پیام سپاهان
رکن چهارم دموکراسی، ادعا یا واقعیت؟
دوشنبه 30 مهر 1397 - 8:56:16 AM
سیمای شهر
پیام سپاهان - روزنامه سیمای شهر روز دوشنبه در ستون سر مقاله خود مطلبی باعنوان " رکن چهارم دموکراسی، ادعا یا واقعیت؟" به قلم رضا صالحی پژوه منتشر کرد.
در این مطلب آمده است : دهه های اخیر رسانه ها جای خود را بین اهالی سیاست و فرهنگ به خوبی باز کردند . آنقدر در این فضا نفوذ داشتند که به عنوان رکن چهارم دموکراسی شناخته شدند. حال با پیدایش پدیده ای جدید به نام شبکه های اجتماعی ، شبهه رسانه ها نیز به رسانه ها پیوسته و باعث شده تا مانند یک گلوله برفی در مسیر خود رشد کرده و توسعه یابند . از این رو مطمئنا رسانه از حالت یک ابزار رسانه ای در آینده ای نزدیک خارج شده و به سازمانی منسجم مبدل می شود که متولی رکن چهارم دموکراسی خواهد بود.
از این رو باید برای این رکن، سازمان مرکزی نیز متصور شد و به طور مثال وقتی نمایندگان مجلس به عنوان یکی از سه رکن تصمیم گیری کشور در حوزه انتخابیه بدون هیچ بازوی اجرایی، مقتدرانه عمل می کنند، این اقتدار به پشتوانه سازمانی به نام مجلس است که قدرتی فراتر از یک نظارت ساده دارد، که ابزار استیضاح یا رای اعتماد بخشی از این ابزارهاست، از این رو وقتی سازمان رسانه ای کشور تحت عنوان «خانه مطبوعات » بتواند قدرتی همچون مجلس پیدا کند که از طریق آن مدیران، وزرا ،روسا و ... را به چالش بکشد، شقوق آن در استان ها نیز قدرت و قوتی فزاینده می یابند که بی شک به تقویت عنصر نظارت اجتماعی بر عمکرد مدیران و مسئولان، سازمان ها و نهاد ها موثر خواهد بود. لذا باید لایحه سازمان رسانه ای کشور هر چه سریعتر به مجلس ارایه شود تا از این طریق مسیر توسعه رسانه ای شکل گیرد.
بی شک این امر کمک خواهد کرد تا توزیع امکانات و پشتیبانی های رسانه ای از سوی نهادهای مختلف عادلانه تر صورت گیرد و رکن چهارم دموکراسی روان تر عمل نماید. با تقویت خانه مطبوعات کشور که به تبع آن تقویت خانه های مطبوعات استان ها هم صورت می گیرد، رسانه ها می توانند دوباره روزگار اوج و عزت خود را بازیابند و در کنار این عزت و اقتدار، به عنوان بازوی توانمند حاکمیت حرکت کنند.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/70894/رکن-چهارم-دموکراسی،-ادعا-یا-واقعیت؟
بستن   چاپ