پیام سپاهان
یک معمار: اصفهان، تهران دوم نشود
سه شنبه 23 مرداد 1397 - 18:07:34
پیام سپاهان - یک معمار گفت: متاسفانه کسی به ارزش‌های معماری اصفهان توجه نمی‌کند.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، نازنین فدوی در همایش "ارزش‌های معماری اصفهان و نقش معماران در پاسداشت و ترویج این ارزش‌ها" با بیان اینکه اصفهان پایتخت فرهنگ و هنر اسلامی است اظهار کرد: گفت متاسفانه کسی به مفهوم ارزش معماری اصفهان توجه نمی‌کند و به همین دلیل بیشتر نوسازی‌ها به سبک کاملا مدرن یا کاملا کلاسیک و بیگانه با شهر پیش می‌روند و این به چهره سنتی این شهر صدمه می‌زند.
وی اصفهان را مهد معماری اسلامی خواند و با اشاره به اینکه حدود 600 خانه تاریخی در اصفهان وجود دارد که تعداد زیادی از این خانه‌ها هنوز مورد مرمت و ارزش‌افزایی قرار نگرفته‌اند ادامه داد: باید به مفاهیم معماری اسلامی در ساخت و ساز و طراحی‌های جدید اهمیت بدهیم. نباید ساختمان‌های باستانی اصفهان را بدلیل ارزش زمین و به هدف ساخت و سازهای جدید تخریب کرد. 
این معمار در پاسخ به خبرنگار ایسنا در مورد نمای شهر و اهمیت هم‌کاری میان معماران و شهرسازان گفت: معضلی که مدت‌ها است در ایران با آن روبرو هستیم، غیر قانونی عمل کردن سازندگان است. ارگان‌های قانون گذار قوانین مناسب را وضع می‌کنند، اما متاسفانه بویژه در کلانشهرها این قوانین نادیده گرفته می‌شوند.
فدوی معمار افزود: سازنده ترجیح می‌دهد در انتهای کار جریمه کار غیرقانونی خود را پرداخت ‌کند. لذا باید زیر ساخت ارگان‌های قانونگذار مورد ترمیم قرار بگیرد و سخت گیری‌های بیشتری در این خصوص انجام پذیرد تا حدود هرکدام از طراحان و شهرسازان مشخص شده و منفعت یکی از این دو در ضرر دیگری تعریف نشده و همکاری تا انتهای انجام شود.
وی نقش معماران را همکاری با شهرسازان بیان کرد و گفت: همکاری متقابل این دو مستلزم مطالعات مشترک هستند و به روز ماندن این افراد نقش به سزایی در هماهنگی طراحی و ساخت به نفع چهره شهر دارد. 
فدایی در پاسخ به پرسش چگونگی تعاملات شهرداری و بخش دولتی و همکاری با بخش خصوصی در نوسازی شهر گفت: در مرحله اول شهرداری باید بفهمد بخش خصوصی هدفمند و محقق است و نمی‌خواهد تهران دومی را در اصفهان بسازد و باید فضای عمل به طراحان با مطالعه داده شود. 
همچنین مهدی بنی‌اسدی- استاد دانشگاه معماری در ادامه از شهرسازان و سازندگان گلایه کرد و گفت: مادامی که کارفرما نمای کلاسیک می‌خواهد معماران هیچ کاری نمی‌توانند بکنند، شهرساز نیز با معمار هماهنگ نمی‌شود و مهندس عمران نقشه معمار را تغییر می‌دهد. به همین دلیل معمار به تنهایی کاری از پیش نخواهد برد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/55259/یک-معمار--اصفهان،-تهران-دوم-نشود
بستن   چاپ