پیام سپاهان
مسمومیت با الکل جان یک تن را در اصفهان گرفت
سه شنبه 1 آبان 1397 - 15:59:18
پیام سپاهان - اصفهان - مسئول بخش مسمومان بیمارستان خورشید اصفهان گفت : یک نفر بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف الکل تقلبی یا متانول در این شهر جان باخت.
فرزاد قشلاقی روز سه شنبه در بازدید خبرنگاران از اورژانس مسمومان بیمارستان خورشید اصفهان در گفت و گو با ایرنا افزود : به دنبال موج مسمومیت الکلی که چند هفته اخیر در برخی از مناطق کشور رخ داد، سه نفر به اورژانس مسمومان اصفهان ارجاع شدند که یک نفر از آنها مهر امسال با وجود اقدامات درمانی از دنیا رفت.
موج مسمومیت با الکل تقلبی از شهریور امسال در کشور ایجاد شد که به گفته سخنگوی سازمان اورژانس کشور، 727 نفر به دلیل این نوع مسمومیت به مراکز درمانی مراجعه و 63 نفر فوت کردند.
قشلاقی با بیان اینکه اورژانس مسمومان بیمارستان خورشید تنها بخش تخصصی مسمومیت در استان اصفهان و استان های همجوار است، گفت: 20 تا 25 بیمار مسموم روزانه به طور متوسط به این مرکز مراجعه می کنند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مسمومیت ها را به دسته های عمدی، غیر عمدی و سوء مصرف مواد مخدر و الکلی تقسیم بندی کرد و گفت : بیشترین رده سنی بیماران مسموم 20 تا 40 سال است و از نظر تعداد زن و مرد به طور تقریبی باهم برابرند.
قشلاقی بیشتر مسمومیت ها در استان اصفهان را مربوط به مصرف توامان و همزمان چند دارو (بیش از مقادیر درمانی) دانست و افزود: برای پیشگیری از این نوع مسمومیت، علاوه بر آگاهی رسانی به خانواده ها باید به آنها تذکر داد تا از نگهداری داروهای اضافی در منازل خودداری کنند.
وی با اشاره به مسمومیت های عمدی و ارادی گفت : این نوع مسمومیت به صورت آگاهانه و بیشتر به دلایل مشکلات روان پزشکی پیش می آید.
قشلاقی همچنین با بیان اینکه مسمومیت های غیر عمدی و تصادفی بیشتر بین کودکان اتفاق می افتد، افزود : نحوه نگهداری انواع سم ها به ویژه قرص برنج، حشره کُش ها و آفت کُش ها، مواد شوینده و داروها در منازل و مکان های مختلف بسیار مهم است.
وی بخشی از مسمومیت های تصادفی را مربوط به گزش حیوانات عنوان کرد و گفت : این نوع مسمومیت در اصفهان کمتر است.
این پزشک مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و الکلی را نا آگاهانه خواند و تاکید کرد : لازم است اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بیشتری برای پیشگیری هرچه بهتر از این آسیب در جامعه صورت گیرد.
قشلاقی اضافه کرد : احتمال وقوع حوادث شیمیایی در استان اصفهان زیاد است بنابراین مسئولان باید برای تقویت هرچه بیشتر اورژانس ویژه مسمومان و تجهیزات و آزمایشگاه های آن اقدام کنند.
وی همچنین آلودگی به مواد هسته ای را یک نوع مسمومیت دانست و خاطرنشان کرد : اورژانس ویژه این آسیب در بیمارستان فارابی اصفهان ایجاد شده است.
وی با اشاره به هفته اول آبان که به " پیشگیری از مسمومیت ها " نامگذاری شده است، گفت : در این هفت روز برنامه های مختلفی با هدف افزایش آگاهی مردم درباره انواع مسمومیت ها و روش های پیشگیری از آن توسط دانشگاه های علوم پزشکی اجرا می شود.
یکم تا هفتم آبان امسال به هفته پیشگیری از مسمومیت ها با شعار " با افزایش آگاهی، مانع مسمومیت دارویی شویم" نامگذاری شده است.
6022 /3011

http://www.sepahannews.ir/fa/News/71941/مسمومیت-با-الکل-جان-یک-تن-را-در-اصفهان-گرفت
بستن   چاپ