پیام سپاهان
اکبری: مدیریت واحد شهری نه ممکن است و نه مطلوب
يکشنبه 29 مهر 1397 - 11:19:43
پیام سپاهان - رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان معتقد است مدیریت واحد شهری نه ممکن است و نه مطلوب اما در مقابل آن مدیریت همگن و هماهنگ شهری ممکن و مطلوب است.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، نعمت‌الله اکبری با حضور در پنجاه و دومین جلسه علنی شورای اسلامی این کلانشهر اظهار کرد: از ابتدای سال در تلاش هستیم سهم شهرها از قانون مالیات بر ارزش افزوده افزایش پیدا کند که این مهم تحقق پیدا کرد.
وی ادامه داد: در آمارها مشکلات بسیاری داریم و آمارهایی که در اختیار داریم متناسب با برنامه ریزی‌های کلان است. زمانی که در بخش‌های کوچک تلاش به برنامه ریزی داریم کاملا با کمبود آمار روبه‌رو هستیم. به خصوص امروز که سند ملی آمایش بر روی میز دولت قرار داشته و در دست تهیه است. 
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان با اشاره به سه گام در حوزه آی‌تی ادامه داد: در ایران مرکز ملی آمار، متولی تولید داده است. به همین دلیل این سازمان هر چندسال درگیر آمارگیری است که بسیار نیز فرایند پرهزینه‌ای دارد.
اکبری گفت: آخرین سرشماری انجام شده در کشور 130 میلیارد تومان برای کشور هزینه داشت که بسیار سنگین است. آمارهای ثبتی راهکاری است علم روز آمار به آن اشاره دارد. "آمارهای ثبتی" یعنی به جای اینکه هر پنج سال سرشماری کنیم در طول این مدت به طول دائم آمار خود را به روز نگه‌داریم.
وی ادامه داد: تلاش بر این است که در سال‌های آتی به جایی برسیم که دیگر نیاز به سرشماری وجود نداشته باشد. یکی از مشکلات اصلی این است آمارها را نهادهای مختلف جمع شده و در اختیار دیگر نهادها نیز قرار نمی‌گیرد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان گفت: در بسیاری از موارد آمارهایی از افراد جمع‌آوری می‌شود که می‌تواند در به دیگر سازمان‌ها کمک کند. نشان می‌دهد اطلاعاتی که جمع آوری می‌شود در بخش ذخیره مشکل وجود دارد.
اکبری گفت: همه مردم به هرکجا مراجعه می‌‌کنند یک کیف بزرگ از مدارک و کپی‌های مختلف با خود دارند در صورتی که این اطلاعات می‌توانست در یک مرجع ثابت ذخیره شود. برای مثال با کمک شهرداری می‌شود کد پستی‌ها را به دست آورد و دیگر نیازی به بروکراسی اضافه نباشد، اما این ساختار وجود ندارد و امروز 55 درصد از کدهای پستی ثبت نشده‌اند.
وی ادامه داد: این مشکلات نه تنها در روستاها، بلکه در شهرهای بزرگی همچون اصفهان نیز وجود دارد. برای مثال شهر اصفهان هنوز یک نقشه کامل کاداستر (نقشه دقیق ثبتی پیوست شده به داده‌های مکانی) ندارد و این مساله برنامه ریزی برای شهر را مشکل می‌کند.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان گفت: اگر داده‌های مناسب و کافی داشته باشیم، می‌توانیم برای زندگی در شهری همچون اصفهان به جای عوارض گوناگون، عوارض شهروندی بگیریم و مانع از این شویم که شهر اصفهان از اندازه بهینه و مطلوب خود بزرگ‌تر شود.
اکبری گفت: زمانی می‌توانیم از شهر هوشمند سخن بگوییم که داده‌های کافی و ساختار پنجره واحد داشته باشیم. امروز دستیابی به شهر هوشمند تقریبا بدون داشتن داده‌های دقیق و برخط ممکن نیست. 
وی ادامه داد: هنوز در کشور نرخ بیکاری و یا نرخ تورم را در سطح شهرستان نمی‌دانیم. بنابرین موضوع مدیریت شهر هوشمند و مبتنی بر دانش بدون داده‌های به هنگام و دقیق هرگز تحقق نخواهد کرد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان افزود: از شورای شهر و شهرداری درخواست دارم موضوع آمارهای شهری را جدی بگیرند. متاسفانه برای داده هیچ ارزشی قائل نیستیم. چرا که همیشه بر اساس شناخت ذهنی خود تصمیم گرفته‌ایم.
اکبری گفت: قول می‌دهیم به شهرداری اصفهان کمک کنیم تا در زمینه آمار و اطلاعات پیشرفت داشته باشیم. باید به شهر اصفهان کمک کنیم GDP خود را محاسبه کند. اما این کافی نیست. شورای شهر باید طرحی را مصوب کند که به موجب آن اطلاعات دقیقی در شهر اصفهان جمع‌آوری شود.
وی ادامه داد: امروز به مشکلات تناقض‌های آماری نیز دچار هستیم. تناقض آماری ناشی از تعدد سازمان‌های متولی در زمینه آمار است. در سطح ملی تنها نهادی که اجازه ارائه آمار دارد مرکز ملی آمار است اما شاهد هستیم در هر حوزه بخش‌های متعددی آمار ارائه می‌کنند.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان گفت: مدیریت واحد شهری نه ممکن است و نه مطلوب، اما مدیریت همگن و همراه شهری ممکن و مطلوب است. به همین دلیل باید تلاش کنیم همکاری میان بخش‌های مختلف ایجاد شود.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/70804/اکبری--مدیریت-واحد-شهری-نه-ممکن-است-و-نه-مطلوب
بستن   چاپ