پیام سپاهان
/گزارش یک ساله شهردار اصفهان/
نوروزی: در مسائل غیر شفاف مالی به هیچ‌کس رحم نمی‌کنم
يکشنبه 15 مهر 1397 - 12:40:42
پیام سپاهان - شهردار اصفهان گفت: شفافیت در مسائل مالی برای شهرداری اصفهان بسیار مهم است و در موارد غیر شفاف مالی به هیچ‌کس رحم نمی‌کنم. کسی حق ندارد چیزی بداند و به من نگوید.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، قدرت الله نوروزی صبح امروز (یکشنبه)‌ در پنجاهمین جلسه علنی شورای شهر این کلانشهر به مناسبت نخستین سالگرد مدیریت شهر اصفهان اظهار کرد: آنچه در یک سال گذشته انجام شده نتیجه تعامل شهرداری و شورای شهر است. همه تلاش شهرداری این است که اصفهان شهری سرزنده باشد. اما برخی عوامل محیطی مانع سرزندگی می‌شود. تلاش داریم با اتحاد همه مدیران شهری از این شرایط و عوامل محیطی به گونه‌ای عبور کنیم.
وی ادامه داد: در سال جاری، مشکلات ارز و برخی مشکلات بین‌المللی در اداره ارزان شهر توسط شهرداری اختلالاتی اجرا کرده است. همه باید یکدل و همراه برای هم‌افزایی در اداره شهر حرکت کنیم. شورای شهر اصفهان 13 نفر از یک لیست، تا کنون توانسته‌اند بر این چالش‌ها چیره شوند. 
شهردار اصفهان افزود: به هرحال اصفهان شهری خلاق است و مردم و مسئولانی خلاق دارد، اما برخی مشکلات همچون خشکی زاینده رود شهر اصفهان را تحت تاثیر قرار داده است. شهرداری اصفهان در تلاش است بر اساس توسعه پایدار این شهر را اداره کند و برای مردم با این سیاست، زندگی مرفه‌تری ایجاد کند.
نوروزی گفت: تصمیمات گذشته، فعل و ترک فعل‌های متعددی موجب شده است امروز درگیر مشکلاتی باشیم که آنها را از گذشته به ارث برده‌ایم. شهروندان سوالات متعددی می‌پرسند که ریشه در گذشته دارد. وقتی از شاهدژ در صفه سوال می‌شود، گرچه در دوره‌ای دیگر انجام شده است باید پاسخی مناسب از سوی شهرداری به مردم داده شود.
وی افزود: سیاست و برنامه‌های شهرداری با توجیه فنی، مالی، اکولوژیک، سیاسی، فرهنگی و مالی پیش رفته است. یکی از مباحث مهم در اصفهان زاینده رود که در هر گوشه از شهر می‌رویم مردم درباره این مساله سوال دارند. شهرداری نیز به عنوان صاحب حق‌آبه مطالبه می‌کند. به هر حال همه در تلاش هستند بر این چالش بزرگ شهر پیروز شود.
شهردار اصفهان گفت: طرح جدیدی در رابطه با زاینده رود مطرح شده است که با مقام معظم رهبری نامه‌نگاری کرده‌ام. با رییس جمهور، معاون اول، معاونین مربوط و شش وزیر نیز جلساتی داشته‌ام. اگر شورای شهر نیز این طرح را تصویب کند و توجیه داشته باشد، شهرداری نیز برای آن تلاش خواهد کرد اما باید همه جوانب بررسی شود.
نوروزی ادامه داد: هدف این است که اصفهان یک شهر فرهنگی باشد. شهر اصفهان باید زیست پذیر و معناگرا باشد. باید میزان خلاقیت فرهنگی را در شهر اصفهان افزایش دهیم. باید به حقوق فرهنگی شهروندان توجه کنیم. در یک سال گذشته عرصه محور و محله محوری را در دستور کار قرار داده‌ایم.
وی تصریح کرد: در یک سال گذشته 757 عنوان برنامه فرهنگی داشته‌ایم. یعنی هر روز دو برنامه در شهر اصفهان وجود داشته است. برنامه‌های شاخصی از جمله برنامه‌های عید نوروز در این زمینه وجود داشته است. کسانی که انصاف دارند جز ارتقا فضای فرهنگی و خوبی از این برنامه‌ها چیزی نگفته‌اند. 
شهردار اصفهان ادامه داد: تشکل‌ها و سمن‌ها در همه این برنامه‌ها حضور داشته‌اند و شعار شهرداری جلب مشارکت عمومی بوده و هست. به همین دلیل هزینه‌های شهر در این برنامه‌ها بسیار کاهش پیدا کرده است. برنامه‌های فرهنگی اصفهان با رویکرد اقتصادی انجام شده است. در حوزه فرهنگی ماموریت این است که بلیط فروشی به بیش از یک میلیارد برسد. در حالی که سال 1396 این رقم حدود 400 میلیون بود. 
نوروزی گفت: در حوزه حمل و نقل، مترویی که در 17 سال تنها 87 درصد پیشرفت کرده بود در 4 ماه 13 درصد باقی مانده و نفس‌گیر آن به پایان رسید. در چهار ماه 400 میلیارد تومان از هزینه‌های گذشته را پرداخت کردیم و 400 میلیارد تومان نیز هزینه کردیم. مترو اصفهان اگر در آن مدت به پایان نرسیده بود امروز با این افزایش قیمت هرگز تمام نمی‌شد.
وی ادامه داد: شهرداری اصفهان در این مدت 50 اتوبوس خریداری کرده است که امروز هرکدام بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارند اما شهرداری اصفهان این اتوبوس‌ها را نزدیک به 500 میلیون تومان خریداری کرده است. شهرداری اصفهان 500 سامانه ثبت تخلف دارد که 100 میلیارد تومان درآمد داشته است. گرچه از این درآمد تنها 3 میلیارد به شهرداری اصفهان رسیده است.
شهردار اصفهان یادآور شد: از نظر کنترل کیفیت هوا بیش از سازمان حفاظت از محیط زیست در این شهر اقدامات انجام داده‌ایم. در سال گذشته 10 ایستگاه پایش کیفیت هوا و صوت افتتاح شده است.
نوروزی گفت: 170 هکتار در بهترین نقطه شهر به دارایی‌های این شهرداری اضافه شده است و به صورت غیر شفاف بگویم توافقی نیز با ارتش ایران در حال انجام است. بدهی‌های شهردای اصفهان بر شانه شهردار و شورای شهر سنگینی می‌کند.
وی ادامه داد: برای مثال جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال دائمی شد اما هنوز بدهی‌های 7 میلیاردی سال گذشته آن تسویه نشده بود. اگر می خواستیم در این سال جشنواره را با همان کیفیت انجام دهیم باید 27 میلیارد تومان هزینه می‌کردیم اما شهرداری اصفهان با 3 میلیارد تومان این جشنواره را با کیفیت بیشتر برگزار کرد.
شهردار اصفهان افزود: برنامه جامع شهر اصفهان با رویکردی نوین در دست کار است و اصفهان به عنوان شهر نمونه برای این رویکرد جدید انتخاب شده است. در کمیسیون ماده 100 در سه روز پاسخ می‌دهیم. شهرداری اصفهان متعهد شده است در 30 روز جواز ساخت صادر کرده و در 45 روز پایان کار بدهد. 
نوروزی ادامه داد:‌ آنچه در چهارباغ عباسی آغاز شده بود را نمی‌پسندیدیم اما ناچار بودیم ان را پیش ببریم و در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را به پایان رسانیدم. نباید اظهار نظرهای خلاف واقع صورت بگیرد. از همه دعوت می‌کنیم نقطه نظرات خود را در رابطه با چهارباغ در اختیار شهرداری اصفهان قرار دهند.
وی گفت: در حوزه عمرانی برخی به شهرداری اصفهان ایراد وارد می‌کنند. در یک جلسه، فردی گفته بود هیچ کار عمرانی انجام نشده است. آمده‌بودیم که پروژه‌های نیمه تمام 20 ساله را به اتمام برسانیم. مترو اصفهان را به پایان رساندیم. ارگ جهان‌نما را تعیین تکلیف کردیم. سالن اجلاس با تمام قوا در حال پیشرفت است. همچنین رینگ چهارم شهر در حال پیشرفت است.
شهردار اصفهان ادامه داد:‌ علاوه بر پروژه‌های بزرگ مقیاس، پروژه‌های کوچک مقیاس بسیاری در شهر اصفهان انجام شده و می‌شود. در میدان امام علی باید دید در یک سال گذشته چه تغییرات بزرگی رخ داده است. به طور کلی 278 قرارداد عمرانی انجام داده و 461 قرارداد نیز از سال‌های گذشته تمام کرده‌ایم.
نوروزی گفت: در مباحث پژوهشی رویکرد افزایش بهره‌وری و اثربخشی است. تلاش می‌کنیم کار درست انجام دهیم و کارها را درست انجام دهیم. در همین راستا سامانه‌های متعددی وجود دارد که در روز آمار رونمایی خواهند شد. در خدمات شهری نیز فقط باید یک چیز گفت که اصفهان با 3 هزار و 750 هکتار فضای سبز با وجود خشک‌سالی همچنان سرزنده است.
وی ادامه داد: شعار شهرداری اصفهان کاهش هزینه‌ها بوده و شهرداری اصفهان 45 درصد کاهش مصرف برق داشته است. برای این کار یک میلیارد و 300 میلیون از اداره برق جایزه گرفتیم. 66 میلیاد هزینه برق شهرداری اصفهان است. در قرارداد‌های حجمی 35 میلیارد ریال کاهش هزینه داشته‌ایم.
شهردار اصفهان گفت: 15 مهرماه سال گذشته تنها 32 درصد بودجه محقق شده بود و برخی تلاش می‌کردند به 69 درصد بودجه برسیم. این بودجه 80 درصد محقق شد. امروز 43 درصد از بودجه 3 هزار میلیاردی تحقق پیدا کرده است. می توانم بگویم تا پایان سال چه اتفاقی رخ خواهد داد اما از آنجایی که ستاره‌های دنباله‌دار در اختیار من نیست نمی‌گویم و در پایان سال برای مردم خواهم گفت.
نوروزی تاکید کرد: باید بر قول دیون شهرداری اصفهان غلبه پیدا کنیم. با تبر به جنگ 3 هزار میلیارد بدهی رفته‌ایم. انضباط مالی همه تلاش شهرداری اصفهان است. برای این منظور شفافیت مالی را در دستور کار قرار داده‌ایم. اگر از مسایل مالی غیر شفاف اطلاع پیدا کنیم به هیچ‌کس رحم نمی‌کنیم. کسی حق ندارد اگر چیزی را در این رابطه می‌داند به من نگوید.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/67745/نوروزی--در-مسائل-غیر-شفاف-مالی-به-هیچ‌کس-رحم-نمی‌کنم
بستن   چاپ