پیام سپاهان
برای نخستین بار در اصفهان؛
جشنواره قرآن و عترت در دانشگاه علمی کاربردی اصفهان برگزار می‌شود
سه شنبه 3 مهر 1397 - 14:54:37
پیام سپاهان - چهاردهمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویی برای نخستین بار به میزبانی اصفهان 15 تا 17 مهرماه در دانشگاه علمی و کاربردی استان اصفهان برگزار می‌شود.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویی صبح امروز( سه‌شنبه) در نشست خبری، اظهار کرد: این جشنواره پس از برگزاری سیزده دوره موفق با حضور 13 هزار نفر شرکت کننده از سراسر کشور برگزار می‌شود.
احمدرضا قاسمی ادامه داد: تاکنون یکهزار اثر ارسالی در چهار بخش ادبی، هنری، پژوهشی و فناوری و دوازده اثر در بخش‌های شفاهی و کتبی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که تعداد 141 اثر برتر شامل 48 زن و 93 نفر مرد، پس از کسب امتیاز بالای 75 به بخش نهایی راه یافته‌اند.
وی با بیان اینکه این جشنواره در سه گروه دانشجویان، مدرسان و کارکنان برگزار می‌شود، اضافه کرد: دانشجویان در چهاردهمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویی در 6 بخش مجزا شامل بخش‌های آوایی، کتبی، پژوهشی، فناوری، ادبی و هنری شرکت می‌کنند.
قاسمی ادامه داد: بخش آوایی شامل قرائت، تحقیق، ترتیل، حفظ جزء و کل قرآن کریم، دعا و مناجات، اذان، تواشیح و همخوانی قرآن کریم است و بخش کتبی شامل آشنایی با ترجمه و تفسیر قران کریم، آشنایی با مفاهیم نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و احادیث اهل بیت (ع) و آشنایی با سیره معصومین (ع) به همراه حفظ موضوعی قرآن کریم، احکام و پرسمان معارفی سبک زندگی اسلامی ایرانی است.
دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویی بخش پژوهشی را شامل مقالات با محوریت قرآن و عترت، تلخیص کتاب، ایده‌های قرآنی و کارآفرینی قرآنی معرفی کرد و گفت: در بخش فناوری تولید نرم‌افزار و اپلیکیشن، ربات و کانال‌های مجازی قرآنی مدنظر است.
وی در خصوص بخش ادبی گفت: این بخش شامل شعر، داستان، نمایشنامه و فیلم‌نامه‌نویسی با محوریت قرآن و آموزه‌های قرآنی است. ضمن اینکه در بخش هنری، خوشنویسی، نقاشی، عکس، تذهیب، فیلم کوتاه، معرق و منبت و طراحی پوستر مورد بررسی قرار می‌گیرد.
گسترش آموزه‌های قرآنی در جامعه، هدف اصلی جشنواره
قاسمی با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی همچون دیگر دانشگاه‌های کشور در پی آموزش و گسترش قرآن در میان جامعه است، تصریح کرد: نخستین جشنواره قرآن و عترت دانشجویی برای اصفهان موهبتی بزرگ است، چراکه احترام به اصحاب قرآن احترام به خداست.
دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویی با تأکید بر اینکه دین زدایی در رأس اقدامات استکبار جهانی است، خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های جلوگیری از این اقدام دشمنان برگزاری جشنواره‌هایی از این دست است.
وی با بیان اینکه قرآن زیباترین سروده خلقت و کتاب هدایت انسان‌هاست، اظهار کرد: قرآن نمایشگاهی از هنرآفرینی خلقت است که انسان را به تفکر و تعقل وا می‌دارد آموزش و گسترش فرهنگ قرآنی یکی از ثمرات بزرگ انقلاب اسلامی است که همواره باید در این مسیر گام برداریم.
قاسمی ادامه داد: فراگیری قرآن بر همگان واجب است و در این برهه حساس نباید این وظیفه بزرگ که بر دوش تمام مسلمانان است، نادیده گرفته شود.
دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویی اهداف کلی این جشنواره را اعتلای دانش، ایمان، اخلاق و بصیرت دینی دانشگاهیان و توسعه فضای معنوی در دانشگاه‌ها همراه با تسهیل زمینه‌سازی انس و الفت دانشجویان با قرآن کریم و سیره معصومین (ع) و تدبر و عمل به این آموزه‌ها عنوان کرد و گفت: علاوه بر این موارد، تشویق فعالیت‌های قرآنی و آموزش و گسترش آموزه‌های دینی در جامعه از جمله اهداف اصلی این جشنواره است.
وی از تشکیل دبیرخانه رسمی جشنواره قران و عترت در اصفهان خبر داد و گفت: دبیرخانه مرکزی در تهران است و دفتر نمایندگی در قم و امسال برای نخستین بار دبیرخانه رسمی این جشنواره در اصفهان تشکیل می‌شود.
اهداء مدال قرآن به نفرات برتر در حاشیه جشنواره
همچنین دبیر علمی و فرهنگی چهاردهمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویی اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه، مسابقه، بازدید و کارگاه‌های مرتبط با مباحث قرآنی از جمله برنامه‌های جانبی است که در حاشیه این جشنواره برگزار می‌شود.
سید محمد قلمکاریان ادامه داد: در بخش فرهنگی، نمایشنامه روایی عاشورایی اجرا و در روز اختتامیه مدال قرآن به نفرات برتر حفظ و قرائت در دو بخش خواهران و برادران اهدا می‌شود.
وی از تجلیل کارکنان برتر دانشگاه جامع علمی کاربردی خبر داد و گفت: هم‌زمان با بیست و ششمین سالگرد تأسیس دانشگاه، در این جشنواره میزبان 42 نفر از کارمندان نمونه خواهیم بود.
 قلمکاریان تصریح کرد: در حاشیه نمایشگاه دیدار با علما پیش بینی شده است و در نهایت میثاق نامه دانشجویی در اختتامیه خوانده می‌شود.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/66736/جشنواره-قرآن-و-عترت-در-دانشگاه-علمی-کاربردی-اصفهان-برگزار-می‌شود
بستن   چاپ