پیام سپاهان
افزایش تعداد فوتی‌های سیل شمال کشور
يکشنبه 15 مهر 1397 - 16:45:49
پیام سپاهان - به اذعان مسئولان استانهای آسیب دیده، لایروبی نشدن رودخانه‌ها به علت کمبود اعتبار و نیز تعرض به بستر رودخانه‌ها چه با ویلاسازی، باغداری و یا استفاده بی رویه از شن و ماسه آن عامل بیشتر خرابی های دو روز گذشته بوده است
افزایش فوتی‌ها به 9 نفر/ برخی روستاها در محاصره سیلاب
باران پاییزی رسید آن هم چه بارانی؛ غیرمنتظره، بی‌سابقه و سیل آسا آمد و هر چه سر راهش بود شُست و با خود بُرد؛ باران در 7 استان گیلان، مازندران، گلستان و غرب خراسان شمالی، شمال سمنان، ارتفاعات کرمان و ارتفاعات شرقی تهران بارید اما در استانهای شمالی شامل گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی بیشترین خسارت را برجای گذاشت تا آنجا که شماری دار و ندارشان را از دست دادند و عده ای هم جان شان را.
باغات، دامداری‌ها، منازل مسکونی، تاسیسات زیربنایی شهرها و روستاها و تقریبا هر آنچه که در نزدیکی رودخانه‌ها و مسیل‌ها بود از حجم سیلابها بی نصیب نماندند و آسیب جدی دیدند اما بیشترین تخریبها از غرب مازندران و در شهرستانهای تنکابن و رامسر و از آن سو نیز رودسر و تالش در استان گیلان گزارش شده است.
با وجود آنکه مدیریت بحران استانهای شمالی از چند روز پیش از بارش نسبت به احتمال وقوع سیل هشدار داده بودند اما باز هم سیل مثل سالهای گذشته آمد و خسارت به بار آورد و دقیقا این استانها از همان‌جایی ضربه خوردند که سالهای پیش آسیب دیدند؛ به اذعان مسئولان استانهای آسیب دیده، لایروبی نشدن رودخانه‌ها به علت کمبود اعتبار و نیز تعرض به بستر رودخانه‌ها چه با ویلاسازی، باغداری و یا استفاده بی رویه از شن و ماسه آن عامل بیشتر خرابی های دو روز گذشته بوده است.
باران بیش از 300 میلیمتری رامسر که باران 10 سال یک استان خشک است و آرزوی مردمانش، حالا در استانهای شمالی باریده و به جای آنکه برکت استانهایشان باشد شده سبب بلا و گرفتاری و به جای آنکه از این نعمت خداوندی با آبخیزداری، استفاده درست از رودخانه‌ها و حفظ جنگل‌ها بهترین بهره برده شود شده سبب بی‌خانمانی. حالا همان مسئولانی که همیشه از کمبود اعتبار، بروکراسی و ضعف قانون در تغییرکاربری اراضی کشاورزی و جلوگیری از بهره‌برداری بیشتر از رودخانه‌ها گلایه می‌کردند حالا باید چندین برابر آن مبلغ را از خزانه دولت طلب کنند تا جبران خسارت‌های وارده به مال دولت و مردم شود که تازه آیا با این اوضاع اقتصادی و گرفتاری‌هایی که از هر طرف به دولت رو کرده بتواند به موقع پرداخت شود یا خیر؟!
بر طبق اعلام سازمان هواشناشی این سیلاب با فعال شدن ابرهای جوششی در استانهای شمالی قابل پیش بینی بود و بر طبق آخرین گزارشها دست کم 9 نفر جان خود را بر اثر صاعقه و برق گرفتگی و یا خفگی در آبی و یا افتادن خودرو در مسیر سیلاب از دست دادند . خیابانهای برخی نواحی تبدیل به رودخانه شدند و خانه‌ها تا نیمه در آب فرو رفتند و از آن سو باغات و تاسیسات در نزدیکی رودخانه‌ها همچون پل ها و پایه های برق و لوله های آب و گاز از بین رفتند.
بر طبق آخرین اظهارنظر سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات تا ساعت اولیه صبح امروز بیش از 317 نفر اسکان اضطراری داده شدند و 83 نفر به مکان های امن انتقال داده شده اند. همچنین 410 واحد مسکونی از آب تخلیه و 32 خودرو از آب بیرون کشیده شد. در کل به بیش از 2679 نفر در استانهای سیل زده امدادرسانی شده و تجهیزات امدادی بین آسیب دیدگان توزیع شده است و امدادرسانی ها ادامه دارد.
بر طبق آخرین گزارشهای رسیده از استانهای سیل زده تعداد فوتی های ناشی از سیل در مازندران به 6 نفر و در گیلان به 2 نفر و یک نفر در خراسان شمالی رسیده و در آمار کلی تا به اکنون حداقل 9 نفر جان خود را از دست داده‌اند و یک کودک در گیلان همچنان مفقود است .
منبع: isna.ir

http://www.sepahannews.ir/fa/News/67810/افزایش-تعداد-فوتی‌های-سیل-شمال-کشور
بستن   چاپ