پیام سپاهان
/چنگال/
چالش‌های وگان شدن
شنبه 21 مهر 1397 - 13:10:55
پیام سپاهان - همانطور که بسیاری از وگان‌ها درک کرده‌اند، وگان شدن در وهله نخست شاید چالش‌های متعدد اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی به همراه داشته باشد.
به گزارش ایسنا- منطقه اصفهان و به نقل از مجله سلامت نیویورک تایمز، وگان شدن گرچه چندان سخت نیست اما چندان ساده هم به نظر نمی‌رسد، به خصوص برای کسانی که آشپز شخصی نداشته باشند. در روزهای نخست حذف غذاهایی همچون پنیر و کره، که غذاهای حاضری محسوب می‌شدند سخت است. 
جایگزین‌هایی همچون پنیر ساخته شده با شیر سویا، شیر بادام و برنج گرچه طعمی متفاوت دارد اما مساله اصلی هزینه 2 تا سه برابری است که بر کیف پول شما تحمیل خواهد کرد. وگان‌ها متوجه می‌شوند اکثر نیازهای روزمره آنها در فروشگان نزدیک محل کار و زندگی‌شان وجود ندارد. البته حداقل تا زمانی که وگان‌ها اقلیت محسوب می‌شوند.
همچنین در منو رستوران‌ها اغلب غذاهای کاملا وگان وجود ندارد و شما در شام‌هایی که بیرون از خانه با دوستانتان می‌خورید باید به یک ظرف سالاد اکتفا کنید. این اتفاق در مهمانی‌های دورهمی نیز رخ خواهد داد.
هانا شوسلر- محقق و کارشناس مطالعات محیطی دانشگاه آمستردام در همین زمینه می‌گوید: حاکمیت اجتماعی و فرهنگی در جهان مصرف گوشت است و این مساله موجب می‌شود گیاه‌خواران با محدودیت‌های بسیاری برای گیاه‌خواری روبه رو شوند. 
البته گزارشی که در سال 2008 در "وجترین تایم" منتشر شده است می‌گوید در آمریکا بیش از 7 میلیون نفر گیاه‌خوار وجود دارد که 1 میلیون نفر از آنها وگان هستند. البته 23 میلیون نفر می‌گویند به ندرت گوشت مصرف می‌کنند. این در حالی است که 60 میلیون نفر معتقد هستند باید مصرف گوشت را در رژیم غذایی خود محدود کنند.
هیچ‌کس نمی‌داند چه تعداد نفر تلاش کرده‌اند به رژیم غذایی وگان یا گیاه‌خواری روی بیاورند و به دلیل محدودیت‌های موجود موفق به این کار نشده‌‎اند. اما فروش کتاب‌ها و بازدید مستندهای در رابطه با گیاه‌خواری نشان می‌دهد این شیوه زندگی برای طیف وسیعی از شهروندان جذاب است.
تییر چانری- دانشمند علوم غذایی معتقد است رها کردن غذاهای مورد علاقه چندان کار ساده‌ای نیست. وی دلیل این مساله را عادت کردن مغز به طعم‌های مشخص در طی سالیان دراز می‌داند. یک پژوهشگر رفتار تغذیه‌ای نیز در پاریس گفته است که اکثر بزرگسالان گوشت خوردن را به عنوان تجربه‌ای لذت‌بخش از کودکی آموخته‌اند.
این پژوهشگر گفته آزمایشات بر روی افرادی که سال‌ها رژیم گیاه‌خواری را تجربه کرده‌اند نشان داده است که آنها حتی طعم گوشت را نمی‌توانند تحمل کنند و چرخیدن بوی گوشت در دهان‌شان آنها را به استفراغ مجبور می‌کند که این مساله نشان می‌دهد گوشت غذای انسان نیست و بدن در روبه‌رو شدن با آن سعی می‌کند آن را پس بزند. 
دانیل گرانتو- محقق دانشگاه پارانا در برزیل معتقد است گرچه گوشت غذای انسان نیست و اگر باشد باید بسیار محدود مصرف شود اما حقیقت این است که جایگزین کردن لبنیات چندان ساده نیست. به خصوص که لبنیات و شیر اولین طعمی است که انسان چشیده و تجربه می‌کند.
او می‌گوید محصولات لبنی معمولا با چربی شیر همراه هستند به همین دلیل ویسکوزیته خوبی دارند. مساله این است که مصرف کنندگان تفاوت عمده و فاحشی میان محصولات لبنی و محصولات برآمده از شیر سویا را گزارش می‌دهند. مساله این است که مردم هنگام امتحان کردن پنیر سویا، پنیرهایی که قبلا خورده‌اند را ملاک قرار می‌دهند.
با وجود همه محدودیت‌هایی که برای رژیم غذایی گیاه‌خواری وجود دارد به نظر می‌رسد به دلیل مشکلات زیست محیطی و سلامتی که گوشت‌خواری با خود به همراه دارد، بشر به زودی به سمت گیاه‌خواری خواهد رفت. 
منبع: well.blogs.nytimes.com
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/69147/چالش‌های-وگان-شدن
بستن   چاپ