پیام سپاهان
/پایان‌نامه/
حقوق هسته‌ای ایران در دیدگاه جهانی
يکشنبه 25 شهريور 1397 - 12:19:45
پیام سپاهان - نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد کشورهای غربی و به ویژه آمریکا و اروپا در برخورد با ایران همواره بر ارزش‌های غربی همچون پیشینه‌سازی امنیت اسرائیل، مهار ایران و نادیده گرفتن حقوق هسته‌ای تأکید دارند.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، داور جعفری نوده دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل به بررسی " تحریم‌های بین‌المللی به عنوان ابزاری برای اعمال فشار اقتصادی بر کشورها" پرداخت. مطابق این تحقیق امروزه تحریم‌های بین‌المللی به عنوان ابزاری برای اعمال فشار اقتصادی بر کشورها از سوی جامعه جهانی در جهت تعدیل در سیاست‌ها و رفتار آن‌ها مـطرح اسـت.
در حال‌ حاضر‌ این‌ نقش به شورای امنیت سازمان‌ ملل‌ متحد‌ که مسئولیت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را بر اساس منشور ملل متحد بر عهده دارد، واگذار شده است. اما استفاده از‌ تـحریم‌های‌ تـجاری‌ بـا هدف تأمین منافع خاص کـشور تـحریم کـننده‌ و بدون‌ توجه به منافع و خواست‌های سایر اعضای جامعه جهانی و بر خلاف اصول و موازین بین‌المللی، سیاستی است که در سال‌های اخیر از‌ سوی‌ پاره‌ای از قدرت‌ها، به خصوص ایالات متحده آمریکا علیه برخی از‌ کشورهای در حال تـوسعه کـه سیاست‌ها و مواضع شان با منافع آن‌ها سازگاری نداشته اعمال شده است.
همچنین در این مطالعه این سؤال مطرح شد که آیا تحریم‌های بین‌المللی مانع از برخورداری کامل کشور ایران از حقوق توسعه شده است؟
 فرضیه این پژوهش بیان می‌کند با اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران از سوی جامعه بین‌الملل، حقوق بین‌المللی توسعه ایران که جز حقوق مسلم و اساسی کشورهای در حال توسعه است نقض شده است. روش تحقیق توصیفی- تبیینی است.
یافته‌های این مطالعه نشان داد کشورهای غربی و به ویژه آمریکا و اروپا در برخورد با ایران همواره بر ارزش‌های غربی همچون پیشینه‌سازی امنیت اسرائیل، مهار ایران و نادیده گرفتن حقوق هسته‌ای ایران تأکید داشته‌اند. در مقابل، ایران هم به کارگیری و تشدید این تحریم‌ها را عامل بی‌ثباتی سیاسی و تحریم‌های بین‌المللی و کاهش ضریب امنیت ملی خود دانسته است.
به گزارش ایسنا؛ این پایان‌نامه با راهنمایی حمید رضا جمالی در دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا دفاع شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/64934/حقوق-هسته‌ای-ایران-در-دیدگاه-جهانی
بستن   چاپ