پیام سپاهان
/پایان نامه/
تاثیر حق اختراع در حقوق رقابت ضد انحصار
چهارشنبه 21 شهريور 1397 - 15:48:46
پیام سپاهان - تحقیقات فراوانی پیرامون حق اختراع و حقوق رقابت ضد انحصار وجود دارد. در خصوص اینکه بین این دو تعامل یا تعارض وجود دارد، سخن بسیار است و برخی بر این باور هستند که مقررات حاکم بر این دو حوزه، در تعارض هستند.
 به گزارش ایسنا- منطقه اصفهان نسیم یزدیان پور -دانشجو کارشناسی ارشد رشته حقوق و تجارت بین‌الملل به بررسی": آثار حق اختراع در حقوق رقابت ( مطالعه تطبیقی در حقوق ایران و اتحادیه اروپا) پرداخت. مطابق این پژوهش حق اختراع از جمله موضوعات مهم مالکیت صنعتی بوده و نقش مهمی در تجارت بین‌الملل دارد. به طور کلی حق اختراع، حق انحصاری ویژه برای مخترع و حقوق رقابت ضد انحصار است. در این راستا آنچه مسلم است این است که آثار حق اختراع در حقوق رقابت از جهات مختلف درخور توجه است.
پس در خصوص اینکه بین این دو تعامل یا تعارض وجود دارد، سخن بسیار است. برخی بر این باور هستند که مقررات حاکم بر این دو حوزه، در تعارض هستند. آن‌ها این‌گونه استدلال می‌کنند که حقوق رقابت به منظور جلوگیری از ایجاد انحصار تأسیس و بر رفتار بنگاه اقتصادی نظارت دارد تا رقابت در بازار مخدوش نشود و حق اختراع در پی حمایت از حقوق انحصاری مخترع در راستای محصول یا فرآورده حاصل از فکر اوست.
حال آنکه عده‌ای دیگر به تعامل میان این دو معتقدند. به این ترتیب، برای تبیین این رابطه نظریات مختلفی وجود دارد که امروزه از میان آن‌ها "نظریه مکمل" بیشترین طرفدار را دارد. مطابق با این نظریه دخالت حقوق رقابت در اختراع بسیار کم رنگ شده و این دو به مثابه دو رود موازی که در نهایت به هم می‌پیوندند در نظر گرفته شده‌اند.
این پژوهش در روشی توصیفی- تحلیلی و با نگرشی تطبیقی میان ایران و اتحادیه اروپا صورت گرفته و کوشیده تا ضمن ارائه تعریفی از حق اختراع و حقوق رقابت، به بررسی آثار حق اختراع در حقوق رقابت پرداخته و تلاش دارد تا پاسخی برای این سؤال که آثار و نقش حمایت از حق اختراع در حقوق رقابت چیست بیابد و راهکارها و نحوه تعامل این دو قطب حقوقی را نسبت به یکدیگر تبیین کند.
به گزارش ایسنا؛ این پایان‌نامه با راهنمایی مسعود زمانی در دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد دفاع شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/62672/تاثیر-حق-اختراع-در-حقوق-رقابت-ضد-انحصار
بستن   چاپ