پیام سپاهان
بازنگری برنامه جامع شهر اصفهان ضروری است
سه شنبه 1 آبان 1397 - 12:15:59
پیام سپاهان - اصفهان- برنامه های جامع شهر اصفهان با توجه به ضرورت ها و نیازهای امروز و با هدف ارایه خدمات مطلوب این کلانشهر در ابعاد مختلف به تاکید کارشناسان و صاحبنظران امر نیازمند بازنگری است.
به گزارش ایرنا، این شهر یکی از شهرهای مهم ایران است که در مرکز ایران واقع شده و یکی از مراکز ثقل و نقاط مهم صنعتی کشور می باشد.
کلانشهر اصفهان اکنون با مشکلاتی زیرساختی از جمله ترافیکی ، افزایش جمعیت و توسعه نامتوازن رو به رو است که این امر فشار فزاینده ای را بر منابع آب، زمین و انرژی موجود وارد کرده و باعث تخریب شدید محیط زیست آن شده است.
این شرایط، کاهش تولید محلی، افزایش شکاف طبقاتی، کاهش توانایی اداره شهر، افزایش حجم ضایعات شهری، افزایش انرژی مصرفی و ساختار اجتماعی نامتعادل را در این شهر سبب شده و زمینه ناپایداری آن را فراهم کرده است.
کارشناسان معتقدند برنامه جامع شهر اصفهان که طی 30 سال گذشته با نگاه کالبدی پیاده سازی شده جوابگوی نیازهای کنونی این شهر نیست و بازنگری برنامه جامع شهر و در نظر گرفتن تهدیدها و نیازها در این برنامه ضروری است.
** لازمه تدوین برنامه جامع شهر اصفهان در نظر گرفتن تهدیدات شهر است
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه طی سال های گذشته اقدام هایی در راستای بازنگری طرح تفصیلی و طرح جامع شهر اصفهان انجام شده است، گفت: در این بازه زمانی با آلودگی هوا و خشکسالی رودخانه زاینده رود دست و پنجه نرم کردیم.
غلامرضا شیران با اشاره به اینکه لازمه تدوین برنامه جامع شهر اصفهان در نظر گرفتن تهدیدات شهر است، ادامه داد: نقد اشکالات گذشته و عارضه سنجی و آسیب شناسی از عملکرد مدیران و نحوه شهرسازی می تواند چراغ راهی برای آینده باشد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه توجه به ظرفیت های زیست محیطی شهر از نکات کلیدی این طرح است، افزود: اصفهان باید دارای جمعیتی باشد که سلامت آن جمعیت حفظ شود بنابراین قرار نیست توسعه ای داشته باشیم که سلامت شهروندان را تهدید کند.
وی با بیان این که در صورتی شهری توسعه یافته خواهیم داشت که شهروندان در سلامت، با نشاط و در آرامش باشند، یادآور شد : تحلیل شبکه ای و یکپارچه مشکلات ساختار فضایی اصفهان و علل بروز آن و بررسی یکپارچه محدودیت های مرتبط با مخاطرات طبیعی مانند زلزله، فرونشست، آلودگی هوا، خاک و آب از جمله ویژگی های مهم برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد مشارکتی است.
وی تصریح کرد : توسعه حمل و نقل همگانی باید مورد توجه جدی قرار گیرد زیرا این توسعه می تواند موجب کاهش استفاده از خودروهای شخصی و افزایش استفاده از حمل و نقل همگانی و باعث کاهش آلاینده های جوی و صوتی و سلامت و آرامش شهروندان شود.
**قالب طرح جامع شهر جوابگوی توسعه امروز نبود
رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص طرح جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین به خبرنگار ایرنا گفت: بررسی طرح های زیربنایی موجود در طرح توسعه شهری از اولویت های دوره پنجم شورای اسلامی شهر اصفهان است.
نصیر ملت افزود: سال های بسیاری از اعتبار طرح جامع گذشته و بازنگری طرح تفصیلی هم که به اعتبار طرح جامع تهیه شده، دچار ایرادهایی از جمله عدم وحدت رویه در مباحث فنی مناطق 15 گانه شهر اصفهان سبب شد تا شورای پنجم بر بازنگری هرچه سریع تر طرح جامع شهری تمرکز کند.
وی با اشاره به اینکه طرح جامع شهر اصفهان در وزارت راه و شهرسازی و شرح خدماتی که در این قالب تهیه شده، به صورت یکسان برای تمام شهرها در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: این طرح نمی تواند جوابگوی توسعه امروز کلانشهر اصفهان چون این قالب توجهی به ظرفیت ها و شرایط شهرها ندارد.
رییس کمیسیون اقتصادی شورای شهر اصفهان بیان کرد : به همین منظور تهیه سند آمایش شهری را به عنوان مکمل طرح جدید پیشنهاد کردیم.
وی با بیان این که طی جلسات متعدد با وزارت راه و شهرسازی به این جمع بندی رسیدیم که سند آمایش را در قالب طرح جامع ادغام کنیم، افزود: طی تفاهم نامه ای قالب تهیه طرح جامع شهر اصفهان اصلاح و برای نخستین بار در کشور شرح خدمات جدید در این طرح گنجانده شد.
*ابزار کنترل مدیریت توسعه شهر، برنامه های شهری است
دانشجوی دکترای برنامه ریزی شهری منطقه ای برنامه های شهری را یکی از ابزارهای کنترل و مدیریت توسعه شهرها دانست که چند سال یکبار برای شهرهای مختلف تدوین می شود.
احسان مالکی پور لزوم بازنگری در تدوین آخرین برنامه جامع شهر اصفهان پس از 30 سال را ضروری دانست و گفت : الگوی برنامه طرح های جامع به حدود پنج دهه اخیر باز می گردد که منسوخ شده و باید با رویکرد نوین بازنگری شود.
نماینده مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان در کمیته اجرایی برنامه جامع شهری بیان کرد: شهروندان، نخبگان، احزاب و گروه ها، تشکل های صنفی، سمن ها، دستگاه های مدیریت شهری و شهروندان ذینفعان مشارکت در بازنگری این طرح هستند.
وی ادامه داد : توجه به برنامه ریزی فضایی آمایش، مساله محور بودن و تمرکز بر مشکلات را از رویکردهای مورد توجه برای بازنگری برنامه جامع شهری بیان کرد.
88 درصد جمعیت استان بیش از پنج میلیونی اصفهان و 94 درصد شهرستان اصفهان شهری است.
9913/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/71899/بازنگری-برنامه-جامع-شهر-اصفهان-ضروری-است
بستن   چاپ