پیام سپاهان
تشخیص زودهنگام سرطان ریه با کمک فناوری جدید
يکشنبه 15 مهر 1397 - 12:40:50
پیام سپاهان - نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد، با کمک تکنولوژی محاسبه DNA سلول‌ها، می‌توان سرطان ریه را در مراحل اولیه تشخیص داد.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان و به نقل از "technologynetworks"، محققان دانشگاهTUAT از توکیو ژاپن، تکنیک ساده‌ای برای شناسایی سرطان کوچک سلولی ریه کشف کردند. نتایج این تحقیق نشان می دهد، فناوری نانوپور (Nanopore) با کمک روش محاسبات دی ان ای ترکیب شده و قادر به شناسایی نشانگرهای زیستی اولیه در سرطان ریه است.
سرطان ریه، نوعی بیماری است که مشخصه آن رشد کنترل‌نشده سلول در بافت‌های ریه است. اگر این بیماری درمان نشود، رشد سلولی در یک فرایند به نام متاستاز به بیرون از ریه گسترش پیدا می‌کند و به بافت‌های اطراف یا سایر اعضای بدن می‌رسد.
سرطان سلول‌های کوچک سلولی (SCLC) نوعی سرطان تهاجمی است، زیرا سلول‌های سرطانی نه تنها سریع رشد می‌کنند، بلکه به راحتی به کل بدن گسترش می‌یابند. غالبا این سرطان را می‌توان با استفاده از چندین آزمایش معمول تشخیص داد، اما پس از گسترش سلول‌های سرطانی، راه درمان با مشکلاتی روبه‌رو می شود؛ درنتیجه شناسایی این سرطان در مراحل اولیه از اهمیت بالایی برخوردار است.
نویسنده ارشد این تحقیق می‌گوید: "تکنولوژی محاسبات DNA اجازه می‌دهد تا مولکول‌های DNA به طور خودکار از الگوی میکروارگانیسم مولکول (ورودی) تشخیص داده شود و اطلاعاتی را که در این جریان الکتریکی مورد استفاده قرار گرفته است، منتقل شود."
وی ادامه می دهد: "این میکروRNA ها که نشانگرهای بیولوژیک در سرطان ریه هستند، در بیماران ترشح می‌شود. در این روش مطالعاتی، با کمک یک دستگاه نانوذره میکرو RNA ها از طریق میکرو قطرات شناسایی و شمارش و در نتیجه میزان ابتلا به سرطان تشخیص داده می شود."
در مقایسه با بیوپسی سلولی، بیوپسی مایع به دلیل به حداقل رساندن روش تهاجمی در تشخیص سرطان اولیه بسیار مورد توجه است. محققان امیدوارند به کمک این روش، امکان تشخیص نسل بعدی سرطان‌ها را به کمک مایعات بدن فراهم کنند.نتایج این تحقیق، در ژورنال "Analytical Chemistry " در ACS به چاپ رسید.
یه گزارش ایسنا، سرطان ریه معمولا در افراد سالمند دیده می‌شود. میانگین سن مبتلایان 70 سال است. از هر 14 مرد، یک نفر به سرطان ریه مبتلا می‌شود و این آمار در میان زنان، یک از 17 زن است .درمان سرطان به نوع سلول، وسعت گسترش آن و وضعیت عملکردی بیمار بستگی دارد. درمان‌های رایج شامل مراقبت تسکینی، جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی است.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/67752/تشخیص-زودهنگام-سرطان-ریه-با-کمک-فناوری-جدید
بستن   چاپ