پیام سپاهان
محاسبه طول عمر انسان در کلاس‌های آمادگی المپیاد نجوم
چهارشنبه 25 مهر 1397 - 13:13:31
پیام سپاهان - در همایش آمادگی المپیاد نجوم97 ویژه دانش‌آموزان دبیرستان در اصفهان، روش‌های محاسبه طول عمر انسان بررسی و تحلیل می‌شود.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، این مراسم عصر روز سه شنبه- 24 مهرماه- با حضور دانش‌آموزان دبیرستانی و با هدف آشنایی کامل با المپیاد نجوم 97، در مرکز نجوم ادیب اصفهان آغاز شد. در برنامه المپیاد نجوم که در بهمن ماه برگزار می‌شود، برندگان مرحله نخست به رقابت‌های کشوری راه می‌یابند. برگزیدگان استان‌های مختلف با یکدیگر رقابت می‌کنند و سپس در تابستان سال 1398 و مرحله پایانی، برترین‌های ایران مشخص خواهد شد.
مهدی اسحاقی، مدیر مرکز نجوم اصفهان در خصوص کلاس‌های آنادگی المپیاد نجوم 97 اظهار کرد: این برنامه به منظورآمادگی در المپیاد نجوم برگزار می‌شود. در این همایش، دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان با روند برگزاری المپیاد نجوم آشنا می‌شوند و آموزش‌هایی در زمینه نجوم کروی، مکانیک منظومه شمسی، کیهان شناسی و نجوم رصدی ارائه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه المپیاد نجوم از سال 1385 در ایران آغاز به کار کرده است، افزود: برگزاری این دوره کلاس‌های آمادگی، علاوه بر اینکه دانش‌آموزان در المپیاد قوی‌تر عمل خواهند کرد، در زمینه تحصیلی نیز برای آن‌ها قابل استفاده است.
اسحاقی با تاکید بر لزوم آشنایی دانش آموزان با المپیاد نجوم گفت: یکی از خصوصیات نجوم، جذابیت آن است و آزمایشگاه نجوم همیشه در دسترس است، اما از طرفی در آموزش و پرورش ایران، علم نجوم جزء دروس اصلی مدارس نیست و زمانی که از المپیاد نجوم صحبت می‌شود، معمولا دانش آموزان آگاهی کمی دارند.
وی افزود: رشته‌هایی مانند ریاضی و فیزیک بخاطر اینکه در مدارس تدریس می‌شود، برای دانش آموزان بهتر قابل درک است و یکی از رسالت‌های آموزش نجوم این است که دوره‌های آموزشی مختلف را برای رده‌های سنی مختلف برگزار کند. دوره آمادگی المپیاد نجوم بسیار ویژه برگزار می‌شود و دلیل آن این است که افراد علاوه بر اطلاعات عمومی باید مباحث تخصصی را نیز تحلیل کنند.
مدیر مرکز نجوم ادیب اصفهان خاطرنشان کرد: در این دوره از کلاس‌های آمادگی المپیاد نجوم علاوه بر آشنایی کامل با مسائل نجومی، به وسیله ریاضی و فیزیک به افراد کمک می‌کنیم که تحلیل مسائل نجوم را یاد بگیرند، مثلا یاد بگیریم چگونه با توجه به شرایط موجود، یک فضاپیما را طراحی کنیم که با سرعت بیشتر و سوخت کمتر بتواند به مریخ برسد.
وی ادامه داد: به همن منظور دانش آموزان باید با مفهوم مکانیک سیاره‌ها آشنایی داشته باشند و نخستین مسئله‌ای که در المپیاد نجوم تحت عنوان مکانیک منظومه شمسی آموزش داده می‌شود، آموزش مفاهیم ریاضی و فیزیک است که البته ممکن است برخی دانش آموزان در مقطع یازدهم و دوازدهم با بسیاری از این مسائل آشنایی نداشته باشند.
اسحاقی در مورد آموزش‌های دیگری که در المپیاد نجوم ارائه می‌شود، توضیح داد: در مراحل بعدی آموزش، به کاربرد قوانین نیوتن در تحلیل حرکت سیاره‌ها و سفینه‌ها می‌پردازیم، ریاضی و فیزیک را به آنها آموزش و بعد وارد مبحث نجومی می‌شویم.
وی افزود: یکی دیگر از مباحث در المپیاد نجوم، نجوم کروی است که دانش‌آموزان در نجوم کروی با تصور اینکه سیارات روی یکسری از مدارها حرکت می‌کنند، با تعریف این مدارها آشنا و شیوه حرکات سیاره‌ها را یاد می‌گیرند، در نهایت آموزش محاسبات نجومی در زندگی روزمره به خصوص آن قسمتی که منجمان قدیم از آن استفاده می‌کردند. همچنین طریقه آشنایی با اوقات شرعی و چگونگی محاسبه آموزش داده می‌شود.
مدیر مرکز نجوم ادیب اصفهان ادامه داد: در بخش دیگری از آموزش به مباحث فیزیک می‌پردازیم، محاسبه فاصله سیاره‌ها از زمین، دمای آنها، طول عمر و عناصر تشکیل دهنده سیاره‌ها و خصوصیات کلی ستاره‌ها و کهکشان‌ها را با استفاده از قوانین فیزیک و اصول ریاضی آموزش می‌دهیم.
اسحاقی گفت: در آخرین مبحث، آموزش کیهان شناسی ارائه می‌شود که بسیار عمیق، جذاب و جالب است. به طور از طریق این مبحث می‌توانیم طول عمر انسان را محاسبه کنیم.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/69562/محاسبه-طول-عمر-انسان-در-کلاس‌های-آمادگی-المپیاد-نجوم
بستن   چاپ