پیام سپاهان
پیشگیری از سالک در گرو رعایت مسائل بهداشتی
شنبه 28 مهر 1397 - 16:37:07
پیام سپاهان - اصفهان - میزان ابتلا به بیماری پوستی سالک در کشورمان نسبت به گذشته کاهش چشمگیری یافته اما کارشناسان معتقدند بهترین کار برای پیشگیری از این آسیب، رعایت هرچه بیشتر مسائل بهداشتی در مناطق سالک خیز است.
سالَک یک نوع بیماری پوستی است که بر اثر گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود.
به گزارش ایرنا، بیماری سالک به دو نوع شهری و روستایی تقسیم می شود که راه انتقال سالک روستایی از موش به انسان و در سالک شهری، مخزن اصلی انسان بیمار است بطوریکه انگل این بیماری از پشه به انسان و در طول سال منتقل می شود.
در کشورمان 17 استان درگیر سالک روستایی و هشت استان درگیر سالک شهری هستند که اصفهان بیشتر درگیر سالک روستایی بوده که مخزن آن موش صحرایی با دم جارویی و بلند است.
این جونده صحرایی در مناطق بیابانی و در مجاورت منازل مسکونی زندگی و انگل را به پشه های ناقل منتقل می کند.
شهرستان های آلوده به سالک در استان اصفهان شامل اردستان، نطنز، برخوار، شاهین شهر و میمه، اصفهان(مناطق روستایی جنوب و جنوب شرق)، نائین، کاشان و آران و بیدگل است.
*** کاهش آمار ابتلا به سالک در اصفهان***
آمار اعلام شده از سوی کارشناسان مرکز بهداشت استان اصفهان گویای ابتلای 600 نفر به این بیماری از ابتدای سالجاری تا شهریور بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.
مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان بدون اشاره به میزان این کاهش به خبرنگار ایرنا گفت: میزان ابتلا به این بیماری تا قبل از دهه گذشته، 4 تا 5 هزار نفر در سال بوده که در زمان حاضر به کمتر از یکهزار نفر در سال کاهش یافته است.
رضا فدایی با بیان اینکه میزان شیوع بیماری در برخی مناطق دچار نوسان است و در برخی سال ها، کاهش یا افزایش می یابد، تصریح کرد: بیشتر موارد ابتلا به سالک در سالجاری مربوط به شرق شهرستان اصفهان بوده است.
***دفع اصولی زباله و نخاله ساختمانی، بهترین راه پیشگیری از سالک***
وی با اشاره به اینکه برنامه مبارزه با جَوندگان ناقل انگل سالک(جونده کُشی) از سال 1386 در استان اصفهان آغاز شده است، خاطرنشان کرد : اجرای این برنامه در کاهش چشمگیر آمار ابتلا به این بیماری بسیار موثر بوده است.
مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان با بیان اینکه برنامه مبارزه با جوندگان ناقل انگل سالک در شهرستان های سالک خیز استان در حال اجراست، گفت: بهترین راه پیشگیری از این بیماری، دفع اصولی زباله ها و نخاله های ساختمانی و رعایت مسائل بهداشتی است.
فدایی با تاکید براینکه آموزش لازم در باره این موارد در همه شهرستان های سالک خیز استان ارائه شده است، افزود : انتظار می رود که مردم ساکن این مناطق، آموزش ها را جدی بگیرند.
وی خواهان همکاری شهرداری ها و بخشداری ها در این زمینه شد و تصریح کرد: اگر بخش زباله و نخاله های ساختمانی به خوبی مدیریت نشود، سایر اقدام ها و تلاش های انجام شده بر باد خواهد رفت.
وی با بیان اینکه موش ها و پشه های ناقل سالک در لابه لای زباله ها و نخاله ها تکثیر می شوند، گفت: اگر بهداشت محیط زندگی مردم در مناطق سالک خیز رعایت نشود، همچنان شاهد شیوع این بیماری خواهیم بود.
فدایی با تاکید براینکه این بیماری، قابل ریشه کن شدن نیست، توضیح داد: سالک یک نوع بیماری محیطی است که نوعی موش، مخزن آن است و در طبیعت جایگاه دارد بنابراین فقط می توانیم با اقدامات پیشگیرانه، آن را محدود کنیم.
وی همچنین با اشاره به اینکه داروهای این بیماری در همه مراکز بهداشت به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود می توان آثار و ضایعات آن بر روی پوست را کاهش داد.
کارشناسان بهداشت تاکید دارند که در مناطق سالک خیز، هنگام خواب در فضای آزاد از پشه بند استفاده، روی در و پنجره‌ها توری بسیار ریز نصب، از نگهداری دام و طیور در منازل خودداری و از انباشت خاکروبه، نخاله ساختمانی، زباله و کود حیوانی در مناطق مسکونی اجتناب شود.
6027/3011

http://www.sepahannews.ir/fa/News/70753/پیشگیری-از-سالک-در-گرو-رعایت-مسائل-بهداشتی
بستن   چاپ