پیام سپاهان
یک استاد علوم سیاسی:
غربی‌ها به دنبال سوریه‌ای کردن ایران هستند
يکشنبه 1 مهر 1397 - 19:09:54
پیام سپاهان -
یک استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، گفت: بروز این حادثه تروریستی در یک رژه نظامی جسارت می‌خواهد و نشان می‌دهد که روزنه‌های امنیتی برای فعالیت‌های خرابکارانه در کشور وجود دارد.
علی امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان با بیان اینکه در بحث امنیت دو موضوع مهم وجود دارد، اظهار کرد: بحث‌های ادراکی و برداشتی و نیز بحث واقعیت موجود، دو بحث مهم در امنیت هستند. با توجه به شاخص‌های امنیت بین‌المللی ایران یکی از کشورهای امن خاورمیانه و جهان محسوب می‌شود، اما حادثه تروریستی اهواز در مبحث ادراکی امنیت، امنیت ایران را تحت شعاع قرارداد.
وی اضافه کرد: حادثه اهواز در سطح داخلی و عرصه جهانی پتانسیل ایران برای ایجاد ناامنی را نشان داد. بدون شک برخی کشورهای غربی به دنبال سوریه‌ای کردن ایران هستند و از این جهت این حادثه می‌تواند نقطه عطف برای امنیت ایران محسوب شود.
استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان با اشاره به حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی در سال گذشته، گفت: حادثه مجلس شورای اسلامی توسط عوامل داعش انجام شد که نشان می‌دهد داعش در سوریه و عراق نابود شده و حادثه مجلس نیز فراموش شده است، اما حادثه اهواز با توجه به اظهارات مقامات عربستان سعودی مبنی بر ناامن کردن ایران این حمله را معنا دار و مهم نشان می‌دهد.
امیدی در خصوص تأثیر احضار سفیران برخی کشورها به وزارت خارجه، گفت: در عرصه دیپلماتیک اگر کشورها نسبت به یکدیگر احساس نارضایتی داشته باشند مراتب را از طریق دیپلماتیک به یکدیگر می‌رسانند.
وی ادامه داد: ایران یک رویه نرمال را دنبال کرد. متأسفانه کشورهای دانمارک، هلند و انگلیس از گروه تروریستی الاحوازیه حمایت می‌کنند و اقدام این گروه نمونه بارز حمله تروریستی است.
این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان با بیان اینکه تریبون دادن به این گروهک نوعی حمایت غیرمستقیم از آن‌ها است، تأکید کرد: ایران با احضار سفیران در واقع می‌خواهد مراتب نارضایتی خود را نشان دهد. قطعاً این اعلام نارضایتی توسط مقامات کشور به دولت‌های متبوع گزارش می‌شود. باید توجه کرد که کشورهای غرب به دلایل مختلف با ایران مخالف هستند و سیاست دشمنِ دشمن کشور من دوست من است جز سیاست‌های آنان محسوب می‌شود.
امیدی با بیان اینکه حمله تروریستی اهواز نشان می‌دهد که روزنه‌هایی برای فعالیت‌های تروریستی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: بروز این حادثه تروریستی در یک رژه نظامی جسارت می‌خواهد و نشان می‌دهد که روزنه‌هایی برای این گونه فعالیت‌های خرابکارانه در کشور وجود دارد. همچنین برای نیروهای سپاه پاسداران، نیروهای نظامی، نیروی انتظامی، و وزارت اطلاعات یک تجربه محسوب می‌شود تا روزنه‌های نفوذ گروه‌های تروریستی را بگیرند
وی با اشاره به اینکه از نظر کارشناسی نوعی سهل‌انگاری در حادثه اهواز رخ داده است، گفت: این رژه نظامی در یک مکان عمومی که امکان اختفا اسلحه و تیراندازی وجود دارد برگزار شده است که نشان دهنده این است که در مدیریت اطلاعات ضعف‌هایی وجود دارد.
این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان با بیان اینکه غرب و آمریکا به صورت کلی برای خوشایند افکار بین‌المللی فعالیت‌های تروریستی را محکوم می‌کنند، خاطرنشان کرد: مقامات آمریکا از جمله جان بولتون- مشاور امنیت ملی آمریکا و رودی جولیانی - مشاور حقوقی ترامپ این حمله را محکوم نکرده‌اند، باید توجه کرد که مقامات آمریکا در جلسه گروهک مجاهدین خلق شرکت کرده‌اند و از آن‌ها حمایت می‌کنند. یک سیاست یک بام و دو هوا در سیاست‌های آمریکا درباره گروه‌های تروریستی وجود دارد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/66536/غربی‌ها-به-دنبال-سوریه‌ای-کردن-ایران-هستند
بستن   چاپ