پیام سپاهان
کار نشد ندارد
دوشنبه 29 مرداد 1397 - 10:03:14 AM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان - روزگاری که روستایی ها برای یافتن پیشه راهی حاشیه شهرها می شوند ، یک روستا زاده کارآفرین اهل فریدن واژه بیکاری را از قاموس زندگی خود و شماری از دوستانش پاک کرده است.
کوچه پس کوچه های روستای گنجه فریدن واقع در غرب اصفهان؛ ما را به خانه ای ساده و باصفا رساند. خانه ای که اکنون حیاطش کارگاه کوچکی است تا روزنه امید اهالی روستا باشد.اینجا کالای خواب تولید می شود تا بیکاری بر روی آن به خوابی عمیق فرو رود.
محمد طاهر شفیعی یکی از اهالی پر تلاش روستای گنجه است که با پشتکار خویش توانسته برای 9 نفر اشتغالزایی کند.
این جوان 36 ساله در کارگاه خانگی اش که "پرجویینه" نام دارد؛ روزانه 200 کیلوگرم الیاف، 20 عدد تشک، 50 عدد کوسن ، 200 عدد بالشت و 20 سرویس خواب نوزادی تولید می کند.
او که پیش از این کاسب بوده به مدت سه سال به این حرفه مشغول است. نخستین جرقه های راه اندازی کسب و کار پس از اتمام خدمت سربازی به ذهنش خطور می کند تا این که پس از یک جست و جوی ساده در اینترنت و با تکیه بر دانسته های قبلی خود تصمیم می گیرد برای کنارزدن بیکاری خود و اطرافیانش کسب و کاری راه بیندازد.
وی در خصوص بازار فروش محصول تولیدی اش گفت: محصول کارگاه ما بیشتر به مرکز شهرستان و شهرهای اطراف نظیر الیگودرز، گلپایگان، خرم آباد، نهاوند، ماهشهر، اراک، خمین، دزفول، بروجرد، بن، سامان، شهرکرد و کرمانشاه صادر می شود.
محمد طاهر با بیان این که درابتدا کارگاهش با مشکلات بسیاری رو به رو بود؛ افزود: قبل از این مجبور بودیم الیاف را بخریم اما کم کم با خرید دستگاه حلاجی خودمان الیاف را تولید کردیم.
وی افزود: مشکل دیگر پر کردن الیاف داخل گونی ها و بالشت ها بود که با خرید "دستگاه بالشت پر کن" کارمان سرعت بیشتری گرفت. مورد دیگر بسته بندی بالشت ها بود که آن هم با خرید دستگاه پرس و دستگاه وکیوم آسان تر شد.
محمد طاهر با ذوق و علاقه خاصی به مراحل تولید کالای خواب اشاره کرد و گفت: نحوه کار ما به این صورت است که الیاف خام را ازاصفهان تهیه می کنیم و سپس با دستگاه آن ها را حلاجی می کنیم. مرحله بعدی پر کردن تشک ها، کوسن ها و بالشت ها با دستگاه بالشت پر کن است و در نهایت آن ها را با چرخ خیاطی می دوزیم، بسته بندی و در شهرهای اطراف توزیع می کنیم.
این کارآفرین روستایی درباره حمایت ها و تسهیلاتی که دریافت کرده است، افزود: سرمایه اولیه من 100 میلیون تومان بود و با این که کارگاه را در حیاط خانه خود دایر کردم اما باز هم برای توسعه و ارتقا کیفیت کار به حمایت های مالی نیاز داشتم.
شفیعی گفت: با تحقیق و بررسی که کردم متوجه شدم تسهیلات خوبی برای کارآفرینی در روستاها پرداخت می شود به همین دلیل به فرمانداری شهرستان فریدن مراجعه کردم و آن جا به ستاد تسهیل سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی معرفی شدم و توانستم با کمک آن ها، 220 میلیون تومان تسهیلات کم بهره بگیرم و کار خود را توسعه دهم.
وی اضافه کرد: هر وامی که بخواهیم بگیریم به طور طبیعی پیچ وخم های خودش را دارد اما با راهنمایی ها و حمایت های مسئولان و همچنین با تعامل خوب بانک عامل توانستنم این مرحله را آسان تر طی کنم.
وی ادامه می دهد: خانواده ام مشوق اصلی من در این راه بوده اند و بعد از آن ها مسئولان مستقر در فرمانداری و نیز بسیج نقش حمایت کننده داشتند.
این جوان کارآفرین برخورداری از سرمایه اولیه کافی و مکان مناسب را مهم ترین سکوهای پرش برای راه اندازی کسب و کار دانست و افزود: مهم ترین مشکلی که در این زمینه دارم این است که با پیشرفت کار فضای حیاط خانه دیگر کافی نیست و نیاز به مکان وسیع تر و مناسب تری دارم. همچنین در صورت وجود سرمایه کافی با خرید دستگاه روتختی دوز و لحاف دوز قصد دارم کارم را بیشترتوسعه بدهم.
وی در پاسخ به این سئوال که انتظارتان از مسئولان چیست، گفت: از مسئولان می خواهم حمایت از کارآفرینان را افزایش دهند و آنان را به مسیرهای کم دردسر برای اخذ تسهیلات راهنمایی کنند.
محمد طاهر که از سکوت و خلوتی روستا گلایه دارد؛ نبود شغل و درآمد را مهم ترین دلیل مهاجرت جوان ها از روستا می داند.
وی اضافه کرد: در گذشته که وضعیت آب خوب بود مردم روستاها سرشان به کشاورزی و دامداری گرم بود، اما در چند سال اخیر خشکسالی و کاهش منابع آبی، این شغل ها از رونق انداخت و باعث شد جوانان روستا برای به دست آوردن کار به شهرهای دیگر مهاجرت کنند. اگر دولت از ما حمایت بکند و جوان ها بتوانند به خودباوری برسند روستا دوباره به سرزندگی قبل بر می گردد.
وی در خصوص بازخوردهایی که از مردم روستا گرفته است، گفت: مردم می گویند اگر امکان ایجاد این نوع کسب و کارها در روستا باشد و از ما حمایت کند ترجیح می دهیم در طبیعت بکر و هوای پاک روستا بمانیم و برای خود کسب و کار کوچکی راه بیندازیم ؛ "خواستن توانستن" است.
در خانه محمد طاهر زندگی جریان دارد. کار و تلاش او برای معاش خود و چند نفر از مردم روستا؛ رنگ و بوی حیاط خانه اش را دلپذیر کرده است. اکنون او در گوشه دنج روستا؛ مشغول تولید و بهره وری است، برنامه های زیادی برای توسعه کسب و کار خود دارد و چشم انداز زندگی اش در زیر آسمان آبی روستا روشن و امیدبخش است.
توجه به اشتغال روستائیان، یکی از میان برهای قابل اطمینان برای تبدیل روستاها به کانون اقتصادی است.همانگونه که در گذشته روستا مظهر کار و تولید و خود کفایی بود.
سید تقی معین الدینی فرماندار فریدن نیز به تازگی از ابلاغ تسهیلات اشتغالزا ویژه روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر خبرداده است.
به گفته وی سهم شهرستان فریدن در تسهیلات اشتغالزایی روستایی وشهرهای زیر10 هزار نفر در سال جاری ، 26 میلیارد ریال است که در صورت جذب تا 10 برابر قابل افزایش خواهد بود.
وی با بیان این که متقاضیان می توانند در یکی ازرشته های مشخص شده در سامانه کارا ، طرح ارائه کرده و در صورت تصویب از این تسهیلات استفاده کنند، افزود: نرخ سود این تسهیلات برای روستاییان 6 و برای شهرهای زیر10 هزار نفر هم 10درصد است و سقفی برای آن تعیین نشده است.
ایزد ابوالحسنی دبیر ستاد تسهیل سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی فرمانداری فریدن نیز در این خصوص  گفت: مرحله نخست اعتبارات اشتغالزایی در سال گذشته مربوط به طرح های روستایی بود که سهم کل استان از این بخش 20 میلیارد تومان تعیین شده بود.
ابوالحسنی گفت: این طرح ها در راستای اقتصاد مقاومتی و با شعار ` هر روستا یک محصول - هر خانه یک کارخانه ` با اولویت تولیدات خاص(غیر از دام و کشاورزی) و با تاکید بر مشارکت جوانان و بانوان روستایی ارائه شد.
وی افزود: با برگزاری جلسات متعدد کمیته منتخب اشتغال؛ به دستگاه های اجرایی تاکید شده است تا شرایط دریافت مجوزهای کسب و کار را تسهیل و تسریع نمایند و انعطاف پذیری بیشتری در شرایط دریافت لحاظ شود تا طیف وسیعی از متقاضیان بتوانند تسهیلات دریافت کنند.
یک سال از فعالیت ستاد تسهیل سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی فرمانداری فریدن می گذرد ؛ این ستاد با هدف استفاده از ظرفیت جوانان و نخبگان و هدایت آن به سمت رونق اقتصادی، توسعه همه جانبه و در راستای اشتغال زایی ایجاد شده است.
برگزاری جلسات مکرر با سرمایه گذاران، ترویج مشارکت عمومی و روحیه کار جمعی، معرفی ظرفیت ها و مزیت های شهرستان با شعار تغییر الگوی تولید، برگزاری سمینار آموزشی و دعوت از چهره های ملی، ایجاد باشگاه کارآفرینی و برگزاری جلسات مستمر با علاقه مندان جهت هم اندیشی و عملی نمودن ایده ها، حمایت از کارگاه های کوچک در راستای ایجاد اشتغال و رونق کسب و کار از مهم ترین فعالیت های این ستاد بوده است.
در شهرستان فریدن از ابتدای سال گذشته تاکنون، بیش از400 طرح اشتغالزایی در بخش های مختلف به بانک های عامل معرفی شده است که با دریافت 130میلیارد ریال تسهیلات، زمینه اشتغال 500 نفر( بدون احتساب تسهیلات مشاغل مستقل خانگی) ایجاد شده است.
تازه ترین نرخ بیکاری در فریدن بیش از 14 درصد است. این در حالی است که در این شهرستان به دلیل وجود مزیت های ارزشمندی همچون منابع طبیعی وگیاهان دارویی، گردشگری و توریسم، کشاورزی، دامپروری، موقعیت ارتباطی -جغرافیایی ، استعداد های خبره و ونیروی انسانی توانمند و خلاق، زمینه های بسیار مساعد و متنوعی برای اشتغالزایی و رونق اقتصادی فراهم است.
به گفته محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان، این استان در جذب تسهیلات طرح اشتغال پایدار روستایی تا پایان سال 96 رتبه 29 را در بین استان ها داشت اما با تمرکز بر روی این طرح در ماه های اخیر، از نظر فعال کردن طرح ها، معرفی به بانک ها و پرداخت ها در زمان حاضر، رتبه سوم را در اختیار دارد.
تاکنون 108 میلیارد تومان از مجموع 127 میلیارد تومان سهمیه استان در طرح اشتغال پایدار روستایی جذب شده است و امکان جذب بیش از این سهمیه نیز وجود دارد.
در اسناد توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی استان اصفهان ظرفیت های صنعتی، خدماتی و کشاورزی روستاها برای اشتغالزایی پایدار بررسی شده است.
روستای گنجه شهرستان فریدن با جمعیت بیش از هزار و 100 نفر در فاصله 12 کیلومتری شمال غربی شهر داران در دهستان ورزق و در جوار روستاهای چهلخانه، بادجان، نهرخلج وحصور قرار دارد.
از مناطق دیدنی این روستا می‌توان به زیارتگاه گگ داش ، مسجد فاطمه زهرا، تپهٔ خاکی وسط روستا و همچنین قبرستان قدیمی که بیانگر قدمت این روستا است، اشاره کرد.
فریدن با 2 شهر ، 28 روستا و با دارا بودن جمعیت بیش از 49 هزار نفر در 140 کیلومتری غرب استان اصفهان واقع است.

 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/55768/کار-نشد-ندارد
بستن   چاپ