پیام سپاهان
/پایان نامه/
ضرورت وضع قوانین کارآمد برای جوابگوی به نیاز کنونی جامعه
شنبه 17 شهريور 1397 - 17:24:13
پیام سپاهان - ظهور خسارات جدید با تاثیرگذاری بر اصل شخصی بودن سبب شده تا زمزمه هایی در دکترین مبنی بر جمعی سازی مسئولیت به گوش برسد. اصل شخصی بودن مواردی را در بر می گیرد که عامل آسیب و زیان مادی یا معنوی به شخص یا اشخاص محصور و محدودی است.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، مهین احمدی دانشجو کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی به بررسی "تحلیل مسئولیت مدنی جمعی" پرداخت.
مطابق این تحقیق "مسئولیت مدنی" التزام شخص به جبران خسارت وارده به غیر است. ایجاد این مسئولیت گاه ناشی از نقض تعهدات قراردادی است و گاه تخطی از تکالیف عرفی و قانونی است.
بنابراین مسئولیت مدنی در معنای عام شامل مسئولیت قراردادی و غیرقراردادی است، اما در معنای خاص به معنای الزام به ترمیم و جبران خسارات در خارج از روابط قراردادی است. 
این پژوهش نشان داد به لحاظ نظری وعملی، کاربرد مسائل مسئولیت مدنی در موضوعات حقوقی، اجتماعی و اقتصادی بر کسی پوشیده نیست. حقوق "مسئولیت مدنی" یکی از مهمترین شاخه های حقوق است که حقوق موضوعه ایران فاقد نظامی منسجم است. امروزه تحولات جدیدی که در این شاخه از حقوق مطرح شده شامل جمعی شدن مسئولیت است که حقوق ایران از آن غافل مانده است.
ظهور خسارات جدید با تاثیر گذاری بر اصل شخصی بودن سبب شده تا زمزمه هایی در دکترین مبنی بر جمعی سازی مسئولیت به گوش رسد. اصل شخصی بودن مواردی را در بر می گیرد که عامل آسیب و زیان مادی یا معنوی به شخص یا اشخاص محصور و محدودی برساند. بنابراین ضرر وارده، شخصی است و اگر منظور مطالبه یا جبران زیان باشد مطابق قواعد عمومی مسئولیت مدنی به آن رسیدگی می شود.
این پژوهش هم‌چنین نشان داد که در بحث جمعی شدن افراد بی شماری هدف زیان مادی یا معنوی قرارمی گیرند. به عنوان نمونه زیان به عده ای از افراد جامعه یا گروهی از آنان که عضو احزاب، سندیکا ها، اتحادیه ها و... هستند، وارد می شود.
یافته های این تحقیق نشان می دهد که می توان مسئولیت جمعی را به مسئولیت جمعی اشخاص متشکل و مسئولیت جمعی اشخاص غیرمتشکل تقسیم کرد. در مورد اول زیان به تشکل هایی وارد می شود که دارای شخصیت حقوقی هستند و بخش دیگر زیان به جمعیتی که شخصیت حقوقی ندارند، وارد می شود. حقوق ایران تاکنون قوانین خاصی در ارتباط با جبران این دسته از زیان ها تصویب نکرده و در رویه قضائی نیز آراء قابل اعتنایی به چشم نمی خورد، بنابراین وضع قوانینی به روز و کارآمد که بتواند جوابگوی نیاز کنونی جامعه باشد، به شدت احساس می شود.
به گزارش ایسنا؛ این پایان نامه با راهنمایی علیرضا یزدانیان در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد دفاع شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/62283/ضرورت-وضع-قوانین-کارآمد-برای-جوابگوی-به-نیاز-کنونی-جامعه
بستن   چاپ