پیام سپاهان
20 درصد پسماندهای شیمیایی و دارویی اصفهان غیر اصولی دفن می شود
دوشنبه 30 مهر 1397 - 12:41:45
پیام سپاهان - اصفهان - معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت : 20 درصد پسماندهای شیمیایی و دارویی جمع آوری این استان متأسفانه به صورت غیراصولی مدیریت و دفن می شود.
مهدی ریاحی رو دوشنبه در گفت گو با ایرنا افزود : 80 درصد از مجموع 1.53 تن پسماندهای شیمیایی و دارویی جمع آوری شده روزانه این استان در بیمارستان ها تفکیک و در محل های مناسب نگهداری شده و به صورت اصولی مدیریت و به مراکز امحاء تحویل داده می شود.
وی ظهارداشت : اکنون 64 بیمارستان فعال اصفهان پسماندهای پزشکی شامل عفونی و تیز و برنده تولید می کنند که لازم است مسؤولان دانشگاه های علوم پزشکی ضمن توجه خاص به این موضوع با برنامه ریزی مناسب این معضل را حل کنند.
وی خاطرنشان کرد : این پسماندها در همه بیمارستان ها به جز یک بیمارستان ابتدا از طریق دستگاه مربوط بی خطرسازی شده و سپس به محل های دفن پسماندهای پزشکی برای دفن منتقل می شوند.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان تصریح کرد : پسماندهای پزشکی شامل پسماندهای عفونی، تیز و برنده و شیمیایی و دارویی و مراکز خدماتی و درمانی از جمله مطب ها، آزمایشگاه ها، مراکز جراحی محدود و درمانگاه ها بدون انجام عملیات بی خطرسازی و مستقیم به محل های دفن پسماندهای پزشکی انتقال می یابند.
ریاحی اضافه کرد : حمل پسماندهای پزشکی خنثی نشده دارای خطراتی نظیر انتشار بیماری های عفونی در سطح شهر خواهد بود.
وی میزان کل پسماندهای پزشکی و بیمارستانی این استان 16 تن در روز اعلام و اضافه کرد : 12.7تن آن معادل 79 درصد به صورت اصولی مدیریت می شود که ابتدا بی خطرسازی و سپس دفن می شود و 3.3تن آن معادل 21 درصد متأسفانه بدون انجام عملیات بی خطرسازی دفن می شود.
وی اظهارداشت: قسمتی از پسماندهای بهداشتی، پسماندهای شیمیایی و دارویی مثل ظروف دارویی و مواد شیمیایی ضد عفونی کننده مستعمل است.
به گزارش ایرنا، پسماندها در پنج گروه تعریف شده اند که نظیر پسماندهای عادی، پسماندهای پزشکی(بیمارستانی)، پسماندهای کشاورزی، پسماندهای صنعتی، پسماندهای ویژه هستند.
بر اساس ماده هفت قانون مدیریت پسماند، مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه از جمله پسماندهای پزشکی به عهده تولید کننده است و در صورت تبدیل آن به پسماند عادی به عهده شهرداری ها، دهیاری ها و بخشداری ها خواهد بود.
مدیریت های اجرایی می توانند تمام یا بخشی از عملیات مربوط به جمع آوری، جداسازی و دفع پسماندها را به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار کنند.
همچنین بر اساس ماده 64 ضوابط و روش های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی و وابسته، بی خطرسازی پسماندهای عفونی و تیز و برنده توسط مراکز عمده تولیدکننده پسماند پزشکی ویژه (مانند بیمارستانها) و در شهرهای متوسط و بزرگ باید در محل تولید انجام شود.
پسماندهای بیمارستانی شامل پسماندهای عفونی، پسماندهای پاتولوژیک، اجسام تیز و برنده، پسماندهای دارویی و امثال آن، پسماندهای خطرناک هستند و از بین بردن آنها یکی از معضلات نگران کننده و مهمی است که توجه ویژه برنامه ریزان و مدیران شهری مسئولان مرتبط را می طلبد.
زباله های عفونی خطرات فراوان در بر دارند و بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه 6 میلیون نفر در جهان به خاطر نبود مدیریت صحیح پسماندهای بیمارستانی به دلیل ابتلا به بیماریهایی از جمله ایدز جان خود را از دست می دهند.
8114/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/70910/20-درصد-پسماندهای-شیمیایی-و-دارویی-اصفهان-غیر-اصولی-دفن-می-شود
بستن   چاپ