پیام سپاهان
اخبار کوتاه از استان اصفهان
پنجشنبه 26 مهر 1397 - 20:04:37
پیام سپاهان - اصفهان - 27 پرنده در زیستگاه های اردستان رها سازی شد، 96 هزار نفر از مردم شهرضا کارت ملی هوشمند دریافت کردند و 12 کانکس لباسشویی از اصفهان به عتبات اعزام شد، از جمله خبرهای کوتاه روز پنجشنبه استان اصفهان است.
** 27 پرنده در زیستگاه های اردستان رها سازی شد.
سرپرست اداره حفاظت محیط زیست اردستان به ایرنا گفت: تعداد 19 تیهو به همراه 6 کبک در منطقه حفاظت شده کهیاز اردستان رها سازی شد.
محمد عباسی افزود : این پرندگان که به صورت غیر مجاز صید و نگهداری می شدند توسط محیط بانان این اداره کشف و با هماهنگی با دادستان شهرستان اردستان در زیستگاه های منطقه حفاظت شده کهیاز رهاسازی شدند.
سید یوسف پور سرپرست اداره حفاظت محیط زیست خمینی شهر در گفت و گو با ایرنا افزود در پی اطلاع رسانی یکی از شهروندان دوستدار محیط زیست به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مبنی بر رویت یک پرنده بوتیمار کوچک که در محدوده شهری گرفتار شده بود، بلافاصله محیط بانان این اداره به محل مراجعه و پرنده مذکور را به اداره منتقل کردند که پس از تیمار و اطمینان از سلامتی، در زیستگاه طبیعی خود رهاسازی شد.
همچنین حسین خلیلی سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بوئین میاندشت در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: با اطلاع رسانی توسط دوستداران محیط زیست مبنی بر رویت یک قطعه بوتیمار در یکی از سوله های ناحیه صنعتی شهرستان ، محیط بانان به محل مراجعه و پرنده مذکور به اداره منتقل شد که پس از هماهنگی با دامپزشکی شهرستان و اطمینان از سلامتی و قابلیت پرواز ، گونه مذکور در زیستگاه طبیعی خود رهاسازی شد.
بوتیمار یا غم‌خورک گونه‌ای پرنده آب چر است از راسته سقامرغ‌ سانان، خانواده حواصیلان. ویژگی اصلی این پرنده که آن را از دیگر اعضای تیره حواصیلان متمایز می‌کند، گردن کوتاه‌تر آن است. بوتیمار از ماهی ها، حشرات و دوزیستان تغذیه کرده و در نیزارها به زاد و ولد می‌پردازد. او آشیانه‌ خود را بر بستری از نی ساخته و بین 4 تا 8 تخم در آن می گذارد و پس از 20 روز جوجه‌ها از تخم بیرون می‌آیند.
** 7 متخلف شکار و صید در زیستگاه های اصفهان دستگیر شدند
مرتضی جمشیدیان فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: این متخلفان در زیستگاه های شهرستان چادگان چهار نفر، فریدن ، اردستان و مبارکه هر کدام یک متخلف شکار وصید دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.
وی اظهارداشت: از دستگیرشدگان ادوات شکار شامل سلاح شکاری، دوربین، فشنگ و تجهیزات شکار کشف و توقیف شد.
شکار و اقدام شروع به شکار در زیستگاه های حیات وحش توسط متخلفان جُرم و طبق ماده 10 و 15 قانون شکار و صید، قابل تعقیب و مجازات است.
** یک کوره آجر پزی در حبیب آباد تخریب شد
معاون فنی حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این باره به ایرنا گفت: یک واحد کوره آجرپزی سنتی در منطقه حبیب آباد اصفهان جهت تبدیل واحد خود به سمت فناوری های نوین در تولید آجربا نظارت محیط زیست تخریب شد و حرکت خود رابه این سمت آغاز کرد.
مهدی ریاحی اظهار داشت: واحدهای تولید آجر به روش سنتی میزان مصرف انرژی بسیار بالایی دارند ولی سیستم های نوین با برگشت هوا به ورودی ها باعث صرفه جویی انرژی به میزان 35 الی 40 درصد می شوند.
ریاحی گفت: در سیستم های قدیمی از خاک رس کشاورزی استفاده می شد که افت حرارتی خاک هنگام تولید آجر بسیار بالا بود که به صورت ذرات معلق در محیط اطرف و حتی شهر اصفهان قابل مشاهده می شود.
وی افزود: اما در سیستم های نوین از شیل با افت حرارتی بالا و میزان آلودگی محیط زیست به میزان بسیار کمتراستفاده می شود.
هم اکنون یک هزار و 700 کوره فعال آجر پزی در کشور وجود دارد که 650 واحد این کوره ها در سطح استان اصفهان است.
از این تعداد 260 واحد در شرق شهر اصفهان و منطقه برخوار و واحدهای مرتبط با معادن شن و ماسه متمرکز شده اند.
8114/6026/
** دوچرخه سوار نایینی به سمت مشهد مقدس حرکت کرد
سرپرست اداره ورزش و جوانان نایین از آغاز رکابزنی "حمزه اکبری"دوچرخه سوار این شهرستان به سمت مشهد مقدس خبر داد.
به گزارش ایرنا، این دوچرخه سوار فرزند شهید بسیجی غلامرضا اکبری فیض آبادی است که روز پنجشنبه با بدرقه مسئولان سفر خود را از جوار شهدای گمنام نایین آغاز کرد.
بشیرحمیدی سرپرست اداره ورزش وجوانان نایین در مراسم بدرقه کاروان "حمزه اکبری"دوچرخه سوار نایینی که با حضور "محسن میزرا بیگی"معاون فرماندار،و جمعی از پیش کسوتان و ورزشکاران ورزش صبحگاهی در گلزار شهدای گمنام پارک لاله شهرستان برگزار شد، گفت : 26 مهر ماه روز تربیت بدنی و هفته تربیت بدنی "حمزه اکبری"دوچرخه سوار نایینی با شعار 40 سال ورزش 40 سال افتخار و با هدف ترویج ورزش دوچرخه سواری، مسیر 1000 کیلومتری نایین تا مشهد مقدس را رکاب خواهد زد.
معاون فرماندار شهرستان نایین در مراسم بدرقه این جوان نایینی ضمن تبریک هفته تربیت بدنی به جامعه ورزش شهرستان، سیره و منش ائمه اطهار را بهترین الگو برای جوانان و اقشار مختلف جامعه دانست و بیان داشت: جامعه امروز جهانی و جهان اسلام خاصه قشر جوان و آینده ساز کشور نیازمند فرهنگ رضوی است و روش و منش و حکمت امام رئوف در تعامل با اقوام و مذاهب پاسخی به نیازهای جهان و آرامش و کرامت انسانی است.
شهرستان نایین با بیش از 39 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.
7136
** 96 هزار نفر از مردم شهرضا کارت ملی هوشمند دریافت کردند
اصفهان - رییس اداره ثبت احوال شهرضا گفت:135 هزار نفر افراد واجد شرایط دریافت کارت ملی هوشمند بوده که از این تعداد از ابتدای اجرای طرح تاکنون 96 هزارنفر موفق به دریافت کارت ملی هوشمند شدند.
علیرضا صدری در گفت و گو با ایرنا گفت: امسال بیش از 18 هزار نفر برای دریافت کارت ملی هوشمند مراجعه کرده و این کارت را دریافت کردند.
صدری تصریح کرد : مردم شهرضا می توانند برای ثبت نام کارت ملی هوشمند به اداره پست مرکزی و دفتر پیشخوان هویت ملی شهید همت ، که هر دو مجهز به ایستگاه سیار نیز هستند، مراجعه کنند.
وی افزود : ایستگاه های ثبت نام کارت ملی هوشمند در شهرضا ظرفیت پذیرش روزانه 150نفر را دارند.
رییس اداره ثبت احوال شهرضا گفت : متاسفانه در سه ماهه گذشته تعداد درخواست ها کاهش یافته و 38 درصد مردم تاکنون جهت دریافت کارت اقدام نکردند.
صدری تصریح کرد : مهلت ثبت نام صدور کارت ملی هوشمند تا پایان سال است اما از مشمولانی که تاکنون مراجعه نکرده اند درخواست می شود که از فرصت بهینه استفاده کنند و زودتر درخواست خود را ارائه دهند.
از سال 1393 طرح جایگزینی کارت ملی هوشمند در شهرضا آغازشده است.
شهرستان شهرضا باجمعیتی حدود 160هزار نفر در 70کیلومتری اصفهان قراردارد.
ت/7144
**12 کانکس لباسشویی از اصفهان به عتبات اعزام شد
اصفهان - مسوول کاروان نائب الشهدا خادمین کربلا گفت: 12 کانکس مجهز به امکانات لباسشویی ویژه خدمت رسانی به زوار اربعین حسینی به عتبات اعزام شد.
حجت الاسلام و المسلمین سید رسول نریمانی در گفت و گو با ایرنا افزود: این کاروان از سوی آستان مقدس حضرت زینب بنت موسی ابن جعفر (ع) زینبیه اصفهان امروز به سمت کربلای معلی حرکت خواهد کرد و در مسیر کربلا نجف مستقر خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: این کاروان برای سومین سال متمادی برای خدمت رسانی زوار اربعین در این مسیر مستقر خواهد شد که در سال اول با چهار کانکس، در سال دوم با 10 کانکس و امسال با 12 کانکس در خدمت زوار اربعین است.
مسوول کاروان نائب الشهدا خادمین کربلا افرود: این 12 کانکس به کلیه امکانات لباسشویی، خشک کن، تانک آب، پمپ، اتوی لباس و سایر تجهیزات مربوط به شستشوی البسه زوار، مجهز است.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته با وقوع زلزله کرمانشاه تعدادی از کانکس های این مجموعه در منطقه زلزله زده کرمانشاه حضور یافت و به خدمت رسانی به زلزله زدگان پرداخت.
نریمانی خاطرنشان کرد: این 12 کانکس با حضور 52 خدمه امروز به سوی عتبات اعزام و پس از مستقر شدن تا 10 آبان به مدت 14 روز در خدمت زوار اربعین است.
وی اظهارداشت: هر یک از این کانکس ها به یاد یکی از شهدای مدافع حرم نامگذاری شده است و تمامی خدمه آن به نیابت از شهدای مدافع حرم در این برنامه خدمت رسانی و فرهنگی حضور دارند.
/7134/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/69684/اخبار-کوتاه-از-استان-اصفهان
بستن   چاپ