پیام سپاهان
سياست کاهش جمعيت ثروت ملي کشور را زمين‌گير مي‌کند
شنبه 31 تير 1396 - 2:01:15 PM
ايسنا
سپاهان نيوز- صادق طباطبايي نژاد در خصوص لزوم افزايش جمعيت کشور، اظهار کرد: افزايش جمعيت کشور از جهات مختلف مهم است چراکه مهم‌ترين ثروت ما جمعيت است لذا نبايد اين ثروت خدادادي را يک ثروت کم‌ارزش بدانيم و برنامه‌اي براي اين ثروت ملي نداشته باشيم. با توجه به سياست و رويکردي که چند سال اخير دولت گذشته و رهبر معظم انقلاب درباره افزايش جمعيت داشتند اين بحث در مجلس مورد بررسي قرار گرفت.

وي افزود: جمعيت بايد به مقداري باشد که تعادل برقرار باشد و حداقل نبايد جمعيت جوان ما از نظر رشد در معرض خطر قرار بگيرد و بايد آن ظرفيت بنيه جواني کشور را حفظ کنيم و نگذاريم سن کشور روبه کهولت و پيري برود چراکه يک خطر جدي براي آينده مملکت است.

نماينده مردم اردستان در مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: متأسفانه آن سياست قبلي در کشور در زماني اجرا شد که افول جمعيت اتفاق افتاده بود و اين سياست کاهش جمعيت را دولت وقت در سال 1372 اعمال کرد. در آن سال‌ها و بعد از جنگ در سقوط رشد جمعيت بوديم و متأسفانه اين سياست باعث شد که سرعت سقوط جمعيت زياد شود و شايد جزء معدود کشورهايي باشيم که به اين سرعت رشد جمعيتشان کنترل شده است.

طباطبايي نژاد گفت: در اوايل دهه 70 همان‌طور که اشاره شد در حالي که رشد جمعيت کشور سير نزولي پيدا کرده بود آمديم سياست کاهش جمعيت را در پيش گرفتيم که متأسفانه هم‌اکنون اين سياست بازتاب خود را دارد نشان مي‌دهد و ما حتماً بايد اين موضوع را احيا کنيم.

اين عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: در سالهاي گذشته دولت قبل اقدامي را براي رشد جمعيت انجام داد که مجلس هم همکاري کرد و رهبر معظم انقلاب هم فرمودند که سياست‌هاي گذشته کنترل جمعيت به شکل نادرست اجرا شد و بايد برگرديم به سياست رشد جمعيت. ايشان اعلام کردند که جمعيت کشور تا 150 ميليون نفر مي‌تواند افزايش يابد.

وي کفت: پس اگر مديريت درستي داشته باشيم امکانات کافي براي دو برابر جمعيت فعلي کشور را در اختيار داريم. متأسفانه بيشترين مشکلات به سطح مديريت بر مي‌گردد و لذا جمعيت را نبايد بگذاريم از حالت تعادل خارج شود که متأسفانه اين‌گونه هم شده است.

نماينده مردم اردستان در مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سؤال که در حال حاضر با وجود جمعيت 70 ميليوني وضعيت اشتغال نا اميد کننده است، اظهار کرد: راه مقابله با اين مشکلات کاهش جمعيت نيست و اين درست نيست که بگوييم چون اشتغال خوبي نداريم پس جمعيت خوبي هم نداشته باشيم. طبيعتاً غلط‌ترين کاري که مي‌شود کرد همين است. در همان زمان هم که سياست کاهش جمعيت انجام شد فکر نمي‌کنم که همه قوا و ارکان نظام معتقد به اين موضوع بودند ولي به هر حال جمع‌بندي اين بود که کاهش جمعيت اتفاق بيفتد.

طباطبايي نژاد خاطرنشان کرد: سياست کاهش جمعيت بنيه‌ها و ثروت‌هاي انساني کشور را از ما مي‌گيرد و اگر مشکلات ديگري داريم بايد آن‌ها را حل کنيم نه اينکه صورت مسئله را که مليت است خدشه‌دار کنيم. البته طرح جامع افزايش جمعيت چند سالي است که در کميسيون فرهنگي مطرح است که هنوز به جمع‌بندي کاملي نرسيده‌ايم.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/6398/سياست-کاهش-جمعيت-ثروت-ملي-کشور-را-زمين‌گير-مي‌کند
بستن   چاپ