پیام سپاهان
رییس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اصفهان:
ساختمان شاخص پژوه در دانشگاه اصفهان باید تخلیه شود
دوشنبه 29 مرداد 1397 - 20:58:35
پیام سپاهان - رییس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه وزارت علوم موافق حضور پژوهشگاه شاخص پژوه در دانشگاه نیست، گفت: پس از لغو مجوز شاخص پژوه، ساختمان این موسسه در دانشگاه هم چنان پابرجاست که باید تخلیه شود.
حسین احمدی کیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، اظهار کرد: مشکل کنونی دانشگاه اصفهان این است که با توجه به اینکه دانشجویان این پژوهشگاه، به دیگر مراکز تقسیم شده‌اند، اما هنوز باقی‌مانده‌های آن‌ها در دانشگاه هستند که باید بروند، یعنی ساختمان این موسسه باید تخلیه شود.
وی افزود: با توجه به اینکه دولت کنونی موافق حضور این پژوهشگاه و ادامه فعالیت آن‌ها نیست، نگران این هستیم که دولت عوض شود و این موسسه فعالیت خود را در دانشگاه از سر گیرد و از روش‌های دیگر ورود پیدا کند.
این عضو هیئت‌علمی گروه مکانیک دانشگاه اصفهان، خاطرنشان کرد: افراد باقی‌مانده این مرکز، باید هر چه زودتر از دانشگاه بروند و بیرون از محیط دانشگاه هر کاری خواستند انجام دهند، نباید با نام دانشگاه اصفهان دانشجو قبول کنند و از اعتبار این دانشگاه در این زمینه استفاده کنند.
احمدی کیا در خصوص فعالیت این پژوهشگاه گفت: تقریباً حدود دو سال در زمان دولت قبل، این مرکز در سطح فوق‌لیسانس و دکتری، بدون کنکور از نهادها و ادارات دولتی دانشجو می‌گرفت و تعداد زیادی از مدیران را از مراکز مختلف به شاخص پژوه آورد.
 وی با بیان اینکه این پژوهشگاه تحت عنوان دانشجویان پژوهش محور دانشجو می‌گرفت، تصریح کرد: در واقع شاخص پژوه در ازای مبلغی بابت هزینه، به دانشجویان، طرح یا پروژه ارائه می‌داد و از این طریق تعداد زیادی پروژه شکل گرفت که البته بیشتر مطالعاتی بودند و عملاً نتیجه خاصی نداشت.
این عضو هیئت‌علمی گروه مکانیک دانشگاه اصفهان، خاطرنشان کرد: به این صورت، شاخص پژوه دانشجویان را در زمینه‌هایی که کشور با بحران مواجهه است، فارغ‌التحصیل می‌کرد.
وی با تأکید بر اینکه وزارت علوم با ادامه فعالیت شاخص پژوه برخورد کرد و این پژوهشگاه بسته شد، افزود: تعداد دانشجویان وارد شده در شاخص پژوه، در مرکز آمار وزارت علوم ثبت شده است، در این آمار مشخص می‌شود که عده‌ای بدون ضابطه و کنکور وارد دانشگاه می‌شدند و بدون هیچ دوره خاصی فارغ‌التحصیل شدند که البته پس از برخورد وزارت علوم ادامه فعالیت این مرکز گرفته شد.
احمدی کیا با اشاره به اینکه برای جلوگیری از این موضوع بهتر است تنها راه ورود به دانشگاه از طریق کنکور سراسری باشد، خاطرنشان کرد: نظارت قوی و قوانین آموزش عالی باید بتوانند قوانین را به درستی پیاده کند، مشکل اینجاست که نظارت کامل وجود ندارد و از روش‌ها خاصی پیروی نمی‌شود.
رییس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اصفهان، تصریح کرد: مشکل این است که در بخش بحران‌های طبیعی (سیلاب،زلزله و آلودگی هوا) افرادی که متبحر باشند و بدانند چه کار کنند نداریم، برای نمونه می‌خواستیم این ها را تربیت کنیم که به این مسئله بیشتر ضربه زدیم.
احمدی کیا با بیان اینکه متأسفانه این دانشجویان دکتری بدون ضابطه پذیرفته و فارغ‌التحصیل می‌شدند، ادامه داد: در طی حدود دو سال درحالی‌که سایر دانشجویان دکتری چهار الی پنج سال نیاز به گذراندن مقطع دکتری دارند، دانشجویان دکتری شاخص پژوه تحت شرایطی خاص و سریع در مقطع دکتری پذیرفته می‌شدند و پایان نامه‌های آن‌ها بدون نظارت بررسی شد.
وی افزود: البته با اعتراضات چندین ساله، وزارت علوم جلوی آن‌ها را گرفت و دانشجویان آن‌ها در دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه‌های غیرانتفاعی انتقال داده شدند. البته این دانشجویان معترض به این مسئله بودند که مدرکشان را به راحتی از دست دادند.
کد خبرنگار: 13025
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/56780/ساختمان-شاخص-پژوه-در-دانشگاه-اصفهان-باید-تخلیه-شود
بستن   چاپ