پیام سپاهان
در دیدار وزیر تحصیلات عالی افغانستان از دانشگاه اصفهان مطرح شد؛
عبور افغانستان از بحران با کمک تجارب علمی دانشگاه اصفهان
سه شنبه 13 شهريور 1397 - 17:18:00
پیام سپاهان - وزیر تحصیلات عالی افغانستان به همراه دستیار، سفیر و دیپلمات‌های عالی ‌رتبه این کشور در دیدار با رییس دانشگاه اصفهان، از بخش‌های مختلف این دانشگاه بازدید و بر ضرورت استفاده از تجارب علمی دانشگاه اصفهان برای پیشرفت افغانستان تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، نجیب الله خواجه عمری صبح امروز (سه شنبه) در دیدار با رییس دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: پیشرفت افغانستان به ویژه در بخش های علمی و دانشگاهی منجر به نجات این کشور از بحران ها و ناهنجاری های به وجود آمده طی چهار دهه گذشته می شود.
وی افزود: اگر کشورهای دوست و همسایه در این زمینه دولت و مردم افغانستان را یاری کنند در حقیقت به خود کمک کرده اند، زیرا علاوه بر کمک آنها به افغانستان، موجب پایداری امنیت منطقه می شود.
وزیر تحصیلات عالی افغانستان تصریح کرد: در طول 40 سال گذشته که افغانستان درگیر بحران های فراوانی بوده است، کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان بار سنگین مهاجران افغانستان را به دوش کشیدند و ما از مسئولان و مردم این کشورها کمال تشکر را داریم.
وی با بیان اینکه کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان از تغییر و تحولات این کشور متضرر می شوند، افزود: رفاه و آرامش افغانستان به نفع کشورهای همسایه است و خوشبختی افغانستان در گرو خوشبختی این دو کشور است.
خواجه عمری تاکید کرد: زمانی از مشکلات افغانستان نجات پیدا می کنیم که پایه های علمی خود را محکم کنیم، بنابراین تنها راه حل رفع مشکلات ما در اکتشاف علم و دانش در جنبه های مختلف است.
وی با بیان اینکه در افغانستان 38 دانشگاه دولتی و 137 مرکز خصوصی مشغول تعلیم و تربیت دانشجو هستند، گفت: برنامه های وزارت تحصیلات تکمیلی در 10 ماده تنظیم شده که در اولویت نخست عملیات بازنگری سرفصل ها را مد نظر قرار داده ایم.
وزیر تحصیلات عالی افغانستان ادامه داد: پس از نیازسنجی از بازار و صنعت، اولویت دوم را تضمین کیفیت آموزشی عالی قرار دادیم و در نظر داریم با ایجاد اداره تنظیم کیفیت مستقل در افغانستان تمام مراکز آموزش عالی را ارزیابی کنیم.
خواجه عمری هم‌چنین ایجاد موسسه تحقیق، تالیف و ترجمه را از دیگر مولفه های مورد نظر برای پیشرفت علمی افغانستان عنوان کرد و افزود: برای مبارزه با فساد اداری الکترونیکی کردن فرایندها را از اولویت های این وزارتخانه قرار دادیم. 
وی با اشاره به مذاکره های وزارت تحصیلات عالی افغانستان با وزرای بهداشت و علوم ایران، گفت: در این مذاکره ها قرارداد اعطای 500 بورسیه پزشکی به دانشجویان افغانستانی تخصیص داده شد.
وزیر تحصیلات عالی افغانستان با بیان اینکه هزینه تحصیل دانشجویان افغانی در دانشگاه اصفهان به صورت ریالی دریافت می شود، ابرازامیدواری کرد: این روند در دیگر مراکز دانشگاهی ایران نیز به کار گرفته شود.
تحصیل 100 دانشجوی افغانستانی در دانشگاه اصفهان
رییس دانشگاه اصفهان در این دیدار با اشاره قدمت 70 ساله این دانشگاه، گفت: دانشگاه اصفهان جز 13 دانشگاه برتر و بزرگ کشور است که بر طبق رتبه بندی های بین المللی از جمله لایدن تایمز و ... در بین هزار دانشگاه برتر دنیا قرار دارد.
هوشنگ طالبی با بیان اینکه دانشگاه اصفهان با تربیت چهره های برتر و اثرگذار توانسته چهره های بزرگی را تربیت کند، تصریح کرد: این نشان دهنده خدماتی است که این دانشگاه از نظر تربیت نیروهای انسانی به کشور داشته است.
وی با بیان اینکه 50 درصد اساتید دانشگاه اصفهان دارای رتبه دانشیار و استاد تمام و بقیه استادیار هستند، ادامه داد: این دانشگاه بیش از 15 هزار دانشجو دارد که 50 درصد در مقاطع تحصیلات تکمیلی و 50 درصد در رشته های کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.
رییس دانشگاه اصفهان با اشاره به پذیرش دانشجویان در مقطع پسادکتری، اظهار کرد: بیش از 30 نفر در این دانشگاه در این مقطع مشغول به تحصیل هستند. 
وی با اشاره به اینکه 40 درصد دانشجویان خارجی دانشگاه اصفهان تبعه افغانستان هستند، افزود: در مجموع 100 دانشجوی افغانستانی در این دانشگاه مشغول به تحصیل اند و از این تعداد، 20 نفر دانشجوی دوره دکتری هستند. 
طالبی رویکرد این دانشگاه را در سال های اخیر، اجرای طرح های پژوهشی برای برطرف شدن نیازها و مشکلات اجتماعی، اقتصادی و صنعتی عنوان کرد و گفت: پنج تن از اساتید این دانشگاه جز اساتید یک درصد برتر با بالاترین استناد در نشریات بین المللی هستند.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته، حدود هزار و 100 مقاله علمی از این دانشگاه در نشریات بین المللی منتشر شد، تاکید کرد: علاوه بر این تعداد 2 هزار مقاله علمی نیز در نشریات داخلی کشور به چاپ رسیده است.
به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست، روسای برخی از دانشکده های دانشگاه اصفهان به معرفی رشته های علمی این دانشگاه پرداختند.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/61040/عبور-افغانستان-از-بحران-با-کمک-تجارب-علمی-دانشگاه-اصفهان
بستن   چاپ