پیام سپاهان
غربالگری به معنای ابتلا نشدن به سرطان سینه نیست
پنجشنبه 12 مهر 1397 - 19:49:24
پیام سپاهان - سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان بانوان در ایران جهان و است که سالانه افراد زیادی در اثر ابتلا به این بیماری، جان خود را از دست می‌دهند. ابتلا به سرطان سن و جنسیت نمی‌شناسند، با این وجود، بیشتر مبتلایان سرطان سینه بیش از 45 سال سن دارند و متخصصان این حرفه معتقدند که بهتر است قبل از این سن، آرامش خود را برهم نزنیم.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان، همزمان با ماه جهانی آگاهی بخشی سرطان سینه، مرکز تحقیقات پیشگیری از سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با همکاری انجمن امید مهر اصفهان اقدام به برگزاری همایشی تحت عنوان "همایش پیشگیری و کنترل سرطان سینه" در اصفهان کرد. رییس هییت مدیره انجمن امید مهر اصفهان در این همایش اظهار کرد: اصفهان به عنوان یکی از شهرهای بزرگ و مهم در کشور مجهز به هسته مرکزی کنترل سرطان است.
فریبرز مکاریان با اشاره به تحقیقاتی که در کشورهای اروپایی انجام شده است، تصریح کرد: بر اساس آمار جدید، یک نفر از میان هشت الی 10 نفر در معرض ابتلا به سرطان پستان است. در حالی که در کشور ما از هر 18 الی 20 نفر، یک نفر به سرطان پستان مبتلا می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: ممکن است که این میزان آمار درست نباشد و تعداد مبتلایان به سرطان پستان بیشتر از این تعداد باشد. و یا حتی ممکن است که آمار مبتلایان در جایی ثبت نشود. در نتیجه با این وضعیت نمی‌توان تشخیص داد که میزان شیوع سرطان پستان در کشور چه میزان است.
مکاریان افزود: خوشبختانه انجمن امید مهر اصفهان در حال افزایش آگاهی و تشخیص به موقع بیماری است. هم چنین میزان آگاهی و هوشیاری بانوان نیز نسبت به این موضوع افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 80 درصد بیماران مبتلا به سرطان درمان می‌شوند، گفت: در سال‌های گذشته به دلیل اینکه تشخیص به موقع انجام نمی‌گرفت، اندازه تومور پستان در 70 درصد بانوان مبتلا بیش از سه و حتی چهار بوده است.
رییس هییت مدیره انجمن کنترل سرطان پسته خاطرنشان کرد: طبق گفته سازمان بهداشت جهانی تمام بانوان کمتر از 25 سال هر یک الی سه سال باید در غربالگری شرکت کنند و تمام بانوان بالای 25 سال نیز باید هر ساله در غربالگری سینه مشارکت داشته باشند.
مکاریان با بیان اینکه البته 80 درصد بانوان بیش از چهل سال جامعه در سطح معمول هستند و امکان ابتلا به سرطان پستان درآنها کم است، تصریح کرد: بهتر است بانوان 40 الی 45 سال هر سال و یا هر دوسال یکبار ماموگرافی انجام دهند.
وی ادامه داد: انجام غربالگری به معنای مبتلا نشدن به سرطان سینه نیست، بلکه روشی برای شناسایی و تشخیص امکان ابتلا به سرطان است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بیشتر مبتلایان به سرطان پستان بیش از 45 سال سن دارند و بهتر از قبل از این سن آرامش خود را برهم نزنیم.
مکاریان با اشاره به اینکه رژیم غذایی مقوی و مصرف متعادل گوشت در این زمینه مؤثر است، گفت:20 درصد علت ابتلا به سرطان سینه هنوز مشخص نشده است.
همچنین، الهام معظم پزشک متخصص در ادامه این همایش با بیان اینکه درمان سرطان‌ها از جمله سرطان پستان زمان بر است و حوصله و پیگیری نیاز دارد، اظهار کرد: برخی افراد کلاه بردار و عوام فریب با بیان اینکه از طریق درمان طبیعی و طب قدیم به روند درمانی سرطان کمک می‌کند، ازاین بیماران سود جویی می‌کنند.
وی افزود: بهتر است شبه علم را بهتر بشناسیم تا از این طریق به دام افرادسودجود نیفتیم. برای نمونه در شبه علم درمان اصلی کنار گذاشته می‌شود و صحبت از حساب بانکی است که اگر این مقدار هزینه کنی بهتر درمان می‌شوی.
این پزشک خاطر نشان کرد: اگر به نقش علم پزشکی در پیشرفت و درمان بیماری‌ها توجه کنیم، متوجه می‌شویم طی 50 سال اخیر، افزایش طول عمر از 50 به 70 سال ارتقاء یافته است. درست است که مصرف داروها همراه با عوارض است، اما علم تدریجی پیش می‌رود و درمان برخی بیماری‌ها مانند سرطان نیازمند زمان بیشتری است.
به گزارش ایسنا، انجمن امید مهر اصفهان از سال 87 فعالیت خود را آغاز و در سال 88 توانست مجوز وزارت کشور و استانداری دریافت کند. از اهداف مهم این انجمن آموزش، کمک به افزایش سطح آگاهی جامعه در خصوص سرطان سینه، پیشگری، تشخیص زودرس، درمان به هنگام، حمایت‌های عاطفی، روحی و روانی است.
کدخبرنگار:13025
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/67567/غربالگری-به-معنای-ابتلا-نشدن-به-سرطان-سینه-نیست
بستن   چاپ