پیام سپاهان
همه‌ چیز درباره سخنان ترامپ در مجمع عمومی
پنجشنبه 5 مهر 1397 - 7:09:08 AM
ایرنا
پیام سپاهان - روزنامه نسل فردا در ستون سرمقاله روز پنجشنبه خود مطلبی با عنوان "همه ‌چیز درباره سخنان ترامپ در مجمع عمومی " به قلم مریم عمادی منتشر کرد.
در این مطلب آمده است : سخنرانی رئیس‌ جمهور آمریکا در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد از همان ابتدا با حاشیه‌ های زیادی همراه بود . طبق برنامه زمان‌ بندی سازمان ملل، قرار بود ترامپ به‌ عنوان دومین نفر بعد از سخنرانی رئیس‌ جمهور برزیل برگزار شود اما وی و هیات همراه وی دیر به ساختمان سازمان ملل رسیدند و این مساله موجب به هم خوردن برنامه عادی مجمع شد. به دلیل دیر رسیدن ترامپ به سالن محل سخنرانی، رئیس جلسه مجبور شد نوبت سخنرانی ترامپ را به رئیس ‌جمهور اکوادور واگذار کند. بعد از سخنرانی رئیس ‌جمهوری اکوادور ، ترامپ پشت تریبون قرار گرفت و سخنرانی خود را آغاز کرد.
حاشیه دوم سخنرانی رئیسی جمهور آمریکا بعد از دیر آمدن وی در همان آغاز سخنرانی وی اتفاق افتاد؛ جایی که ترامپ خطاب به حاضران در نشست مجمع عمومی گفت که " در کمتر از دو سال دولت من تقریباً بیش از هر دولت دیگری در تاریخ آمریکا دستاورد داشته است . " این ادعای ترامپ باعث خنده رهبران و هیئت ‌های سیاسی حاضر در نشست شد ، آن ‌قدر که خود ترامپ را نیز به خنده و تعجب وا داشت . به گفته ناظران بین‌المللی ، این برای اولین بار است که رهبران جهانی به سخنرانی یک رئیس‌ جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل می‌ خندند .
این اتفاق در حالی رخ داد که ترامپ در سال 2014 خطاب به اوباما گفته بود که ما به رئیس‌ جمهوری نیاز داریم که موجب خنده دیگران نشود ! حاشیه سوم سخنرانی ترامپ هم زمانی بود که وی از وابستگی آلمان به انرژی روسیه انتقاد کرد . ترامپ در ادامه سخنرانی خود گفت : " دولت آلمان به‌ طور کامل از نظر انرژی به روسیه وابسته شده است . " در همین حین دوربین سازمان ملل روی هیئت آلمانی حاضر در نشست که ارشد ترین آن‌ها هایکو ماس وزیر خارجه این کشور بود زوم کرد که در حال خنده در واکنش به این اظهارات ترامپ بودند . اما سخنرانی ترامپ را می ‌توان به دو بخش اصلی تقسیم کرد: اول خطاب به ملت آمریکا از تریبون سازمان ملل برای به دست آوردن آرا به نفع حزب جمهوری‌ خواه در انتخابات میان‌ دوره‌ای کنگره آمریکا که در اوایل ماه نوامبر آینده برگزار می‌ شود ، به ‌طوری ‌که در این بخش از سخنرانی بر کاهش 50 درصدی میانگین بیکاری و تحقق شکوفایی اقتصادی ، افزایش توان دفاعی و هجومی ارتش آمریکا تمرکز کرد .
اما بخش دوم سخنرانی ترامپ به ‌مثابه اعلان ‌جنگ به اکثر کشور‌ های جهان ؛ جنگ اقتصادی علیه چین ، اروپا و ر وسیه و جنگ علیه نهاد ‌های بین ‌المللی وابسته به سازمان ملل مانند دادگاه جنایات بین‌ المللی و شورای حقوق بشر و همچنین جنگ علیه ایران و در نهایت سازمان اوپک را در صورت عدم کاهش بهای نفت به اقدامات علیه این سازمان تهدید کرد . ترامپ تقریباً به همه حمله کرد و فقط دوستانش به ‌ویژه اسرائیل و برخی از کشور‌ های عربی را مورد ستایش قرار داد و مرحله اردو کشی سیاسی و نظامی بی‌ سابقه‌ای را از زمان پایان جنگ سرد به راه انداخت . اگر مسائل بین ‌المللی ، داخلی و مواضع ترامپ را کنار بگذاریم و بر آنچه در سخنرانی‌اش درباره منطقه خاورمیانه گفته شد تمرکز کنیم . مهم‌ترین نکاتی که در سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا گفته شد به شرح زیر است : نخست : ایجاد ائتلاف استراتژیک شامل شش کشور حاشیه خلیج‌فارس در کنار مصر و اردن برای مواجهه با ایران یا هر گونه خطری که منافع آمریکا را در منطقه خاورمیانه تهدید می‌کند به عبارتی ائتلاف « بغداد جدید » با دو ویژگی سیاسی و نظامی که مراکش برای پیوستن به این ائتلاف دعوت نشده است ، زیرا در بخش سخنرانی وی درباره این ائتلاف صحبتی از این کشور به میان نیامد و به ‌رغم آن ‌که مراکش هر گونه همکاری با ایران را متوقف کرده ست ، اما دلایل دعوت نشدن اش مشخص نیست . دوم : ترامپ از سه کشور حاشیه خلیج‌ فارس یعنی عربستان سعودی ، امارات متحده عربی و قطر به دلیل نقش بر جسته در مبارزه با تروریسم تعریف و تمجید کرد و این تمجید عربستان و امارات را شوک زده کرد ، زیرا قطر را از اتهام حمایت از تروریسم تبرئه کرد و در فهرست کشور‌ هایی قرار داد که با تروریسم می ‌جنگند . سوم : ترامپ بخش عمده‌ای از سخنرانی خود را بر ایران متمرکز کرد و این کشور را به نشر هرج ‌و مرج و خشونت و هزینه کردن میلیارد ‌ها دلار برای راه‌ اندازی جنگ‌ در منطقه خاورمیانه برای توسعه و گسترش دایره نفوذ ش متهم کرد . این در حالی است که بیشتر جنگ‌ ها و هرج ‌و مرج در خاورمیانه و البته در دیگر نقاط جهان را آمریکا و متحدان منطقه‌ای ‌اش به راه انداخته‌ اند و هزینه‌ های این جنگ‌ ها و هرج‌ و مرج
را به اذعان خود ترامپ ، آمریکا و متحدانش پرداخت کرده ‌اند و همچنان نیز پرداخت می ‌کنند . همچنین ترامپ اعلام کرد که توان نظامی ‌اش در دو سال گذشته که محاصره این کشور به دلیل توافقنامه هسته ‌ای از بین رفت 40 درصد افزایش ‌یافته و تأکید کرد که تحریم‌ های جدید شدیدی را علیه این کشور اعمال می ‌کند. چهارم : تهدید سوریه در صورت استفاده ارتش این کشور از سلاح شیمیایی و امنیت و ثبات در این کشور را با پایان حضور نظامی ایران در اراضی سوریه مرتبط کرد. پنجم: آمریکا بار دیگر سازمان اوپک را تهدید کرد و مسئولیت افزایش بهای جهانی نفت را به گردن اوپک انداخت و تأکید کرد که به دلیل آسیب و زیان زیادی که بهای بالای نفت به اقتصاد آمریکا می‌ زند باید نقش مهمی در کاهش آن ایفا کند . ترامپ تأکید کرد که اجازه نمی‌ دهد قیمت نفت افزایش یابد و به ‌طور مشخص به کانال کشور ‌های عربی اصلی تولیدکننده نفت مانند کویت، عربستان سعودی ، امارات و الجزایر اشاره کرد. ششم: اعلان‌ جنگ علیه نهاد‌ های بین‌ المللی مانند دادگاه بین ‌المللی جنایات جنگی ، شورای جهانی حقوق بشر و سازمان یونسکو به دلیل مواضع این نهاد‌ ها در مخالفت با اقدامات و نقض‌ های اسرائیل و متهم کردن این رژیم به ارتکاب جنایت ‌های جنگی در فلسطین اشغالی و جنوب لبنان بوده است. هفتم: ترامپ انتقال سفارت آمریکا از تل ‌آویو به قدس اشغالی را در حمایت از صلح میان عرب ‌ها و دولت اشغالگر اسرائیل دانست و هرگز به تشکیل دو کشور یا حقوق ملت فلسطین اشاره‌ ای نکرد و این در پیش گرفتن کامل دیدگاه اسرائیلی‌ ها ست.
7141/6026

http://www.sepahannews.ir/fa/News/66900/همه‌-چیز-درباره-سخنان-ترامپ-در-مجمع-عمومی
بستن   چاپ