پیام سپاهان
مناسب سازی تردد معلولان در مراکز غیردولتی با کم توجهی روبروست
يکشنبه 22 مهر 1397 - 14:00:03
پیام سپاهان - اصفهان - مدیرکل بهزیستی اصفهان گفت: مناسب سازی فضاهای خصوصی وعمومی برای تردد معلولان در این استان با بی مهری وکم توجهی روبروست.
مرضیه فرشاد روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مناسب سازی معابر از اصلی ترین موضوعات حقوق معلولان است اما برخی از متولیان این مراکز برای مناسب سازی بیشتر رفع تکلیف می کنند و استانداردهای لازم را برای تردد معلولان رعایت نمی کنند.
وی همچنین به وضعیت ساماندهی نهادهای دولتی نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه 30 امتیاز از جشنواره شهید رجایی به مناسب سازی فضاهای اداری اختصاص یافته جهش خوبی در انجام این اقدام صورت گرفته است.
وی در عین حال گفت : به دلیل نبود بانک اطلاعاتی جامع از وضعیت ادارات، معابر و مراکز تجاری استان اصفهان، وضعیت مناسب سازی قابل رصد و ارزیابی و تحلیل دقیق نیست.
مدیر کل بهزیستی استان اصفهان در باره معلولیت ها نیز گفت: غربالگی بینایی و شنوایی، اختلات ژنتیکی و اضطراب کودکان به منظور پیشگیری از معلولیت ها در سراسر استان در حال انجام است.
وی ادامه داد: در حال حاضر 90 درصد از جمعیت هدف این استان تحت پوش غربالگری شنوایی قرار گرفته و افراد مشکوک و در معرض بیماری تحت نظر مراکز پزشکی قرار می گیرند.
مدیرکل بهزیستی اصفهان با بیان اینکه غربالگری بینایی سنجی برای کودکان سه تا 6 سال انجام می شود، خاطرنشان ساخت: غربالگری بینایی سنجی با دستگاه انجام می شود و با انجام این اقدام آمار تنبلی چشم و معلولیت در این حوزه کاهش یافته است.
وی یادآوری کرد : معلولیت در بینایی در استان اصفهان کاهش یافته و طی سال های گذشته اختلالات بینایی کمترین آمار را نسبت به سایر معلولیت ها داشته است و این درحالیست که در گذشته این اختلال در رتبه های اول معلولیت های استان قرار داشت.
فرشاد در خصوص پیشگیری از اختلالات ژنتیکی افزود: برای پیشگیری از این اختلالات نیازمند همکاری سایر دستگاه های اداری و خدماتی است تا اینکه از ازدواج پیش از انجام آزمایش های ژنتیک جلوگیری شود.
وی پیشگیری از مشکلات اعصاب و روان را نیز مهم خواند و تصریح کرد: برای پیشگیری از این معلولیت طرح غربالگری اضطراب در کودکان استان اصفهان اجرا می شود تا اینکه با شناسایی افراد مبتلا به اضطراب بالا، خدمات درمانی و روانشناختی در راستای پیشگیری از بیماری های اعصاب و روان به آن ها ارائه شود.
سال گذشته در استان اصفهان 70 هزار نفر تحت پوشش غربالگری شنوایی و 180 نفر تحت پوشش غربالگری بینایی قرار گرفته اند که 12 هزار نفر مشکوک به مشکلات بینایی بودند.
جمعیت فعلی معلولان استان اصفهان بیش از 240 هزار نفر است .
7131/ 6022

http://www.sepahannews.ir/fa/News/69296/مناسب-سازی-تردد-معلولان-در-مراکز-غیردولتی-با-کم-توجهی-روبروست
بستن   چاپ