پیام سپاهان
نماینده نطنز در مجلس:
دبیرخانه حفظ و احیای قنات ها تشکیل شود
چهارشنبه 14 شهريور 1397 - 12:43:43
پیام سپاهان - کاشان- نماینده مردم شهرستان نطنز و بخش قمصر در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شرایط نامناسب و پیوند ژرف قنات ها با زندگی مردم، باید در منطقه دبیرخانه حفظ و احیای قنات ها شکل بگیرد.
مرتضی صفاری نطنزی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا بیان کرد: وضعیت قنات های این شهرستان نامناسب بوده و نیازمند نگاه جدی تر مسئولان امر به این مسئله است زیرا در چند سال گذشته شهرستان نطنز با کمبود آب رو به رو و به علت هایی مانند فقدان توجه دستگاه های ذیربط بسیاری از قنات‌ها خشک شد.
وی افزود: میزان آبدهی این قنات‌ها با افت بسیار شدیدی مواجه شده و هر چند از سوی مالکان و مردم برای حفاظت از آنها تلاش هایی می شود اما همچنان بسیاری با خطر خشکی رو به رو هستند.
نماینده شهرستان نطنز و بخش قمصر در مجلس اضافه کرد: خشکسالی و سیلاب‌های ویرانگر در کنار دخالت های انسانی مانند انفجار معدن، چاه‌ها و دیواره قنات‌ها را تخریب و مسیر انتقال آب را مسدود کرده و یا تغییر می‌ دهد.
او اضافه کرد: حریم قنات‌ها پیش تر رعایت نشده و هم اکنون با معضلی در این زمینه رو به رو هستیم، در حالی که در بحث کشاورزی و دامپروری تاثیر زیادی داشته و یکی از راهکارهای مقابله با خشکسالی است.
صفاری نطنزی عنوان کرد: باید این مسئله در کارگروه مدیریت بحران استان اصفهان بررسی شود که در این راستا پیگیری و درخواست مبلغ 20 میلیارد ریال از ردیف بودجه سالانه برای بهسازی و لایروبی قنات های منطقه صورت گرفته است.
وی ادامه داد: پس از پیگیری های فراوان اعتباری جهت لایروبی و بهسازی قنات ها مصوب شد اما در عمل نزدیک به 50 درصد آن تخصیص یافت که با همیاری مردم و مالکین کار در حال انجام می باشد.
نماینده شهرستان نطنز و بخش قمصر در مجلس همچنین گفت: قنات ها به عنوان میراثی ماندگار بدون تغییر و تخریب سفره‌های زیرزمینی و برهم زدن تعادل آبی، نیاز مردم و کشاورزان را تامین می کنند که در این راستا امور آب، شهرداری، دهیاری و جهاد کشاورزی باید کمیته‌ای تشکیل داده و برای ایمن‌سازی و جلوگیری از تجاوز به حریم قنات ها تمهیدی در نظر بگیرند.
به گزارش ایرنا، بیش از 400 رشته قنات تامین آب آشامیدنی و کشاورزی مردم این منطقه را بر عهده دارد.
شهرستان نطنز با جمعیت بیش از 47 هزار نفر در فاصله 125 کیلومتری شمال اصفهان واقع است.
8123

http://www.sepahannews.ir/fa/News/61996/دبیرخانه-حفظ-و-احیای-قنات-ها-تشکیل-شود
بستن   چاپ