پیام سپاهان
نیتریت سدیم گوشت‌های فرآوری شده، عامل ابتلا به سرطان سینه است
يکشنبه 29 مهر 1397 - 11:19:50
پیام سپاهان - نتایج جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که نیتریت سدیم موجود در گوشت‌های فرآوری شده نظیر سوسیس و کالباس عاملی برای افزایش ابتلا به سرطان سینه است.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان و به نقل از نچرال نیوز، نتایج تحلیل 15 مطالعه انجام شده که اخیرا در مجله بین‌المللی سرطان منتشر شده است، تایید می‌کند که خوردن گوشت فرآوری شده با افزایش 9 درصدی خطر ابتلا به این نوع سرطان همراه است.
در این تحقیق ارتباط بین مصرف گوشت قرمز و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه نیز بررسی شد، بر اساس این تحقیق، افزایش خطر ابتلا به سرطان به دلیل داشتن محتوای نیتریت و نیترات بالا به گوشت‌های فرآوری شده است.
دکتر ماریانا استرن، نویسنده اصلی این پژوهش از دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در رابطه با این تحقیق می‌گوید: "خطر ابتلا به سرطان سینه در رژیم‌های غذایی مملو از گوشت‌های فرآوری شده وجود دارد."
مشکل گوشت‌های فرآوری چیست؟
نیترات و نیتریت سدیم به عنوان نگهدارنده به سوسیس و کالباس اضافه می‌شود تا مانع رشد باکتری‌های خطرناکی مانند کلستریدیوم بوتولینوم شود. همچنین این مواد با ترکیب شدن با میوگلوبولین و هموگلوبولین گوشت، باعث ایجاد رنگ مطلوب صورتی رنگ در گوشت شده که به آن حالتی جذاب و تازه می‌بخشد. به طور طبیعی گوشتی با این مدت نگهداری نمی‌تواند چنین رنگی داشته باشد، به‌علاوه شروع فساد را در گوشت به تاخیر می‌اندازد و باعث حفظ عطر و طعم ادویه‌های آن می‌شود.
 نیترات و نیتریت، مواد سرطان‌زایی هستند که وجود آنها در مواد غذایی تهدید کننده سلامت انسان‌ها است. مطالعات بسیاری اثر سرطان‌زایی ترکیبات حاصل از نیترات و نیتریت را در حیوانات آزمایشگاهی و حتی انسان‌ها به اثبات رسانده است. به مرور با مشخص شدن اثرات جانبی خطرناک این نگهدارنده سازمان غذا و داروی آمریکا در مصرف این نگهدارنده تجدید نظر کرده است، قوانین را تغییر داده و میزان مصرف مجاز را کاهش داد.
اگرچه بدن ما به طور طبیعی این مواد شیمیایی را نیاز دارد و در مقادیر متفاوت در برخی سبزیجات خاص وجود دارد، اما مشکل در هنگام ترکیب این مواد با اسیدهای آمینه است. از آنجایی که گوشت فرآوری شده دارای پروتئین بسیاری است و به همین دلیل یک منبع آمینو اسید است، اضافه کردن نیترات و نیتریت به آنها و سپس قرار دادن آنها در معرض حرارت، محیط مناسب برای تولید نیتروزامین های خطرناک را فراهم می کند که عامل سرطان قوی است.
مایک آدامز در سال 2004 هشدار داد که گوشت فرآوری شده باعث سرطان کولورکتال، تومورهای مغزی و لوسمی می‌شود و در سال 2005، هشدار داد که خطر ابتلا به سرطان پانکراس را 67 درصد افزایش می‌دهد. در سال 2015، سازمان بهداشت جهانی، گوشت فرآوری شده را به عنوان گروه نخست مواد سرطان زا طبقه بندی کرد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/70809/نیتریت-سدیم-گوشت‌های-فرآوری-شده،-عامل-ابتلا-به-سرطان-سینه-است
بستن   چاپ