پیام سپاهان
خانه ریاضیات اصفهان در آستانه تعطیلی قرار گرفت
يکشنبه 1 مهر 1397 - 19:09:09
پیام سپاهان - اصفهان - خانه ریاضیات اصفهان پس از 2 دهه فعالیت علمی به دلیل تامین نشدن بودجه ، برنامه های خود را لغو کرد و در آستانه تعطیلی قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، خانه ریاضیات اصفهان، به عنوان نخستین خانه ریاضیات ایران و جهان به دنبال تشکیل ستاد ملی سال جهانی ریاضیات در سال 1377 آغاز به کار کرد.
این مرکز به عنوان واحدی غیردولتی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شهرداری اصفهان و با هدف آماده سازی نوجوانان و جوانان برای تحقق اهداف فرهنگی آموزشی، ارتقای کیفیت آموزش ریاضی و بهبود روش­ها و پژوهش­های علمی کاربردی جهت ارتقای دانش ریاضی فعالیت می کند.
پس از گذشت 20 سال از فعالیت خانه ریاضیات اصفهان، پایگاه اطلاع رسانی این مرکز روز یکشنبه اعلام کرد : "به اطلاع کلیه دانش‌آموزان، دانشجویان و همکاران در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها می‌ رساند به دلیل مشکلات مالی، کلیه برنامه‌ های پیش بینی شده خانه ریاضیات اصفهان تا اطلاع ثانوی لغو شد".
مدیر خانه ریاضیات اصفهان در گفت و گو با ایرنا با تایید این خبر، افزود : این مرکز در 20 سال گذشته طی تفاهم نامه ای بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شهرداری اصفهان راه اندازی شد.
فروزان خرد پژوه با بیان اینکه وزارت علوم متعهد به حمایت علمی از خانه ریاضیات اصفهان شد، افزود : شهرداری اصفهان نیز متعهد به تامین مکان و حمایت مالی این مرکز شد.
وی با بیان اینکه مکان خانه ریاضیات اصفهان توسط شهرداری و در "شهر علم" تامین شده است، ادامه داد : اما شهرداری از حدود 2 سال گذشته رقم حمایت های مالی از این مرکز را کاهش داده است.
مدیر خانه ریاضیات اصفهان، تصریح کرد : بودجه سال گذشته این مرکز حدود 2 میلیارد و 500 میلیون ریال بود اما برای امسال رقم یک میلیارد و 250 میلیون ریال در نظر گرفته شد که با وجود گذشت 6 ماه از سال هنوز هیچ رقمی از این حمایت مالی پرداخت نشده است.
خردپژوه گفت : با توجه به افزایش هزینه ها به ویژه پس از تحولات اخیر و پرداخت نشدن کمک های مالی از سوی شهرداری، ناچار به لغو کردن همه برنامه های این مرکز شدیم.
مدیر خانه ریاضیات اصفهان با تاکید بر اینکه این مرکز، انتفاعی و درآمد زا نیست، افزود : حمایت های مالی که از این مرکز صورت می گیرد برای پرداخت حقوق کارکنان، هزینه های جاری و برگزاری دوره ها و برنامه های فرهنگی و علمی است.
وی هدف اصلی فعالیت خانه ریاضیات اصفهان را علاقه مند کردن دانش آموزان به ریاضی عنوان و اضافه کرد : ریاضی پایه توسعه هر کشوری است و ما با هدف پیشرفت این دانش بین دانش آموزان، دانشجویان و معلمان فعالیت می کردیم.
خردپژوه افزود : سالانه حدود پنج هزار دانش آموز، دانشجو، معلم و استاد دانشگاه زیر پوشش برنامه ها و دوره های مختلف خانه ریاضیات اصفهان قرار می گرفتند.
به گزارش ایرنا از جمله برنامه های خانه ریاضیات اصفهان می توان به برگزاری مسابقات استانی، کشوری و بین المللی مانند تورنمنت شهرها و ریاضیات کانگورو، سمینارهای علمی و دوره های آموزشی با حضور اساتید داخلی و بین المللی اشاره کرد.
نخستین خانه ریاضیات کشور در سال 1377 در اصفهان تشکیل شد و به دنبال آن، 35 خانه ریاضیات در سراسر کشور ایجاد شدند.
علی رجالی از پایه گذاران خانه ریاضیات اصفهان سال گذشته برنده جایزه ترویج علم ایران شد.
3011/ 6022

http://www.sepahannews.ir/fa/News/66520/خانه-ریاضیات-اصفهان-در-آستانه-تعطیلی-قرار-گرفت
بستن   چاپ