پیام سپاهان
کیفیت خواب بر میزان خطای شغلی تاثیر می‌گذارد
يکشنبه 22 مهر 1397 - 14:01:35
پیام سپاهان - نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد کیفیت خواب پایین، می‌تواند زمان واکنش را کاهش دهد. خطای ارائه پاسخ که یکی از متغیرهای آزمون عملکرد پیوسته است نیز می تواند بر روی زمان واکنش افراد تاثیر بگذارد.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، فاطمه نجفی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی بهداشت حرفه‌ای به بررسی "اثر کیفیت خواب، بار کاری ذهنی و خستگی ذهنی بر روی تعداد خطا و میزان توجه و زمان واکنش بر روی پرسنل آزمایشگاه بیمارستان‌های منتخب" پرداخت.
مطابق این تحقیق افرادی که کار آنها ذهنی است و شیفت کاری با مدت طولانی دارند، اغلب احساس خستگی ذهنی می‌کنند که این خستگی در عملکرد آنها مشخص می‌شود و انگیزه ادامه کار را کاهش می‌دهد.
در این مطالعه 80 نفر از پرسنل چهار آزمایشگاه بیمارستان‌های اصفهان مشارکت داشتند. متغیرها یک بار در ابتدای شیفت کاری و یک بار در انتهای شیفت کاری مورد بررسی قرار گرفتند و میزان بار کاری ذهنی از طریق پرسشنامه آنلاین اندازه گیری شد.
با توجه به نتایج به دست آمده از مقایسه مقادیر ابتدا و انتهای شیفت های کاری، مقدارمعنی داری برای متغیرهای خطای ارائه پاسخ، زمان پاسخ، زمان واکنش و خستگی ذهنی کمتر از 0.05 به دست آمد. تغییرات متغیرهای خطا در زمان واکنش و خطای حذف در آزمون عملکرد پیوسته در ابتدا و انتهای شیفت کاری معنی دار تعریف نشده است.
در نهایت نتایج نشان داد کیفیت خواب پایین، می‌تواند زمان واکنش را کاهش دهد. خطای ارائه پاسخ که یکی از متغیرهای آزمون عملکرد پیوسته است نیز می‌تواند بر روی زمان واکنش تاثیر بگذارد و کاهش تعداد خطای ارائه پاسخ می‌تواند زمان واکنش را کاهش دهد. تحصیلات نیز بر روی زمان واکنش اثر دارد و آن را کاهش دهد.
طبق نتایج این تحقیق، توصیه می شود که در مشاغل حساس که نیاز به زمان واکنش سریع دارند افرادی را قرار دهند که دارای کیفیت خواب بالا و بار کاری ذهنی پایینی هستند. با توجه به تغییر متغیرها در ابتدا وانتهای شیفت، توصیه می‌شود کارهایی که نیاز به دقت و زمان واکنش پایین دارند در ابتدای شیفت کاری انجام شود و کارها با اهمیت کمتر در پایان شیفت کاری انجام شود.
به گزارش ایسنا؛ این پایان نامه با راهنمایی احسان‌الله حبیبی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دفاع شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/69304/کیفیت-خواب-بر-میزان-خطای-شغلی-تاثیر-می‌گذارد
بستن   چاپ