پیام سپاهان
/پایان نامه/
اسکیزوفرنی بیماری نیازمند به مراقبت شدید
يکشنبه 29 مهر 1397 - 11:19:50
پیام سپاهان - نتایج یک تحقیق نشان می دهد که شدت بیماری اسکیزوفرنی در ارتباط مستقیم با بار روانی مراقبان است و رابطه مثبتی میان بار روانی مراقبین اصلی با مدت زمان مراقبت، مدت ابتلا به بیماری و وضعیت بد اقتصادی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی وجود دارد. این موضوع اهمیت درمان و بهبود وضعیت بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی را دو چندان می‌کند.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، نوشین رضا خانی دانشجوی رشته پزشکی به "بررسی ارتباط بار روانی مراقبین اصلی بیماران اسکیزوفرنی با نشانه‌های بیماری اسکیزوفرنی در بیماران بستری در مرکز روانپزشکی فارابی شهر اصفهان" پرداخت. مطابق این تحقیق مراقبان بیماران اسکیزوفرنی از بار مراقبت رنج برده و با ترس و خجالت در مورد علائم و نشانه‌های بیماری، فقدان حمایت اجتماعی و ننگ روبرو هستند. در نتیجه با بررسی ارتباط بار روانی مراقبین اصلی با علائم بیماران اسکیزوفرنی، می‌توان راهکارهای مناسب برای خانواد‌ های این بیماران ارائه داد.
در این پژوهش، 100 بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی و مراقبت کنندگان آنها در طی یک نوبت از طریق پرسشنامه بررسی شدند؛ 55درصد بیماران مرد و 45 درصد زن و 40 درصد مراقبان مرد و 60 درصد آنها زن بودند. همچنین 66 درصد بیماران اسکیزوفرنی با شدت زیاد و در بیشتر آنها 36 درصد علامت منفی غالب بود. نتایج این تحقیق نشان داد که 33 درصد مراقبین بار روانی متوسط تا شدید و 39 درصد بار روانی بسیار شدید داشتند.
این پژوهش نشان داد که رابطه مثبت بین شدت بیماری با بار روانی مراقب اصلی وجود دارد. همچنین با افزایش مدت زمان مراقبت از بیمار، مدت ابتلا به بیماری و افزایش تعداد دفعات بستری بیمار، بار روانی مراقب افزایش می‌یابد.
بر اساس داده‌های این تحقیق، بین بار روانی مراقب با وضعیت تأهل، تحصیلات، جنس و سن بیمار و مراقب رابطه خاصی وجود ندارد، اما عدم وجود مراقبین کمکی، نبودکنترل بین دفعات بستری و وضعیت بد اقتصادی بیمار موجب افزایش بار روانی مراقب می‌شود.
به گزارش ایسنا؛ این پایان نامه با راهنمایی صفا مقصودلو در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد دفاع شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/70810/اسکیزوفرنی-بیماری-نیازمند-به-مراقبت-شدید
بستن   چاپ