پیام سپاهان
اطلاعات داروسازان اصفهانی در باره اسپری تنفسی، ضعیف است
سه شنبه 27 شهريور 1397 - 22:18:02
پیام سپاهان - اصفهان - نتایج تحقیق دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نشان داد که اطلاعات و عملکرد داروسازان این شهر در استفاده درست از اسپری های تنفسی، ضعیف است.
عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: این تحقیق در قالب یک رساله دکترا با عنوان "بررسی دانش و عملکرد داروسازان شاغل در شهر اصفهان در مورد روش صحیح استفاده از اسپرهای تنفسی در بیماری "آسم" با استفاده از بیمار­نما" انجام شده است.
"آسم" (asthma)، یک بیماری التهابی مُزمن است که با حملات انسدادی و برگشت پذیر مجاری تنفسی مشخص می شود.
دکتر سارا موسوی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه آموزش در باره بیماری های مُزمن از اهمیت زیادی برخوردار است، تصریح کرد: در باره بیماران آسم لازم است که روش و چگونگی استفاده درست از اسپری های تنفسی توسط پزشک، پرستار و داروساز به بیمار توضیح داده شود.
وی ادامه داد: بدین ترتیب انتظار می رود که داروساز نیز هنگام فروش و تحویل اسپری تنفسی به بیماران، توضیح کامل و درستی در باره نحوه استفاده از آن ارائه کند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در این طرح تحقیقاتی یکصد داروخانه در شهر اصفهان انتخاب شد، گفت: در این طرح چند نوع اسپری تنفسی مورد ارزیابی قرار گرفت و پرسشگر در مراجعه اول بصورت ناشناس در یک تماس رودرو به ارزیابی دانش و عملکرد داروساز در باره استفاده از اسپری تنفسی می پرداخت و پس از ترک داروخانه، فهرستی را که حاوی مراحل استفاده از اسپری تنفسی بود، تکمیل می کرد.
وی با بیان اینکه در این طرح داروسازان به سه دسته خوب، متوسط و ضعیف طبقه بندی شده اند، خاطرنشان کرد:پرسشگر در مرحله دوم مراجعه، اطلاعات فردی داروساز را دریافت می کرد.
وی با اشاره به اینکه یکصد داروساز در این طرح مورد ارزیابی قرار گرفتند، گفت: بیش از 50 درصد داروسازان در استفاده از اسپری "ام دی آی" (MDI) عملکرد ضعیفی داشتند و حدود 90 درصد آنها روش صحیح استفاده از اسپری "توربوهالر" را نمی دانستند.
موسوی با بیان اینکه در مورد اسپری (revolizer) نتایج، قابل قبول بود و بیش از 70 درصد داروسازان عملکرد مناسبی در باره آن داشتند، گفت: در مجموع، یافته های این مطالعه نشان داد که اطلاعات و عملکرد داروسازان در باره استفاده صحیح از اسپری های تنفسی، ضعیف است.
وی با تاکید بر اینکه افزایش اطلاعات و تقویت عملکرد داروسازان در این مورد ضروری است، افزود: بررسی آماری این تحقیق نشان داد که بین سن و سابقه کاری داروسازان با میزان دانش و عملکرد آنها رابطه معکوس وجود دارد به این معنا که داروسازان جوانتر اطلاعات بیشتری در باره این اسپری ها داشتند.
این تحقیق و رساله دکترا توسط زهره خلفایی با راهنمایی دکتر سارا موسوی در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده و به شماره طرح تحقیقاتی 395870 در این دانشگاه به ثبت رسیده است.
/6027/3011

http://www.sepahannews.ir/fa/News/65269/اطلاعات-داروسازان-اصفهانی-در-باره--اسپری-تنفسی،-ضعیف-است
بستن   چاپ