پیام سپاهان
گزارش ایسنا از سنگ‌پرانی به اتوبوس‌های مسافربری؛
سنگ، اتوبوس، مرگ
دوشنبه 16 مهر 1397 - 10:50:39
پیام سپاهان - بحران اقتصادی و به دنبال آن اعتصاب دوباره کامیون‌داران، این بار اتفاقات جدیدی را در راه‌های کشور رقم زد و متأسفانه در برخی مسیرها، عده‌ای از این اعتراض صنفی سوءاستفاده کرده و اقدام به سنگ‌پرانی به کامیون‌ها و حتی اتوبوس‌های مسافربری کردند. موضوعی که متأسفانه منجر به مرگ یک راننده اتوبوس مسافربری در محور اصفهان-بوشهر شد.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، طی چند هفته گذشته اعتصاب کامیون‌داران حواشی مختلفی را به دنبال داشت تا جایی که علاوه بر سنگ‌پرانی و خسارت به کامیون‌ها دامنه این اتفاقات تا جایی پیش رفت که عده‌ای از این فضا سوءاستفاده کردند و حتی اتوبوس‌های مسافربری نیز از این اتفاقات مصون نماندند تا جایی که سنگ‌پرانی به اتوبوس‌های مسافربری منجر مرگ یک راننده و به خطر افتادن جان مسافران آن شد. 
معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان در خصوص سنگ‌پرانی‌های اخیر به اتوبوس‌های مسافربری در جاده‌ها به خبرنگار ایسنا، گفت: اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بر اساس قانون متولی بحث حمل‌ونقل است و تأمین امنیت بر عهده نیروی انتظامی است.
علیرضا جعفری با اشاره به همکاری کامل این اداره با نیروی انتظامی برای تأمین امنیت راه‌ها، افزود: این اداره برای تأمین امنیت مسافران و رانندگان با گشت‌های راهداری به کمک نیروی انتظامی می‌آید، هم‌چنین تعداد زیادی خودروهای راهداری گشت شبانه انجام می‌دهند.
وی ادامه داد: با توجه به تلاش نیروی انتظامی طی چند روز گذشته و گشت‌های بسیار زیاد در راه‌ها، خوشبختانه امنیت راه‌ها برقرار و موردی گزارش نشده است، هم‌چنین مراجع قضایی و انتظامی برای مجازات مجرمان پیگیری مجدانه دارند.
معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان در خصوص اینکه گفته می‌شود دلیل سنگ‌پرانی‌های اخیر به اتوبوس‌های مسافربری، اعتراضات اخیر کامیون داران بوده که بعضاً برخی اتوبوس‌ها اقدام به جابجایی بار می‌کنند، گفت: جریان سنگ‌پرانی به اتوبوس‌ها هیچ ارتباطی با کامیون داران ندارد و این حرکت‌ها از سوی برخی افراد معاند است که در قائله‌های مختلف بروز می‌کند.
وی در خصوص تأمین امنیت مسافران، گفت: طی بخشنامه جدید ابلاغ‌شده از سوی معاون اول رئیس‌جمهور به وزیر راه و شهرسازی، پرداخت خسارت وارده به آسیب دیدگان این‌گونه حوادث بر عهده دولت است. 
جعفری در پاسخ به این سؤال که با بیمه شدن مسافران از سوی شرکت‌های مسافربری، مسئولیت هر اتفاق بر عهده راهداری است یا نیروی انتظامی، گفت: در صورت هرگونه حادثه ازجمله تصادف، چپ شدن اتوبوس و ... شرکت‌های اتوبوس‌رانی مسافران را بیمه می‌کنند، اما اینکه در جاده افرادی به مسافران سنگ پرتاب می‌کنند، بحث امنیت راه‌هاست و در حوزه اختیارات این اداره کل نیست.
هم‌چنین سردار معصوم‌بیگی فرمانده انتظامی استان اصفهان در نشست خبری سه‌شنبه 10 مهرماه در جمع خبرنگاران در خصوص برهم زنندگان امنیت در محورهای مواصلاتی استان، گفت: نیروی انتظامی با کسانی که ناامنی در محورهای مواصلاتی ایجاد کنند و اجازه ندهند ماشین‌های حامل نیازمندی‌های مردم جابجا شود با قوت و قدرت مقابله می‌کند، با استقرار گشت‌های ویژه در تمام محورهای مواصلاتی با مخلان نظم برخورد و بیش از 50 نفر در سطح استان در محورهای مواصلاتی دستگیر شده‌اند.
وی هفته گذشته در حاشیه سفر خود به شهرستان سمیرم در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در بازدید از محورهای مواصلاتی جنوب استان و رانندگان کامیون‌ها، امنیت در سطح استان در محورهای مواصلاتی کاملاً برقرار است و تردد کامیون‌های حمل بار و حمل‌ونقل عمومی نشانگر امنیت جاده‌های جنوب استان است.
سردار معصوم‌بیگی تأکید کرد: مأموران نیروی انتظامی با همکاری شورای تأمین، مجموعه دستگاه قضایی و بسیج شبانه‌روزی به‌ صورت محسوس و نامحسوس محورهای مواصلاتی را رصد می‌کنند و با افرادی که قصد پرتاب سنگ به سمت ماشین‌ها داشته باشند، برخورد می‌کنند.
جانشین پلیس راهور استان اصفهان نیز در خصوص اینکه متولی امنیت راه‌ها کدام بخش است به خبرنگار ایسنا، گفت: خوشبختانه امنیت به خصوص در راه‌های استان برقرار است و پوشش کامل انتظامی، ترافیکی و کنترل‌های لازم انجام می‌شود.
سرهنگ اصغر زارع درباره سنگ‌پرانی‌های اخیر به سمت رانندگان اتوبوس و برخی کامیون‌ها، اظهار کرد: پلیس برخی افراد را که مبادرت به سنگ‌پرانی کردند را شناسایی و دستگیر کرده و به‌طورقطع برخورد شدیدی با آن‌ها خواهد داشت.
وی افزود: خوشبختانه اکنون امنیت خوبی برقرار و تردد کامیون داران انجام می‌شود و مشکل خاصی وجود ندارد و سنگ‌پران‌ها افرادی سوءاستفاده گری هستند که نیروی انتظامی با آن‌ها برخورد می‌کند.
جانشین پلیس راهور استان اصفهان درباره اینکه متولی برقراری امنیت راه‌ها کدام دستگاه است، گفت: باوجودی که وظیفه و مسئول اصلی امنیت راه‌ها پلیس و نیروی انتظامی است، اما کلیه دستگاه‌ها ازجمله راهداری، خود مردم، رانندگان و ... در برقراری امنیت دخیل است.
وی در خصوص نحوه شناسایی عوامل اخلالگر در امنیت راه‌ها، گفت: این کار از طریق دوربین‌های نصب‌شده در سطح راه‌ها، گشت‌زنی‌های نامحسوس پلیس‌راه و بخش‌های انتظامی در محورهای مختلف انجام می‌شود، هم‌چنین دستگاه‌های اطلاعاتی در برقراری و شناسایی عوامل مخل در امنیت راه‌ها فعال هستند.
کدخبرنگار: 13036
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/67857/سنگ،-اتوبوس،-مرگ
بستن   چاپ