پیام سپاهان
مدیر گروه مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت اصفهان:
مهر و آبان فصل شیوع بیماری سالک است/ شناسایی 5 شهر سالک خیز
دوشنبه 23 مهر 1397 - 16:01:06
پیام سپاهان - اصفهان - مدیر گروه مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: مهر و آبان فصل شیوع سالک است و به همین علت این دیدگاه پیش می آید که با موجی از این بیماری مواجه ایم.

رضا فدایی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سطح کشور 16 استان سالک خیز شناخته شده که یکی از این استان ها اصفهان است.
وی با بیان اینکه بروز سالک جزو طبیعت و ذات استان اصفهان است و از آن گریزی نیست، ادامه داد: اصفهان، ‌شاهین شهر، ‌نطنز، اردستان و برخوار از مناطق سالک خیز اصفهان است.
مدیر گروه مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: قبل از اجرای برنامه کنترل سالک از سوی سیستم بهداشتی سالانه چهار تا پنج هزار مورد بیماری سالک را شاهد بودیم که در 10 سال اخیر با مداخلات صورت گرفته بیماری سالک به یک هزار مورد می رسد.
نخاله ساختمانی عامل بروز سالک است
وی با بیان اینکه مهر و آبان فصل شیوع سالک به خاطر عوامل متعدد اقلیمی است، گفت: در این دو ماه شاهد بروز پشه مالاریا هستیم که سبب بروز بیماری سالک می شود.
فدایی با بیان اینکه در هر استانی فصول بروز سالک متفاوت است، ادامه داد: تنها اقدامی که فرد یا خانواده می تواند در جهت پیشگیری از ابتلا به سالک انجام دهد، استفاده از لوازم دورکننده حشرات و نصب توری در پنجره ها و درب های ورودی اتاق و خودداری از رها کردن زباله در اطراف منازل است.
وی با بیان اینکه مردم تنها انتظار از دولت دارند که اقدامی در جهت پیشگیری از بیماری سالک انجام دهد،‌ گفت: وجود نخاله در اطراف مناطق مسکونی خود یک عامل و رعایت بهداشت محیط و بهداشت منطقه از سوی اهالی آن منطقه بسیار حائز اهمیت است.
بروز سالک در شهر اصفهان به ندرت رخ می دهد
مدیر گروه مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: موارد انگشت شماری از بروز سالک در گوشه و کنار شهر به معنای توسعه بیماری نیست.
وی اضافه کرد: در مناطق شرق اصفهان تا منطقه باتلاق گاوخونی از جمله برآن شمالی و برآن جنوبی و بخش جلگه از قدیم سالک خیز بوده است.
وی گفت: در شهر اصفهان به ندرت سالک مشاهده شده است و اگر هم بوده ساکنان اصفهان از مناطق سالک خیز عبور کرده و با ماندن چند ساعته مبتلا شده اند.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/69418/مهر-و-آبان-فصل-شیوع-بیماری-سالک--است--شناسایی-5-شهر-سالک-خیز
بستن   چاپ