پیام سپاهان
/مقاله/
آفرینش از دیدگاه فلسفه
دوشنبه 26 شهریور 1397 - 9:37:49 AM
ایسنا
پیام سپاهان - جهان هستی، در دوران متمادی همواره مورد سوال فلاسفه و اندیشمندان است و پیرامون آن و گوهر آفرینش نظریه‌ها و دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد که بخشی از نظریه‌های فلسفی درباره بقا و جهان هستی است. 
  جهان مادی و معنوی و تقابل و تشابه بین آن‌ها از دیگر مباحث مهم اندیشمندان است. بر این اساس آفرینش بر تعقل موجود مجرد استوار است، هم‌چنین اصلِ ماده طبیعت به تبعِ وجود عقل‌های مجرد، همواره موجود است. جهان طبیعت سرآغاز زمانی ندارد، اما حوادث پیرامون آن زمانمند بوده و پی‌درپی رخ می‌دهد.
در این خصوص محمد بیدهندی و رهام انصاری مهر در مقاله‌ای به بررسی"آفرینش جهان، تعقل یا تصادف؟" پرداخته‌اند.
مطابق این تحقیق در نظریه‌های علمی امروز، جهان فیزیکی بی‌شماری پیش‌بینی می‌شود که در هرکدام، بسته به شرایط اولیه تصادفی خود، ممکن است قوانین فیزیکی متفاوتی حاکم باشد و مسیر تکاملی متفاوتی پیموده شود.
انسان نیز به تصادف در کسر بسیار کوچکی از این جهان‌ها زندگی می‌کند که شرایط مناسب برای پیدایش و تکامل زندگی تا رسیدن به موجودات هوشمند را دارد. این در حالی است که در فلسفه اولی، تصادف در آفرینش جهان هستی راه ندارد.
آفرینش بر تعقل موجود مجرد، استوار است. هم‌چنین اصلِ ماده طبیعت به تبعِ وجود عقل‌های مجرد، همواره موجود است. جهان طبیعت سرآغاز زمانی ندارد؛ اما حوادث آن زمانمند است و پی درپی رخ می‌دهد. 
یافته‌های این پژوهش نشان داد پژوهش با این وصف، مفهوم آفرینش بر اصل جهان نیست، بلکه بر حوادث آن به کار می‌آید. در این گفتار، دو دیدگاه متمایز علمی و فلسفی یاد شده در باب آفرینش جهان به تصویر و نقد کشیده می‌شود. 
بر این اساس در جمع‌بندی نهایی، چاره‌ای برای ربط دادن این دو دیدگاه و پاسخ‌گویی به عنوان پرسش این مطالعه، اندیشیده می‌شود. 
  این مقاله علمی- پژوهشی در مجله الهیات تطبیقی دانشگاه اصفهان منتشر شده است.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/65071/آفرینش-از-دیدگاه-فلسفه
بستن   چاپ