پیام سپاهان
مدیر کل دفتر سلامت روانی وزارت بهداشت:
از هر چهار ایرانی یک نفر مبتلا به اختلال روانی است
چهارشنبه 18 مهر 1397 - 18:23:48
پیام سپاهان - اصفهان-مدیر کل دفتر سلامت روانی وزارت بهداشت گفت: براساس آخرین آمار سال 94 جمعیت بیماران روانی به حدود 23.4 درصد می رسد یعنی از هر 4 نفر ایرانی یک نفر مبتلا به یکی از انواع اختلال روانی است.

به گزارش خبرنگار مهر ،‌ احمد حاجبی عصر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: سال آینده جدیدترین آمار از بیماران اعصاب و روان ارائه می شود و هر چهار سال یکبار یک تحقیق علمی و جامع از مبتلایان به بیماران روانی تهیه می شود.
وی با بیان اینکه امروز عوامل مختلفی از جمله بیکاری، فقر، ناامنی شغلی و نابرابری های اقتصادی،‌ مسکن نامناسب و ساختارهای محیطی نامناسب مثل زندگی در حاشیه شهرها و غیره در بروز و تشدید بیماری های اعصاب و روان نقش دارند، گفت: بیماری های اعصاب و روان، چند فاکتوری است و بسیاری از عوامل مهم در بروز این نوع بیماری ها خارج از حیطه وزارت بهداشت است و به تبع آن کنترل و پیشگیری از علل به وجود آورنده بیماری هم در اختیار ما نیست.
مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اعلام اینکه در عرصه پیشگیری تلاش کردیم با رویکرد فردی و خانواده و رویکرد اجتماعی به کنترل این بیماری اقدام کنیم، اعلام کرد: آموزش مهارت‌های زندگی و مهارت توانمندسازی افراد می توانیم تا حدود خیلی کم بیماری های اعصاب و روان را کنترل کنیم.
وی آموزش خود مراقبتی را یکی از آموزش های مهمی دانست که بتوانیم فرد به تنهایی بتواند از عوامل تنش زا بیماری های اعصاب و روان پیشگیری کند،‌ گفت: آموزش فرزند پروری در خانواده ها یکی دیگر از آموزش های لازم و ضروری است.
حاجبی با بیان اینکه بر پایه آخرین برآورد 16 هزار تخت روان پزشکی در سطح کشور کمبود داریم که با آغاز طرح تحول سلامت توانستیم تعداد تخت ها را از هشت هزار و 140 تخت بیمارستانی به 10 هزار و 300 تخت تا سال گذشته بر سانیم، تصریح کرد: یعنی در طول چهار سال از اجرای طرح تحول تعداد تخت های بیمارستانی 25 درصد افزایش یافت.
وی از شکل گیری سیستم غربالگری برای این بیماری در نظام سلامت خبر داد و افزود: نتایج این غربالگری را نمی توانیم عنوان کنیم.
مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آمار بالای جرم و جنایت که بر پایه بیماری های اعصاب و روان است خود می تواند مستندی بر افزایش بیماریهای روانی باشد، گفت: آنچه اثبات شده است اینکه میزان خشونت در افراد مبتلا به اختلال روانی نسبت به نرم جامعه بالاتر نیست.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/68090/از-هر-چهار-ایرانی-یک-نفر-مبتلا-به-اختلال-روانی-است
بستن   چاپ