پیام سپاهان
/پایان نامه/
بررسی رابطه مدیریت دانش با سرمایه فکری
چهارشنبه 14 شهريور 1397 - 17:40:44
پیام سپاهان - نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد از طریق مدیریت دانش می‌توانیم سرمایه فکری و عملکرد سازمانی را پیش‌بینی کنیم. همچنین بین نمرات مدیریت دانش، سرمایه فکری و عملکرد سازمانی بر حسب جنسیت و سن اختلاف معنی‌داری وجود ندارد.
به گزارش ایسنا–منطقه اصفهان، احسان جلیلی - دانشجو کارشناسی ارشد رشته آموزش و بهسازی منابع انسانی به بررسی "رابطه مدیریت دانش با سرمایه فکری و عملکرد سازمانی در شرکت شیر پاستوریزه پگاه اصفهان (سهامی عام)" پرداخت.
مطابق این تحقیق جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان شرکت شیر پاستوریزه پگاه اصفهان به تعداد 480 نفر بود. با توجه به حجم جامعه و فرمول کوکران حجم نمونه برابر 214 نفر به دست آورده شد.
بر این اساس روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی منظم انجام گرفت. ابزار مورد استفاده در این مطالعه برای مدیریت دانش از پرسشنامه لاوسن (2003) و برای سرمایه فکری از پرسشنامه بونتیس (1998) و برای عملکرد سازمانی از پرسشنامه سنفورد (2009) در نظر گرفته شد. از نظر روایی محتوایی به روایی پرسشنامه به علت استاندارد بودن و پرکاربرد بودن اعتماد شد.
همچنین پایایی پرسشنامه‌های پژوهش هم توسط آلفای کرونباخ محاسبه شد که برای پرسشنامه مدیریت دانش 797/0، پرسشنامه سرمایه فکری 844/0 و پرسشنامه عملکرد سازمانی 86/0 بود.
تجزیه و تحلیل یافته‌ها با استفاده از رگرسیون گام به گام، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس انجام شد.
نتایج این پژوهش نشان داد که بین مدیریت دانش و سرمایه فکری رابطه معنی داری وجود دارد و ضریب همبستگی آن)749/. (r=بود.همچنین بین مدیریت دانش و عملکرد سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد و ضریب همبستگی آن ) 737/0r= (بود. همچنین از طریق مدیریت دانش می‌توانیم سرمایه فکری و عملکرد سازمانی را پیش‌بینی کنیم. همچنین بین نمرات مدیریت دانش، سرمایه فکری و عملکرد سازمانی بر حسب جنسیت و سن اختلاف معنی داری وجود ندارد.
به گزارش ایسنا؛ این پایان‌نامه با راهنمایی محبوبه سادات فدوی در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان دفاع شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/62075/بررسی-رابطه-مدیریت-دانش-با-سرمایه-فکری
بستن   چاپ