پیام سپاهان
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان:
سال گذشته تمام کشتارگاه های سنتی اصفهان تعطیل شد
چهارشنبه 18 مهر 1397 - 18:23:47
پیام سپاهان - اصفهان - مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: سال گذشته تمام کشتارگاه‌های سنتی تعطیل شده است که تعطیلی این کشتارگاه ها تبعات اجتماعی زیادی به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار مهر ، شهرام موحدی ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: استان اصفهان دارای 32 کشتارگاه دام، 19 کشتارگاه طیور، 39 کارخانه خوراک دام طیور و آبزیان و 40 واحد بسته‌بندی فرآورده‌های خام دامی است.
وی بیان داشت: همچنین در سطح استان اصفهان 14 واحد بسته‌بندی تخم‌مرغ، 11 واحد بسته‌بندی آلایش خوراکی، 15 سردخانه نگهداری فرآورده‌های خام دامی، 78 مرکز جمع‌آوری شیر خام و 20 واحد تبدیل ضایعات داریم.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان از معدوم سازی 259 تن فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در کشتارگاه‌های دام در سال گذشته خبر داد و افزود: همچنین سال گذشته 170 تن فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در سطح شهر کشف و ضبط شد.
وی از ناسالم بودن 400 هزار قطعه طیور در سال گذشته خبر داد که مانع ورود این طیور بر سفره مردم شدیم، گفت: در نیمه اول امسال نیز 110 تن فرآورده دامی غیر بهداشتی در کشتارگاه‌ها شناسایی و ضبط شد.
موحدی گفت: همچنین امسال در سطح شهر 68 تن فرآورده غیر بهداشتی و 318 هزار قطعه طیور غیرسالم شناسایی شد.
نقش کلیدی دام پزشکی در بروز بیماری ها
وی با بیان اینکه دامپزشکی نقش کلیدی در پیشگیری از بروز بیماری های در سطح جامعه دارد، ادامه داد: اگر دامپزشکی دست به این کارها نمی‌زد آیا حوزه درمان می‌توانست پاسخگوی بیماری‌هایی که جامعه را فرا می‌گرفت باشد و در صورتی که این فرآورده‌های بیماری‌زا بر سفره مردم می آمد آیا تخت بیمارستانی کافی برای مبتلایان به فرآورده‌ها فراهم بود.
مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه آیا حق دامپزشکی است که از اعتبارات بخش سلامت بی‌بهره باشد، گفت: طرح ساماندهی قطعه‌بندی مرغ از کشتارگاه تا رستوران، ادامه طرح ساماندهی انبارهای نهاده های دامی، ساماندهی عسل، پرنده فروشی‌های سطح شهر، فروشندگان دام زنده حاشیه‌های شهر و ساماندهی تخم‌مرغ از تولید تا عرضه در طرح تشدید نظارت بهداشتی انجام شد.
وی گفت: طبق سازمان تجارت جهانی همه فرآورده‌ها برای صادرات نیاز به گواهی دامپزشکی دارد که به دنبال سیاست‌های کلان کشور که روی آوردن به صادرات غیرنفتی است تعداد 26 محصول به میزان 18 هزار تن فرآورده‌های خام دامی و خوراک دام و طیور به ارزش صادراتی بیش از 16.7 میلیون دلار به 21 کشور هدف صادر شد.
موحدی در مورد عملکرد شش ماه اول سال 1397 درباره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور آبزیان، زنبور عسل و کرم ابریشم اعلام کرد: پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، پایش سالمونلا در مزارع و ممیزی ویژه مزارع پرورشی، تأمین و توزیع واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، پایش بیماری‌های باکتریایی و انگلی زنبورعسل و ضدعفونی مزارع پرورش نوغان و بررسی بیماری‌های انگلی کرم ابریشم انجام شده است.
وی در حوزه قاچاق دام، قاچاق دارو گفت: تعداد 260 مورد ضبطی، 39 مورد معدومی و 137 مورد پلمب مراکز صورت گرفته است.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه برای پرورش مرغ دیگر از هورمون استفاده نمی شود، گفت: این روش کاملا منسوخ شده است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/68087/سال-گذشته-تمام-کشتارگاه-های-سنتی-اصفهان-تعطیل-شد
بستن   چاپ