پیام سپاهان
فرماندار:
حریم منطقه حفاظت شده کهیاز اردستان نیازمند بازنگری است
يکشنبه 1 مهر 1397 - 19:09:43
پیام سپاهان - کاشان- فرماندار اردستان بر لزوم بازنگری در محدوده حریم منطقه حفاظت شده کهیاز واقع در محدوده این شهرستان تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، حمیدرضا تاملی روز یکشنبه در جلسه کارگروه امور زیربنایی اردستان گفت: اداره محیط زیست سال 89 به صورت یک جانبه اقدام به ثبت و تعیین حریم منطقه حفاظت شده کهیاز کرده که در حوزه های شهرسازی، کشاورزی و سرمایه گذاری این شهرستان مانع هایی ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه مشکل های به وجود آمده برای مردم منطقه پذیرفتنی نیست، افزود: هرچند مسائل زیست محیطی مساوی با توسعه پایدار است اما مردم با گوشت و پوست خود نیز باید به این باور رسیده و در حفظ آن کوشا باشند.
فرماندار اردستان اظهار کرد: کمیته ای با مسئولیت بخشدار زواره و حضور دستگاه های ذیربط در نخستین فرصت تشکیل و محدوده حفاظت شده کهیاز را مورد پایش قرار دهد تا طرح اصلاحی تهیه و مناطق مسکونی و املاک مردم از محدوده خارج شوند.
وی تصریح کرد: اگر دستگاه حاکمیتی در آن زمان وارد می شد، شاهد این مشکلات نبودیم؛ به هر روی موضوع اصلاح حریم منطقه حفاظت شده کهیاز از جنبه برطرف کردن مشکل مردم به عنوان ذینفعان و پربار شدن منطقه از لحاظ پوشش گیاهی و گونه های جانوری بسیار مهم است.
تاملی تاکید کرد: اداره محیط زیست در این راستا باید نقشه و حریم آن منطقه را در اختیار دستگاه های خدمات رسان قرار دهد تا در موقع ارائه خدمات با مشکلی رو به رو نشوند.
وی اضافه کرد: این تعامل و همکاری با توصیه مدیرکل می تواند بین دستگاه ها به وجود آمده، مشکل مردم نیز حل و فصل شود و اگر اداره محیط زیست به دنبال ارتقای منطقه شکار ممنوع خارو به پناهگاه حیات وحش است، باید از هم اکنون مشکلات مردم را مد نظر قرار داده، نقشه محدوده قرق اختصاصی را به فرمانداری ارسال کند.
به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده کهیاز با گستره 92 هزار هکتار در شرق اردستان دارای گونه های جانوری، کل و بز، قوچ و میش، آهو، کفتار، گرگ، روباه و گربه شنی، کاراکال و گربه وحشی است.
منطقه شکار ممنوع خارو با گستره 102 هکتاری در شمال و شمال شرق این شهرستان همجوار با پارک ملی سمنان، دارای گونه های جانوری مانند کل و بز، قوچ و میش، جبیر، کفتار، گرگ، کاراکال، پلنگ می باشد.
اردستان در فاصله 118 کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.
7431/8123

http://www.sepahannews.ir/fa/News/66529/حریم-منطقه-حفاظت-شده-کهیاز-اردستان-نیازمند-بازنگری-است
بستن   چاپ