پیام سپاهان
/رساله/
تاثیرانگیزه‌های اقتصادی درکاهش وقوع جرایم
دوشنبه 16 مهر 1397 - 17:36:11
پیام سپاهان - نتایج یک تحقیق بیانگر این است که شناخت انگیزه‌های اقتصادی مؤثر بر ارتکاب جرم، دیدگاه اقتصادی بودن پدیده جرم در جامعه را مطرح می‌کند که از این منظر، فراهم سازی شرایط مناسب اقتصادی می‌تواند نرخ ارتکاب جرم را کاهش دهد.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، لیلاعبداله زاده رامهرمزی دانشجو دکتری تخصصی رشته علوم اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) به بررسی "تحلیل اقتصادی عوامل موثر بر وقوع جرم و راه های کاهش آن" پرداخت.
مطابق این تحقیق که یک مطالعه موردی ایران و منتخبی از کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی(OIC) است، وقوع جرم در جامعه هزینه‌های اجتماعی و خصوصی دولت و مردم را در مبارزه با جرم افزایش می‌دهد که از این طریق رفاه اجتماعی و خصوصی کاهش می‌یابد.
بنابراین شناسایی علل مؤثر بر جرم به دولت در اتخاذ راهکارهای مناسب به منظور کاهش جرم و نیز افزایش رفاه مردم کمک می‌کند. همچنین شناخت انگیزه‌های اقتصادی مؤثر بر ارتکاب جرم، دیدگاه اقتصادی بودن پدیده جرم در جامعه را مطرح می‌کند که از این منظر، فراهم سازی شرایط مناسب اقتصادی می تواند نرخ ارتکاب جرم را کاهش دهد.
هدف از این مطالعه تحلیل اقتصادی عوامل موثر بر وقوع جرم وجنایت و راه‌های کاهش آن در ایران طی برنامه‌های سوم و چهارم و پنجم توسعه اقتصادی (1379-1393)و مقایسه‌ای با شاخص جرم در منتخبی از کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی(OIC) است.
روش تحقیق در این مطالعه دو روش پنل دیتا و نظریه بازی‌ها است و مطالعات آن از نوع میدانی- کتابخانه‌ای است. این تحقیق به ارائه طراحی مکانیسم برای پرونده های قضایی پس از بررسی نظریه بازی ها می پردازد.
یافته‌های این پژوهش راهکارهای اقتصادی در کنار روش‌های قضایی و امنیتی را در مبارزه با جرم در جامعه تبیین می‌کند که این مسئله بازدهی و کارآیی نیروی امنیتی را در برقراری نظم و امنیت در جامعه بهبود می‏بخشد.
به گزارش ایسنا؛ این رساله با راهنمایی صادق بختیاری کوه سرخی در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان(خوراسگان) دفاع شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/67899/تاثیرانگیزه‌های-اقتصادی-درکاهش-وقوع-جرایم
بستن   چاپ