پیام سپاهان
شادکامی و امید به زندگی در سلامت سالمندان نقش مؤثری دارد
دوشنبه 23 مهر 1397 - 10:13:36 AM
ایسنا
پیام سپاهان- الهه خیرخواه  اظهار کرد: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که خاطره پردازی گروهی به عنوان یکی از مداخلات روان شناختی باعث افزایش شادکامی و امید به زندگی می‌شود و احساس تنهایی در سالمندان عامل مهمی در کاهش سلامت جسم آن‌ها است.

وی افزود: سالمندان زمان‌هایی که برنامه و فعالیتی نداشته باشند تا خود را سرگرم کنند در این شرایط بیشتر به بیماری‌ها و مشکلات زندگی خود فکر می‌کنند.

این کارشناس مشاوره، تصریح کرد: افزایش حس شادکامی باعث ایجاد خلق مثبت و به دنبال آن بهبود عملکرد سیستم ایمنی در بدن و سلامت جسمی آن‌ها می‌شود و در مقابل بیماری‌ها مقاوم‌تر و سریع‌تر بهبود می‌یابند.

خیرخواه تأکید کرد: سالمندان در اثر تنهایی، احساس بیهودگی و ناکارآمدی، تجربه فقدان‌ها، بازنشستگی، مشکلات مالی و ناتوانی در پر کردن اوقات فراغت احساس افسردگی و اضطراب می‌کنند و این احساس با مؤلفه های
هیجانی ارتباط دارد.

این مشاور خانواده گفت: سالمندان با انجام فعالیت‌های فکری، خاطره پردازی و یادآوری دوران خوش گذشته و ارتباط با سایر دوستان از تنهایی بیرون آمده و از زمان حال لذت می‌برند و انجام این کارها به عنوان یکی از روش های روان شناختی غیر دارویی در کنار سایر روش‌ها می‌تواند بر شادکامی سالمندان تأثیر داشته باشد.

وی افزود: خود کارآمدی در سالمندان رابطه مستقیم با کیفیت و امید به زندگی در آن‌ها دارد به طوری که با تقویت خود کارآمدی در سالمندان باعث مدیریت هیجانات منفی همچون استرس و بهبود سلامت روانی خواهد شد.

خیرخواه تصریح کرد: سالمندانی که در خانه و در کانون گرم خانواده زندگی می‌کنند از هر سه مؤلفه شادکامی، خودکارآمدی و امید به زندگی برخوردار خواهند شد.
 دهم اکتبر مصادف با هجدهم مهرماه روز جهانی بهداشت روان نامیده شده است و در تقویم ایران 18 تا 24 مهرماه به نام هفته بهداشت روان نام‌گذاری شده است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/69377/شادکامی-و-امید-به-زندگی-در-سلامت-سالمندان-نقش-مؤثری-دارد
بستن   چاپ