پیام سپاهان
دشت کاشان در پایان مهر، با کاهش دما روبرو می‌شود
چهارشنبه 11 مهر 1397 - 10:00:47 AM
ایسنا
پیام سپاهان- عباس ارغوانی در همایش فعالان کشاورزی نوش‌آباد، اظهار کرد: بنا به تجزیه و تحلیل نقشه‌های هواشناسی در سال جاری نیز وضعیت خوبی در بارندگی‌ها نخواهیم داشت و بارش‌ها منظم نخواهد بود بنابراین کشاورزان باید با توجه به اطلاعات هواشناسی برنامه‌ریزی کنند.

وی افزود: هرچند که آغاز ماه مهر با گرما همراه بود، اما به علت ریزش‌های سیبری از هفته چهارم این ماه، با سرما و کاهش دما روبرو خواهیم شد که نیازمند آن است که کشاورزان با توجه به اطلاعات هواشناسی برای کاشت و برداشت محصول مزارع خود اقدام کنند.

رییس اداره هواشناسی کاشان تصریح کرد: دهه آخر آذرماه، بارش‌ها در دشت کاشان به طور نرمال خواهد بود، ولی از دیماه تا بهمن، بارندگی‌ها خوب نخواهد بود و به همین جهت کشاورزان برای آنکه دچار خسارت نشوند با کارشناسان جهاد کشاورزی مشورت کنند.

وی در مورد معرفی سامانه توسعه هواشناسی کاربردی موسوم به تهک، گفت: این سامانه جهت کمک به کشاورزان و کاربردی کردن اطلاعات هواشناسی در کشاورزی است و هر هفته با حضور نمایندگان جهاد کشاورزی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی، اداره منابع طبیعی و  اداره هواشناسی این نشست برگزار می‌شود.

ارغوانی افزود: هواشناسی کشاورزی می‌تواند با مطالعه دقیق هر یک از گونه‌های گیاهی و آفت‌های مرتبط با آن‌ها در شرایط آب و هوایی منطقه به یاری کشاورزان آمده و آن‌ها را در مراحل مختلف کاشت، داشت، برداشت و مقابله با آفات یاری کند.

وی تأکید کرد: برای پیشگیری از افت کمی و کیفی محصولات کشاورزی، کاهش خسارات ناشی از بلایای طبیعی جوی، بر طرف کردن ضعف سیستم‌های اطلاع‌رسانی، پیشگیری از اتلاف زمان، انرژی و منابع مالی، ایجاد سامانه ترویج اطلاعات هواشناسی کشاورزی ضروری است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/67416/دشت-کاشان-در-پایان-مهر،-با-کاهش-دما-روبرو-می‌شود
بستن   چاپ