پیام سپاهان
شبکه بهداشت تنها تا 25 درصد قادر به تامین سلامت جامعه است
شنبه 21 مهر 1397 - 16:53:38
پیام سپاهان - اصفهان - قائم مقام معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شبکه بهداشت و درمان با همه امکانات، نیرو و گستردگی خود تنها 25 درصد قادر به تامین سلامت عمومی است.
به گزارش ایرنا، پژمان عقدک روز شنبه در نخستین جلسه مجمع عمومی سلامت شهرستان سمیرم افزود : طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، دانشگاه های علوم پزشکی و شبکه های بهداشت و درمان تنها بخشی از تامین سلامت عمومی را که رقم 25 درصد است پوشش می دهند.
به گفته وی، سلامت نه تنها محور توسعه بلکه هدف توسعه پایدار است و از همین روست که رهبر انقلاب نیز بر اهمیت موضوع سلامت تاکید دارند و باز به همین سبب همه سازمان ها و دستگاه ها باید فعالانه در این بخش فعال باشند و کار کنند.
وی 15 درصد عوامل ژنتیکی را نیز موثر بر موضوع سلامت برشمرد و افزود: اهمیت غربالگری و آزمایش هایی قبل از ازدواج، پیشگیری از بیماری ها و چکاب های مداوم باید بیش از پیش در جامعه امروز مورد توجه قرار گرفته و اطلاع رسانی شود.
دکتر عقدک با بیان اینکه 10 درصد عوامل محیط طبیعی همچون خاک، هوا و آب نیز از جمله گزینه های موثر در سلامت محسوب می شود اظهارداشت: بستن یک خیابان و احداث معبر جدید یا احداث پالایشگاه در یک منطقه نمونه هایی است که باید ابتدا بحث سلامت عمومی در ایجاد یا تاسیس آنها دیده و مطالعه شود.
قائم مقام معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان افزود: گسترده ترین عامل تاثیرگذار در موضوع سلامت عوامل اقتصادی به میزان 50 درصدی است که تاثیر سه تا چهار درصدی خود را در خانوارهای فقیر و کم درآمد در مرگ و میرها یا هزینه های درمان بیماری های سخت نشان می دهد.
این مسئول بهداشت و درمان استان اصفهان در ادامه با اشاره به شیوع چاقی نوجوانان و جوانان در استان اصفهان نیز گفت: این عارضه در استان اصفهان 18 درصد و در سمیرم 20 درصد است که افزایش دو درصدی برای این شهرستان را نشان می دهد.
وی همچنین با اشاره به اینکه نیمی از مردان و 60 درصد از زنان استان اصفهان اضافه وزن دارند، گفت: 25 درصد کودکان در استان اصفهان مبتلا به چاقی هستند.
وی بالاترین عاملی که باعث مرگ و میر در جامعه می‌شود را سکته‌های قلبی و مغزی، سرطان‌ها و سوانح رانندگی و اختلال های خلقی برشمرد و افزود: از هر چهار نفر یک نفر در استان اصفهان قند خون بالا و یک نفر فشار خون بالا داشته و از هر 2 نفر یک نفر چربی خون بالا و دو سوم اضافه وزن دارند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان سمیرم در ادامه این گردهمایی گفت: هجدهمین مجمع عمومی سلامت که پیش از این در 17 شهرستان استان برگزار شده امروز با حضور مسئولان،سازمان های مردم نهاد ، خیران و خبرنگاران در سمیرم برپا شده است.
علی اصغر صبوحی افزود : امروز و با افزایش آسیب های اجتماعی، میهمانان ناخوانده ای همچون بیماری های اعصاب و روان، خودکشی ها و دیگر کشی ها نیز به دیگر بیماری ها و عارضه ها همچون انواع سکته ها و بیماری های قلب و عروق اضافه شده اند.
وی اشاره ای به آمار خطر سنجی مردان و زنان بالای 35 سال سمیرمی داشت و افزود: 35 هزار و 974 نفر در این رده سنی شناسایی و سنجش شدند.
به گفته وی، یکهزار و 153 نفر مبتلا به دیابت، 2 هزار و 893 ابتلا به فشار خون و یکهزار و 161 مورد مبتلا به چربی خون در این بازه جمعیتی شناسایی و مشخص شدند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان سمیرم افزود: غربالگری جمعیت بالای 50 سال این شهرستان نیز در حال انجام است که بزودی آمار تفکیک شده این بازه جمعیتی نیز مشخص و اطلاع رسانی می شود.
بخش بهداشت و درمان سمیرم دارای 36 خانه بهداشت، 6 پایگاه سلامت روستایی، شش پایگاه اورژانس 115 و یک بیمارستان 86 تخت خوابی(بیمارستان سیدالشهدا) است.
6022 / 7147

http://www.sepahannews.ir/fa/News/69240/شبکه-بهداشت-تنها-تا-25-درصد-قادر-به-تامین-سلامت-جامعه-است
بستن   چاپ