پیام سپاهان
پشت این خط قلب زندگی می تپد ، مزاحم نشوید
شنبه 21 مهر 1397 - 13:09:22
پیام سپاهان - اصفهان- "115" شماره ای است که هر ایرانی را به یاد امداد می اندازد، تلفن فوریت های پزشکی اورژانس که تاکنون خیلی از ما با آن تماس گرفته و تقاضای امداد رسانی به بیمار یا فردی حادثه دیده را داشته ایم.
سالن پر از صدای زنگ تلفن است، چندین تلفن به صورت همزمان به صدا در می آیند.
سلام، اورژانس؛ بفرمایید.
الو! ... الو! ... بفرمایید! ...... 15 ثانیه می گذرد و بوق، بوق، بوق.......... تلفن قطع می شود.
ثانیه هایی که شوخی بردار نیست و برای خیلی از بیماران و مصدومان حوادث مختلف یک لحظه آن هم حیاتی است.
تلفن 115، شماره ای که در شبانه روز چندین هزار بار به صدا در می آید و امداد خواهان درخواست کمک دارند.
حال در این میان برخی افراد این عدد سه رقمی را به بازی گرفته و شاید نمی دانند نه تنها با این شماره تلفن، بلکه با جان یک انسان نیازمند به کمک، بازی می کنند.
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان می گوید: نیمه نخست امسال 685 هزار تماس با اورژانس استان اصفهان گرفته شده که از این تعداد 14 هزار و 603 تماس یعنی 7 درصد کل تماس ها با عنوان مزاحمت تلفنی ثبت شده است.
دکتر غفور راستین بیان کرد:این مزاحمت ها به شکل صحبت نکردن و یا فوت کردن صورت می گیرد.
اما در سال های اخیر سامانه اتوماسیون اورژانس اصفهان و امکان ردیابی شماره تلفن و آدرس تماس گیرندگان راه اندازی شده که با راه اندازی این اتوماسیون، مزاحمت های 115 به حداقل میزان خود رسیده است.
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان می گوید: آمار مزاحمت های تلفنی شماره 115 اورژانس نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش داشته است.
براساس آمارهای ارائه شده از مرکز اورژانس پیش بیمارستانی اصفهان، هر 24 ساعت به طور میانگین 10 تا 15 درصد تماس های امدادخواهی با شماره 115 در سطح استان به اعزام واحدهای امدادی می انجامد.
حال اگر فرض کنیم بخشی از این امدادخواهی ها نیز به شوخی صورت بگیرد و با اعلام آدرسی کذب دست مایه خنده برخی از شهروندان شود که چندین ساعت از زمان آمبولانس و تکنسین های اورژانس را برای رفت و آمد به محل واقعه دروغین تلف می کنند، در حالی که در همان لحظات حساس تعدادی مجروح و بیمار در انتظار کمک رسانی هستند ولی آمبولانسی برای اعزام وجود ندارد.
ولی به هرحال اورژانس وظیفه دارد براساس رسالت اصلی خود برای هر حادثه اعلامی با اولویت بالای امدادرسانی نیرو اعزام کند که متاسفانه گاهی حادثه وجود خارجی ندارد.
علاوه بر امداد رسانی های حضوری به بیماران و مصدومان، یکی از وظایف فوریت های پزشکی همانطور که از نامش پیداست انجام مشاوره های اورژانسی به کمک پزشکان کشیک اتاق فرمان در زمینه روانپزشکی، دارویی و راهنمایی اطرافیان بیماران برای کمک به آن ها تا رسیدن آمبولانس است که تمامی این تماس ها به صورت خودکار توسط دستگاه های مخصوص ضبط می شود.
دی ماه سال گذشته بود که نوزاد 15روزه اصفهانی که بر اثر بازگشت شیر به مسیر راه هوایی، دچار ایست تنفسی شده بود با راهنمایی ‌های تلفنی کارشناس اتاق فرمان 115 به مادرش از خطر نجات یافت و اگر تا رسیدن آمبولانس صبر می کردند معلوم نبود چه بلایی بر سر این نوزاد می آمد زیرا زمان طلایی زمانی میان 4 تا 6 دقیقه از زمان ایست قلبی- ریوی است که اگر احیای قلبی- ریوی بر روی فرد انجام نگیرد فرد به علت فقدان اکسیژن دچار مرگ مغزی دائمی می شود.
پس افرادی که از بی اطلاعی و یا سرگرمی دست به گوشی شده و به هر نحو زمانی را از خط تلفن حیاتی 115 تلف می کنند بدانند که نه تنها با یک شماره تلفن و فرد پاسخگو شوخی می کنند بلکه در حال بازی با جان تعدادی انسان بی گناه هستند.
خوب است بدانیم این افراد از چشم قانون پنهان نمی مانند، اواخر سال 95 بود که فردی که بارها از طریق تماس تلفنی با 115 اصفهان، برای اتاق فرمان فوریت‌ های پزشکی، ایجاد مزاحمت کرده و خطوط تلفن آن را اشغال می ‌کرد، از طرف دادگاه محکوم و جریمه شد.
این زن 40 ساله و متاهل که از مشکل اعصاب و روان رنج می ‌برد و به دلیل مصرف داروی اشتباهی، بیماری او تشدید شده بود در مدت دو ماه 276 مرتبه با 115 تماس گرفته و با سئوالات بیهوده و وقت ‌گیر، خطوط تلفن اتاق فرمان فوریت‌های پزشکی اصفهان را اشغال کرده بود.
در پی شکایت اورژانس این فرد شناسایی و به شش ماه حبس و از جنبه عمومی جرم به 9 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد که در نهایت با ارائه مدارک درمانی وی به دادگاه، از اِعمال محکومیت حبس برای او خود داری شد.
اما همه مزاحم های 115 مانند این خانم مشکلات حاد اعصاب و روان ندارند، بلکه برخی از روی ناآگاهی و برخی تنها برای سرگرمی و گذران زمان دست به چنین اعمالی می زنند.
تعدادی از افراد ولو بسیار انگشت شمار هم هستند که در صحنه حادثه و حین امدادرسانی نیروهای اورژانس، به دلایل غیر قابل توجیه مانند دیر رسیدن به دلیل ترافیک، فوت بیمار پیش از رسیدن اورژانس و یا حمل نکردن جنازه ها توسط آمبولانس که امری غیرقانونی است برای تکنسین های فوریت های پزشکی ایجاد مزاحمت کرده و گاهی با سلاح سرد به آنان حمله و مورد ضرب و جرح قرار می دهند.
امید است با فرهنگ سازی مناسب توسط رسانه ها و مراکز فرهنگی سطح شهر، آگاهی شهروندان نسبت به نوع عملکرد و رسالت اورژانس 115 افزایش یافته و این افراد نیز در رفتار خود تجدید نظر کنند.
هم اکنون استان اصفهان دارای 145 پایگاه فعال اورژانس شامل 75 پایگاه شهری، 69 پایگاه جاده ای و یک پایگاه هوایی است.
سه واحد کنترل از جمله اتاق فرمان، ستاد هدایت و مرکز فرماندهی عملیات (EOC) به طور همزمان در مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان فعالند.
"اتاق فرمان " وظیفه هدایت، مشاوره و پاسخگویی به امدادخواهان را دارد، هماهنگی و انتقال بین مراکز درمانی و بیمارستانهای استان از طریق "ستاد هدایت" صورت می پذیرد و "واحد فرماندهی عملیات" نیز پیگیری حوادث خاص را برعهده دارد.
گ/7135 / 6022

http://www.sepahannews.ir/fa/News/69116/پشت-این-خط-قلب-زندگی-می-تپد-،-مزاحم-نشوید
بستن   چاپ