پیام سپاهان
آیت الله مظاهری:
رعایت انصاف و جوانمردی، جامعه را اخلاق مدار می کند
شنبه 21 مهر 1397 - 13:09:16
پیام سپاهان - اصفهان - رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: مراعات انصاف و جوانمردی لازمه جامع امروزی است در این صورت است که زندگی مردم، منهای فقر، تبعیض و نارسایی و توأم با اخلاق می شود.
به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی آیت الله حسین مظاهری روز پنجشنبه به نقل از وی افزود: اگر همه به همین صورت مراعات انصاف و جوانمردی را بکنند، مدینۀ فاضله درست می ‌شود.
این مرجع تقلید که در درس اخلاق این هفته با موضوع لزوم بهره‌مندی از نعمت‌های حلال دنیا، به شرط جوانمردی و پرهیز از اسراف سخن می گفت، ادامه داد: در چنین جامعه‌ای، هیچ کس غیبت نمی‌ کند، تهمت و شایعه در بین مردم راه نمی ‌یابد و اهانت و توهین جایگاهی نخواهد داشت، همه به همدیگر خدمت می کنند و جامعه، یکپارچه و متّحد است، تعالیم تشیّع از ما می خواهد که با مروّت، انصاف و جوانمردی چنین جامعه‌ای داشته باشیم.
وی اضافه کرد: قرآن تأکید دارد که انسان باید به واسطۀ نعمت‌هایی که خدا به او داده، نه فقط مال و ثروت، بلکه به واسطۀ همۀ نعمت‌های حلال دنیا، هم به فکر دنیا و هم به فکر آخرتش باشد.
آیت الله مظاهری تصریح کرد: انسان باید ساعات شبانه روز خود را بین رسیدگی به امور دنیا و تأمین آخرت تقسیم کند و در این زمینه رعایت حدّ تعادل را بنماید. نحوۀ این تقسیم متعادل، در روایات برای ما تعیین شده است. در برخی روایات، توصیه شده است که شبانه ‌روز خود را به سه قسمت و در برخی دیگر سفارش شده که به چهار قسمت تقسیم کنید. این روایات منافاتی با هم ندارند؛ خلاصه و نتیجۀ همۀ آنها این است که بخشی از شبانه روز خود را به کار برای تأمین معیشت، بخشی را به عبادت و بخش دیگری را به استراحت و تفریح سالم اختصاص دهید.
رئیس حوزه علمیه اصفهان اظهارداشت: من بارها به جوان‌ها گفته‌ام که گناه نکنید، گناه زندگی را تباه می‌کند، گناه زندگی را تاریک می‌ کند، پس گناه نکنید، امّا اگر گناه می ‌کنید، مواظب باشید در سرازیری گناه واقع نشوید، که دیگر مشکل است موفق به توبه ‌شوید، مراقب باشید عادت به گناه نکنید که مانع توبه و بازگشت است. حال اگر در سراشیبی گناه هم واقع می‌شوید، تقاضا دارم گناه را توجیه نکنید. توجیه گناه، خلاف مروّت است؛ تقاضا دارم در زندگی جوانمرد باشید و از گناهانی نظیر غیبت، تهمت، شایعه و تخریب شخصیّت دیگران که خلاف جوانمردی است، دوری کنید.
وی خاطرنشان کرد: انسان باید به ‌گونه ‌ای از دنیای حلال لذت ببرد که اسراف و در مرتبۀ بعدی، تجمّل ‌گرایی در آن نباشد ؛ اسلام عزیز، زندگی فقیرانه و همراه با احتیاج و نارسایی را نمی‌پسندد و برای همه، خواستار یک زندگی رفاهی است که درآن، از نظر خوراک، پوشاک، مسکن و ازدواج در رفاه باشند، این زندگی رفاهی، حدّ تعادل است و اگر از آن فراتر رود، اسراف و سپس، تجمّل گرایی است که اسلام از آن بیزار است.
6020

http://www.sepahannews.ir/fa/News/69110/رعایت-انصاف-و-جوانمردی،-جامعه-را-اخلاق-مدار-می-کند
بستن   چاپ