پیام سپاهان
تحکیم خانواده نیازمند مدل سازی های پایدار
دوشنبه 30 مهر 1397 - 12:41:44
پیام سپاهان - اصفهان - اکنون خانواده در معرض انواع آسیب ها و آفت هایی است که سلامتی، استواری و پویایی آن را تهدید می کند که به اعتقاد برخی از کارشناسان، اجرای مدل سیستمی تحکیم این مهمترین واحد اجتماعی را راهکار رفع چالشهای فرارو می دانند.
به گزارش ایرنا، این مدل پایدار زندگی زناشویی برگرفته از مطالعات روانشناسان، مشاوران خانواده، جامعه شناسان و متخصصان مطالعات خانواده با رویکرد دینی است.
بنیان های زندگی مشترک زناشویی پایدار در این فرمول که متشکل است از تعهد، عشق و صمیمیت، رضایت جنسی از روابط زناشویی، پایداری اقتصادی و تعالی و هدفمندی، خلاصه شده است.
جامعه شناسان بر این باورند که نتیجه تحکیم خانواده، حاکمیت اصل اعتدال و اخلاق و حفظ حقوق همه اعضا و افراد است و سلامت هر جامعه، در گرو سلامت خانواده های آن جامعه است و تلاش دولتمردان هر جامعه در این راه، کمک به بقای و استواری آن اجتماع است.
بر این اساس ️آسیب های خانواده و درجه پایداری و استحکام آن یکی از مهم ترین مسایل اجتماعی ایران بوده که در سالهای اخیر مورد توجه سیاستگزاران و مدیران اجتماعی واقع شده است.
به تاکید این کارشناسان، خانواده کوچکترین و مهمترین واحد اجتماعی و رکن اصلی جامعه است که نقش مهمی در تحکیم روابط انسانی و تعالی جامعه دارد.
این سازمان کوچک برای مدیریت فعالیت های انسان شکل گرفته است و در برخی مواقع خطراتی برای آن پدید می آید که می تواند این کانون را تا مرز سقوط نیز پیش ببرد.
در این میان طلاق را می توان بزرگترین آسیب اجتماعی برشمرد که منجر به فروپاشی بنیان خانواده می شود.
بنا بر گزارش دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور، تعداد ازدواج ها از سال 92 تا 96 در حال کاهش و در مقابل تعداد طلاق ها رو به افزایش است.
این آمار مقایسه ای نشان می دهد که از سال 92 تا 96 در کل کشور، تعداد ازدواج های رخ داده در مقابل هر یک طلاق از پنج به سه کاهش یافته است.
در اصفهان میزان عمومی طلاق برابر با 2.2 است، به این معنا که در هر هزار نفر جمعیت به طور تقریبی 2 نفر طلاق را تجربه کرده اند که بر پایه این میزان، این استان رتبه هفدهم را در میان سایر استان ها دارد.
کاهش طلاق به عنوان یک آسیب اجتماعی و پیشگیری از آن، یک مساله مهم برای برنامه ریزان در سال های اخیر بوده است تا جایی که در برنامه ششم توسعه، دولت مکلف به تهیه طرح جامعی برای کنترل و کاهش طلاق شد به گونه ای که طلاق در انتهای برنامه به 25 درصد میزان کنونی کاهش یابد.
علاوه بر گسترش شهرنشینی و تاثیرات آن، تغییرات رخ داده در سبک زندگی و تغییرات نهاد خانواده، کاهش باروری و به تبع آن بعد خانوار و بی فرزند و یا تک فرزند بودن برخی خانواده ها باعث شده که تصمیم گیری برای طلاق آسان تر از گذشته باشد.
رهبر معظم انقلاب بر حفظ جایگاه خانواده بارها تاکید کرده اند و یکی از تهدیدهای مهم خانواده در شرایط حاضر افزایش طلاق عاطفی و بیشتر شدن جدایی ها در بین زوج هاست.
برهمین اساس شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان در اردیبهشت 1394 کمیته مطالعه صیانت از خانواده را تشکیل داده است که عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان و مسوول این کمیته در گفت و گو با ایرنا افزود : پس از یک و نیمسال مطالعه و بررسی و مرور پژوهش های انجام شده با موضوع علل پژوهی طلاق در ایران و جهان، تشکیل جلسات بحث و گفت و گو با صاحبنظران و کارشناسان‌‌‌ رشته های مختلف ما به مدل عملیاتی کاهش طلاق دست پیدا کرده ایم.
رضا اسماعیلی، مدل پنج وجهی را نجات بخش ازدواج و تحکیم ‌خانواده معرفی می کند این مدل برگرفته شده از متون اسلامی قرآن و سنت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و سیره ائمه اطهار(ع)، مطالعات و تحقیقات صاحب نظران جهان و ایران درباره خانواده است.
وی اظهارداشت: راس این مدل تعالی گرایی و دارا بودن هدف در زندگی مشترک زناشویی است که این عنصر در تحلیل محتوای آثار نویستدگان متاخر اسلامی استخراج شده است.
این جامعه شناس، عنصر و وجه دوم این مدل را بودن احساس صمیمیت و دوستی بین زوج ها ذکر کرد و گفت: وجود تعهد، ایفای عهد و ماندن بر سر پیمان و قرار، عنصر سوم این مدل را تشکیل می دهد.
وی خاطرنشان کرد : عنصر چهارم بر پایداری اقتصادی استوار است زیرا تامین نیازهای اقتصادی خانواده و داشتن ثبات نسبی و پایداری اقتصادی تضمین بخش حیات خانواده است.
اسماعیلی داشتن روابط گرم و با نشاط جنسی در روابط زناشویی را عنصر پنجم این طرح برشمرد و ادامه داد : برای تحکیم خانواده باید حداقل از عناصر پنجگانه در زندگی مشترک وجود داشته باشد و در صورت کاهش یکی از عناصر، غلظت و میزان سایر عناصر باید افزوده شود تا ثبات و دوام خانواده حفظ شود.
مسئول کمیته صیانت از خانواده استان اصفهان افزود: مدل پنج ضلعی خانواده سپهرهای مختلف خانوادگی را مورد توجه قرار می دهد و بر کیفیت و کمییت روابط درون خانواده و شبکه خویشاوندی تاکید می کند.
وی تصریح کرد : خانواده در این مدل در سپهرهای اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی، حقوقی، زیستی، اقتصادی و روانی عاطفی مورد توجه بوده است.
این استاد دانشگاه با بیان این که این طرح مورد حمایت شورای فرهنگ عمومی استان و استانداری اصفهان است، بیان کرد : نتایج این مطالعه و مدل پنج ضلعی تحکیم خانواده به مناسبت روز فرهنگ عمومی انتشار می یابد.
وی خاطرنشان کرد : توضیحات مبسوط این مدل و تشریح برنامه های ثبات خانواده در 215 صفحه تدوین شده که در دوره های مختلف از دبستان تا دکترا قابل تدریس است.
**عوامل تحکیم خانواده در سه مرحله قبل، حین و بعد از ازدواج طبقه بندی می شود
یکی از استادان حوزه و دانشگاه در این رابطه گفت : عوامل تحکیم خانواده شامل صمیمت، تعهد، روابط زناشویی و تعالی در سه مرحله قبل از اردواج( انتخاب همسر)، حین ازدواج (دوران عقد) و بعد از ازدواج (زندگی مشترک) طبقه بندی می شود.
حجت الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی افزود : عوامل فرهنگی موثر بر صمیمت خانواده قبل از ازدواج شامل دینداری، کفویت تحصیلی، نقش زیبایی و کفویت اقتصادی است.
وی همچنین عوامل تاثیرگذار بر پایداری خانواده را در حین ازدواج شامل احترام متقابل، محبت و همدلی، گفت و گوی مطلوب و مقایسه کردن با دیگران است.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود : عواملی که بر استحکام خانواده بعد از ازدواج موثر است نیز شامل حفظ کرامت، رفتار محبت آمیز، جلوگیری از دخالت اطرافیان، پرهیز از تجمل و اسراف و داد و ستد عاطفی می باشد.
وی بر این باور است که هر چقدر روابط درون خانواده از سلامت و تناسب بیشتری برخوردار باشد خانواده و به تبع آن جامعه، از نظم، ثبات و استحکام بیشتری برخوردار خواهد شد.
ارزانی همچنین با اشاره به نظریه استحکام خانواده توضیح داد : این نظریه ناشی از وجود ویژگی های همسان میان زن و شوهر است.
وی خاطرنشان کرد : ناهمسانی بین دو همسر سرچشمه کشمکش های خانوادگی است و در مجموع می توان گفت به طور تقریبی تمامی نظام های همسرگزینی، متمایل به ازدواج همسان است.
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد : روحانیان معتقدند تقویت مبانی دینی و اخلاقی باعث استحکام نظام خانواده می شود از بروز طلاق جلوگیری می کند.
شاید برنامه ریزی در حوزه خانواده نتواند همه دست نیافتنی ها را دست یافتنی کند اما به طور قطعی فقدان آن می تواند بیشتر دست یافتنی ها را در عرصه خانواده و کارکردهای آن دست نیافتنی کند.
جمعیت استان اصفهان پنج میلیون و 120 هزار نفر است که 2 میلیون و 520 هزار نفر را بانوان تشکیل می دهند.
6994/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/70909/تحکیم-خانواده-نیازمند-مدل-سازی-های-پایدار
بستن   چاپ