پیام سپاهان
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان:
باید به اندازه بودجه گام برداریم/تپه اشرف قرارداد یک فصل کاوش داشت
سه شنبه 17 مهر 1397 - 11:00:27
پیام سپاهان - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، گفت: باید در سازمان میراث فرهنگی به اندازه بدجه گام برداریم در موضوع تپه اشرف قرارداد یک فصل کاوش بسته شده بود که انجام و نتایج خوبی هم از آن حاصل شد.
فریدون الهیاری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان در خصوص توقف عملیات باستان شناسی در تپه تاریخی اشرف، اظهار کرد: در موضوع تپه تاریخی اشرف قرارداد یک فصل کاوش داشته ایم که این یک فصل کاوش اجرایی شد و به پایان رسید و باید برای ادامه عملیات تامین اعتبار صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه باید به این نکته توجه کرد که کاوش و باستان شناسی نیازمند تامین اعتبار هست، افزود: اگر قرار باشد اهداف پروژه تپه باستانی اشرف یکجا انجام شود به چند میلیارد تومان اعتبار احتیاج است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، ادامه داد: در حال حاضر برای میراث فرهنگی مطالعات در باستان شناسی و کاوش، بررسی علمی تحقیقاتی در پروژه های باستانی اهمیت بیشتری دارد و خوشبختانه در فصل قبل کاوش تپه اشرف بررسی های علمی تحقیقاتی خوبی صورت گرفت و نتایج جدیدی نیز حاصل شد.
الهیاری با بیان اینکه ما باید در سازمان میراث فرهنگی در استان میراثی مثل اصفهان به اندازه بودجه گام برداریم، تصریح کرد: گاهی طرح برخی از موضوعات نیازمند اطلاعات کاملی است، اینکه میراث فرهنگی پروژه ای را متوقف کند یا نکند اصلا چنین برخوردی نمی توان با پروژه های باستانی داشت بلکه ما باید بر اساس اولویت های باستانی حرکت کنیم.
وی در خصوص دست کندهای زیرزمینی که در استان مدام اعلام می شوند که یافت شده اند، گفت: معتقد هستیم که دست کندها که با عنوان شهرهای زیرزمینی هم مطرح می شوند عرصه هایی هستند که همگی نیازمند کاوش اند و باید بر اساس اولویت های پژوهشی فعال شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تاکید کرد: زمانی که ما وارد مجموعه‌ای برای کاوش شدیم ابتدا باید ساز و کارهای حفاظتی از مجموعه را پیش بینی کنیم، اما گاهی برخی از اهالی محل یا منطقه برای ورود و پاکسازی مجموعه های دست کند اصرار بر مجوز دارند و زمانی که مجوز پاکسازی می گیرند و پیش می روند اعلام می کنند که میراث فرهنگی کمکی نکرد این در حالی است که ما بر اساس اولیت ها و بودجه باید پیشروی کنیم.
کدخبرنگار:13023
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/67947/باید-به-اندازه-بودجه-گام-برداریم-تپه-اشرف-قرارداد-یک-فصل-کاوش-داشت
بستن   چاپ