پیام سپاهان
وزیر جهاد کشاورزی:
کمبود تسهیلات مهمترین مشکل کشت گلخانه ای است
شنبه 21 مهر 1397 - 20:06:56
پیام سپاهان - وزیر جهاد کشاورزی مهمترین مشکل کشت گلخانه ای را کمبود تسهیلات دانست و گفت: نبود آب دومین مشکل گلخانه هاست درحالیکه باید آب بیشتر به گلخانه ها اختصاص یابد. 
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان در خمینی شهر، محمود حجتی امروز شنبه در سفر یک روزه به اصفهان از بازار بین المللی گل و گیاه سپاهان بازدید و شهرک گلخانه ای قرطمان خمینی شهر را افتتاح کرد. 
حجتی در جمع خبرنگاران با اشاره به صنعتی شدن کشاورزی و تشدید خشکسالی در کشور بر توسعه کشت گلخانه ای تاکید کرد و گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی یکی از نخستین طرح های دولت توسعه گلخانه ها است که در سال 93 نیز مصوب شده است.
وزیر جهاد کشاورزی به اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای احداث گلخانه ها اشاره کرد و افزود: حل این مشکل در وام اشتغال روستایی پیش بینی شده است.
وی اضافه کرد: به ازای یک واحد احداث گلخانه سبزیجات ٩٠ درصد صرفه جویی آب داریم و تولید در گلخانه ١٠ برابر بیشتر از تولید سنتی است.
حجتی با اشاره به کمبود آب در استان اصفهان، گفت: با توجه به کمبود آب به مصلحت است که با تکیه به کشاورزان توانمند این منطقه توسعه گلخانه ها را اولویت قرار دهیم و از آن حمایت کنیم چرا که در بازار های داخلی و خارجی تقاضا برای محصولات گلخانه ای بسیار بالا است. 
وی با تخمین اشتغال ١٠ نفر به ازای هر هکتار کشت گلخانه ای، افزود: گلخانه ها فرصتی برای صرفه جویی در مصرف آب و افزایش بهره وری آب، توسعه اشتغال، پردازش و بازاریابی و ... است که این موضوع آرام آرام در حال شکل گیری است.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در برنامه وزارتخانه احداث 2500 تا 3000 هکتار گلخانه در استان های مختلف کشور پیش بینی شده است، اظهار کرد: برای نخستین بار در شش ماهه امسال کشت گلخانه ای را به 1300 هکتار افزایش دادیم.
وی با بیان اینکه ایران در بحث گلخانه ها نسبت به کشورهای دیگر با وضعیت اقلیمی نامساعدتر، عقب است، تصریح کرد: این کشورها چندین برابر ایران فضاهای گلخانه ای خود را توسعه داده اند، اما امیدواریم با استفاده از نیروهای متخصص سطح زیر کشت گلخانه ها را به ٢ برابر افزایش دهیم.
حجتی همچنین مهمترین مشکل این حوزه را کمبود تسهیلات دانست و گفت: نبود آب دومین مشکل گلخانه هاست و باید آب بیشتر به گلخانه ها اختصاص یابد تا باغاتی که می خواهند سبزیجات بکارند. 
وی در مورد تامین آب گلخانه ها، گفت: یکی از راهکارهای توسعه کشت گلخانه ای تامین آب گلخانه ها از محل آب های موجود است که در اینجا می توان از حق آبه کشاورزان برای احداث 2 هزار و 500 متر مربع گلخانه در اراضی باغی استفاده کرد. 
به گزارش ایسنا، شهرک گلخانه ای قرطمان خمینی شهر به مساحت 17 هکتار مشتمل بر 15 گلخانه با اعتبار هشت میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی و یک میلیارد و 500 میلیون ریال از محل اعتبار بخش خصوصی و سه میلیارد ریال تسهیلات بانکی احداث شده است.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/69269/کمبود-تسهیلات-مهمترین-مشکل-کشت-گلخانه-ای-است
بستن   چاپ