پیام سپاهان
شایع ترین بیماری های نوزادان تنفسی است
چهارشنبه 11 مهر 1397 - 19:21:00
پیام سپاهان - اصفهان - دبیر اجرایی کنگره نوزادان ایران گفت: شایع ترین بیماری های نوزادان در کشورمان تنفسی بوده به طوری که حدود 40 درصد مرگ و میر نوزادان ناشی از این بیماری است.
به گزارش ایرنا، بهزاد برکتین روز چهارشنبه در کنگره نوزادان ایران در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، افزود: این بیماری ها بیشتر به دلیل نارسایی تنفسی نوزادان و مشکلات تنفسی نوزادان نارس (قبل از 37 هفتگی) به وجود می آید.
وی، سندروم تنفسی به دلیل کمبود سورفکتانت را از مهمترین علت های مرگ و میر نوزادان کشورمان ذکر و اضافه کرد : تولد زودرس جنین با فقدان سورفکتانت همراه و منجر به اختلال تنفسی می شود.
سورفکتانت بدن حاوی فسفولیپیدها، چربی‌های خنثی و اسیدهای چرب است و در ریه ترشح می‌شود.
این پزشک فوق تخصص با بیان اینکه جدیدترین و موثرترین راه های درمان این بیماری در کنگره امروز بررسی می شود، گفت: تزریق سورفکتانت به ریه یکی از روش های درمانی این بیماری است که امروز درباره چگونگی و شرایط اجرای آن از جمله استفاده از دستگاه های کمک تنفسی بین پزشکان بحث و تبادل نظر شد.
برکتین با بیان این که بیماری قلبی و سیستم عصبی نوزادان که با چالش های زیادی روبه رو است فردا در کنگره نوزادان ایران بررسی می شود، خاطرنشان کرد : بیماری های غدد، خونی و زردی روز سوم کنگره بررسی خواهد شد.
وی مهمترین هدف از برگزاری این کنگره را شناسایی مشکلات شایع نوزادان و چالش های موجود در درمان آنها با بهره گیری از آخرین منابع علمی و فناوری های روز دنیا و تعامل بین گروهی در این زمینه ذکرکرد.
به گفته وی در این کنگره 10 نشست با موضوع هایی مانند درمان تشنج نوزادان، اکسیژن درمانی، مجرای شریانی قلب باز در نوزادان نرم و نارس و تجویز فراورده های خونی برگزار می شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این کنگره گفت : یکی از شاخص هایی که کشور ما پس از انقلاب اسلامی در بهبود آن بسیار موفق بوده، کاهش مرگ و میر کودکان و نوزادان است.
طاهره چنگیز افزود : این موفقیت به دلیل برنامه های فراگیر بهداشت و گسترش مراقبت های پیشگیرانه حاصل شده است.
وی توسعه بخش های مراقبت ویژه نوزادان (NICU) در بیمارستان ها را یکی از برنامه های وزارت بهداشت در 6 سال گذشته برشمرد و تصریح کرد : همه شهرستان های استان اصفهان به این بخش مجهز هستند.
رییس انجمن نوزادان ایران در این گنگره گفت : به هنگام بودن مراقبت ها، بالا بودن کیفیت خدمات، هزینه های قابل تحمل و عادلانه بودن خدمات از اهداف نظام سلامت کشور در این زمینه است.
سید علیرضا مرندی، کشورهای صاحب تجربه در این زمینه را کانادا، استرالیا، برزیل و انگلیس برشمرد و اضافه کرد : شرایط لازم برای مطلوب بودن سطح بندی خدمات مادر و نوزاد، برخورداری از خدمات منسجم و ادغام یافته سرپایی، شناسایی زود هنگام تهدیدهای سلامت مادر و مراقبت های زود هنگام و مستمر مادر است.
کنگره نوزادان ایران روز چهارشنبه یازدهم مهر با محوریت مشکلات شایع نوزادان و تازه های آن در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آغاز شد و تا جمعه 13 مهر با حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص نوزادان و کودکان و سایر رشته های پزشکی مرتبط ادامه دارد.
3011/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/67491/شایع-ترین-بیماری-های-نوزادان-تنفسی-است
بستن   چاپ