پیام سپاهان
مدیر خانه ریاضیات اصفهان:
برنامه های خانه ریاضیات اصفهان متوقف شده است
پنجشنبه 5 مهر 1397 - 14:06:51
پیام سپاهان - مدیر خانه ریاضیات اصفهان گفت: این مرکز در پی مشکلات مالی و به دلیل تامین نشدن بودجه از سوی شهرداری اصفهان، به طور موقت برنامه‌های خود را متوقف کرده است.
فروزان خرد پژوه در گفت وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان اظهار کرد: خانه ریاضیات اصفهان، نخستین خانه ریاضیات ایران و جهان است که از حدود بیست سال پیش، به دنبال تفاهم نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شهرداری اصفهان فعالیت خود را آغاز کرد.
وی ادامه داد: وزارت علوم متعهد به حمایت علمی از خانه ریاضیات اصفهان و شهرداری اصفهان نیز متعهد به تامین مکان و حمایت مالی از این مرکز شد، اما متاسفانه شهرداری اصفهان، طی دو سال گذشته میزان بودجه این مرکز را کاهش داده است.
مدیر خانه ریاضیات اصفهان تصریح کرد: بودجه این مرکز نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است، به گونه ای که بودجه سال گذشته، 2 میلیارد و 500 میلیون ریال بود که در سال جاری مبلغ یک میلیارد و 250 میلیون ریال در نظر گرفته شد، اما هم چنان با وجود گذشت نیمی از سال هیچ مبلغی پرداخت نشده است.
خردپژوه خاطر نشان کرد: علی رغم اینکه طی بیست سال گذشته، خانه ریاضیات به عنوان یک برند معتبر علمی توانسته توانایی خود را نشان دهد، به دلیل مشکلات مالی ناشی از تامین نشدن هزینه ها قادر به فعالیت نیستیم و به همین دلیل تا اطلاع ثانوی برنامه های این مرکز لغو شده است.
وی با بیان اینکه خانه ریاضیات اصفهان درآمدزایی غیر از تامین هزینه ها از سوی شهرداری ندارد، خاطر نشان کرد: در برخی از برنامه های مرکز، افراد خیر علمی به صورت اسپانسر به مرکز کمک می کنند و یا بخش کوچکی از هزینه ها از مخاطبین و برگزاری کارگاه ها تامین می شود، اما عمده هزینه های مرکز تحت حمایت مالی شهرداری است که اکنون با متوقف شدن حمایت مالی، مرکز قادر به پرداخت حقوق کارمندان و بدهی های خود نیستیم.
خردپژوه تاکید کرد: خانه ریاضیات اصفهان مرکزی فرهنگی، علمی است و در پی تامین هزینه ها از بخش خصوصی نیستیم، چراکه در این صورت به عنوان یک آموزشگاه تبدیل خواهیم شد که تنها عده معدودی با تمکن مالی قادر به استفاده از برنامه های مرکز هستند و با سیاست خانه ریاضیات که ترویج علم در میان تمام اقشار جامعه است، تناقض دارد.
وی با بیان اینکه این مرکز به صورت غیردولتی و برای نخستین بار به عنوان نمونه و الگو در سطح کشور فعالیت خود را از سر گرفت، خاطر نشان کرد: مجموعه خانه های ریاضیات کشور جزء برترین مراکز علمی در کشور هستند و با همین الگو خانه های علمی دیگری در کشور راه اندازی شده است. به گونه ای که بعد از تشکیل نخستین خانه ریاضیات در اصفهان، تاکنون 35 خانه ریاضیات در سراسر کشور و دو مرکز نیز در خارج از کشور ایجاد شده است.
مدیر خانه ریاضیات اصفهان هدف از تشکیل خانه ریاضیات را ارتقای کیفیت آموزش ریاضی و بهبود علم عنوان کرد و گفت: ریاضیات به عنوان زیربنیای علوم نقش بسزایی در پیشرفت علمی در جامعه دارد و خانه ریاضیات می تواند در زمینه توسعه علم در شهر اصفهان تاثیر بسزایی داشته باشد.
وی با بیان اینکه سالانه حدود پنج هزار دانش آموز، دانشجو، معلم و استاد دانشگاه تحت پوشش برنامه های مختلف خانه ریاضیات اصفهان قرار می گرفتند، گفت: متاسفانه با نیمه تعطیل شدن این مرکز بسیاری از فعلیت های علمی در استان نیز متوقف می شود. ضمن اینکه این مراکز زمینه ساز شناسایی افراد برجسته به مجامع علمی در دنیا است.
وی با بیان اینکه خانه ریاضیات یکی از بنیان های تشکیل کنفرانس های ریاضی در کشور است، خاطر نشان کرد: در پی دو دهه تلاش علمی این مرکز، این عناوین به دست آمده و اکنون با متوقف شدن فعالیت ها، آسیب جدی بر وجهه علمی ایجاد خواهد شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/66926/برنامه-های-خانه-ریاضیات-اصفهان-متوقف-شده-است
بستن   چاپ