پیام سپاهان
استاندار اصفهان : احيا حوضه آبريز زاينده رود و حل مشکل تالاب گاوخوني با اجراي کامل طرح 9 ماده اي ممکن خواهد بود
24 تير 1396 - 07:51:11 ب.ظ
استانداري اصفهان
سپاهان نيوز - دکتر رسول زرگرپور: قول مي دهم اگر بندهاي مصوبات طرح 9 ماده اي احياي حوضه آبريز زاينده رود به طور کامل اجرا شود آب در رودخانه جاري و مشکل تالاب گاوخوني حل خواهد شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومي و امور بين الملل استانداري اصفهان، دکتر رسول زرگرپور در جلسه ي شوراي تامين استان که با حضور رئيس و اعضاي کميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي برگزار گرديد، با اشاره به سفر دو روزه ي رئيس و اعضاي اين کميسيون به استان هاي اصفهان و چهارمحال بختياري و بازيد از حوضه آبريز زاينده رود، اظهارداشت: سه اصل اساسي در خصوص آب وجود دارد که اگر در نظر گرفته شود مشکلات قابل حل خواهد بود.
استاندار اصفهان حق بهره برداري، اولويت زمان و اولويت مکان را از اصول مهم در موضوع آب خواند و افزود: در اين اولويت بهره بردار ابتدايي نسبت به بهره بردار بعدي اولويت خواهد داشت.
وي با بيان اينکه مصوبات شوراي عالي آب به عنوان بالاترين مرجع رسيدگي به مشکلات آبي کشور، فصل الاخطاب مي باشد؛ اظهارداشت: اصلي ترين معضل زيست محيطي در استان اصفهان مشکلات آب مي باشد و سه ماه پس از استقرار دولت تدبير و اميد، طرح 9 ماده اي احياي حوضه آبريز زاينده رود با پيشنهاد استاندار اصفهان در شوراي عالي آب و بالاترين مرجع آبي کشور به تصويب رسيد و در دستور کار قرار گرفت.
زرگرپور با بيان اينکه در اين طرح مديريت يکپارچه حوضه آبريز زاينده رود مورد تاکيد قرار گرفت، گفت: خوشبختانه مديريت يکپارچه حوضه ي آبريز مستقر شده است که يکي از بزرگترين موفقيت ها در اين رابطه مي باشد.
وي با اشاره به اينکه در حوضه ي آبريز زاينده رود حسابداري آب وجود نداشت، افزود: در اين مدت اين مشکل نيز برطرف شد و در حال حاضر منابع و مصارف حوضه کاملا مشخص است.
رسول زرگرپور به سهم استان ها و بخش هاي درگير در اين طرح اشاره کرد و افزود: اکنون سهم استان ها و نيز سهم بخش هاي صنعت، کشاورزي و ... مشخص شده است.
استاندار اصفهان افزود: از زماني که اين طرح به تصويب رسيده است يعني از بهمن ماه 1392، بارگذاري در حوضه آبريز زاينده رود ممنوع شد و رودخانه ي زاينده رود که بعنوان اصلي ترين رودخانه مرکزي کشور مطرح است از حالت بلاتکليفي خارج شد و تصميمات لازم براي بهبود شرايط اتخاذ گرديد.
زرگرپور اضافه کرد: در کنار اين اقدامات صندوقي پيش بيني شد که برخي از بخش ها با پرداخت منابعي به ساير بخش هايي که با کمبود آب مواجه شده اند کمک نمايد که در حال تصويب در دولت مي باشد.
رسول زرگرپور سامانه ي دوم آب شرب اصفهان بزرگ را براي اصفهان ضروري خواند و افزود: با توجه به اينکه آب شرب 5 ميليون نفر از يک منبع تامين مي شود، ايجاد سامانه دوم آب شرب اصفهان بزرگ بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد.
وي تشکيل شوراي هماهنگي حوضه آبريز زاينده رود را از ديگر مصوبات طرح 9 ماده اي خواند و افزود: اين شورا به رياست وزير نيرو، معاونين وزرا و نمايندگان کشاورزان تشکيل شد و تاکنون 11 جلسه برگزار شده است.
استاندار اصفهان افزود: در استان اصفهان نيز کميته اي 5 نفره متشکل از مديران ذيربط و نمايندگان کشاورزان تشکيل شده است که بر نحوه و زمان توزيع آب و ... نظارت دارد.
وي تصريح کرد: با توجه به ساختار پيش بيني شده و همچنين تصويب طرح 9 ماده اي در شوراي عالي آب نبايد اختلاف نظري وجود داشته باشد و همه بايد عزم خود را براي اجراي مصوبات جزم نمايند چرا که مشکل موجود عدم اجراي برخي از مصوبات مي باشد.
زرگرپور خشکسالي شديد در 9 سال گذشته و کاهش 30 درصدي بارش ها در استان، عدم وجود مديريت يکپارچه در سال هاي گذشته و بارگذاري بيش از اندازه را از دلايل اصلي خشکي حوضه آبريز زاينده رود برشمرد و افزود: بايد معضلات و مشکلاتي که در راه اجراي 2 بند طرح 9 ماده اي تصويب شده در شوراي عالي آب از جمله اجراي سريع طرح هاي توسعه اي دو سد و برخورد با تخلفات در کل حوضه وجود دارد به طور کامل حل شود.
رسول زرگرپور خاطر نشان کرد: قول مي دهم که اگر بندهاي اين مصوبات به طور کامل اجرا شود، حوضه ي آبريز زاينده رود طي 3-4 سال آينده احيا خواهد شد و اين مسئله به معناي جاري شدن آب رودخانه و حل مشکل تالاب گاوخوني است.
رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس: اجراي کامل طرح 9 ماده اي را به عنوان يک وظيفه ي نظارتي به صورت جدي پيگيري خواهيم کرد
رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز در اين جلسه اظهارداشت: هر دو استان اصفهان و چهارمحال بختياري بر اجراي کامل مصوبات طرح 9 ماده اي تاکيد دارند.
بروجردي افزود: در اولين فرصت با حضور وزير نيرو، استانداران دو استان اصفهان و چهارمحال بختياري و نمايندگان مجلس، در جلسه اي جدول زمانبندي مصوبات شوراي عالي آب را مبنا قرار خواهيم داد و اجراي آن را به عنوان يک وظيفه ي نظارتي به صورت جدي پيگيري خواهيم کرد.
رئيس کميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس اظهارداشت: اصفهان يک شهر ملي و بين المللي است و جايگاه ويژه اي دارد و بايد کمک کنيم که از اين معضل خارج شود و با توجه به مجموعه ي امکانات بالقوه و بالفعل در سطح ملي امکان خروج از شرايط فعلي وجود دارد و با برنامه ريزي و اجراي مصوبات مي توانيم از اين مرحله عبور کنيم و در اين راستا اجراي مصوبات شوراي عالي آب لازمه ي حل مشکل مي باشد.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/6370/استاندار-اصفهان----احيا-حوضه-آبريز-زاينده-رود-و-حل-مشکل-تالاب-گاوخوني-با-اجراي-کامل-طرح-9-ماده-اي-ممکن-خواهد-بود
بستن   چاپ